Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 12966 ggr
patric lundgren
1

Är det farligt att ge sin katt rå fläskfile ?

Jag och min son brukar äta fläskfilé på fredagar, och då putsar jag köttet. renset har min katt fått. Jag vet att rå fläskkött innehåller trikiner och att han kan få mask i magen av det. Han har på den senaste tiden blivit magrare och jag tror att det finns en koppling där.Jag kollar hans avföring i hans låda och jag har gett han axilur. Jag kan inte se någon mask i avföringen och jag ger han axilur då och då. Så frågan kvarstår bör jag avstå att ge han rå fläskkött eller är det OK att ge han i små mängder ?

Gurgil
0

Om jag var du skulle jag inte ge RÅ fläskfilé Det är inte bra för de små sötnosarnas magar

vallhund
7

I Sverige finns det inte trikiner i fläskkött. Varken hund eller katt kan få mask av att äta rått kött som är för livsmedelsbruk.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Ellismakaroner
7

Vad jag vet är det inte bra att ge axilur "då och då" utan kolla först om han verkligen har mask.

Scorpio97
7

Många BARFar sina katter, alltså ger enbart rå föda. Råa organ, rått fläskött, rå kyckling osv.

Det är inte farligt att ge rå fläskfilé. Däremot kan han ju fått mask i sig på annat sätt. Men man bör inte ge avmaskningsmedel om man inte vet att katten har mask, masken kan nämligen bli resistens då. Men det finns kolla-masken-test att köpa på apoteket.

Annars kan ett veterinärbesök vara på sin plats om han fortsätter magra av.

//Jessie

kattöga
5

Rå fläskfilé ger jag till mina katter lite då och då. Men köper aldrig fläskfilé (eller annat kött) om det inte är svenskt kött, dels pga trikinerna i fläskkött men ännu mer för att jag vill ha kött från djurhållning som inte slentrianmässigt använder sej av antibiotika.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MonicaLagerquist
9

TS

Det du bör göra är att sluta att ge katten avmaskningsmedel.

Det finns ingen som helst risk med att ge rått kött till katter i Sverige. Men man ska vara uppmärksam på att köttet inte är marinerat eller insaltat

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Caifig
2

Du kan absolut ge missen rått kött och vill du vara extra säker på att det inte finns nått i så frys ner köttet 2-3 dygn. Jag ger mina katter bara rått kött och de har aldrig haft mask

MonicaLagerquist
1

Hur oskadliggörs trikinlarver i kött?

• Upphettning: För att trikiner i kött ska oskadliggöras måste köttet upphettas så att hela köttstycket uppnår en temperatur på +68 grader C.
  • Frysning: Frysning är en osäker metod för att oskadliggöra trikiner eftersom olika arter är olika känsliga för låga temperaturer. Känsligheten beror också på vilket värddjur trikinlarverna befinner sig i. Exempelvis, frysning vid -18 grader C i fyra veckor oskadliggör trikinlarver i kött från tamsvin, men inte alltid i kött från vildsvin och inte alls i hästkött.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Caifig
2

Frysning kanske inte tar trikiner men andra eventuella parasiter. Oavsett så har mina aldrig blivit sjuka och jag har gett barf i mer än två år nu.

burmamys
5

#8 precis som du skriver har frysning begränsad effekt, men kött som säljs som livsmedel ska vara relativt säker mat för katter, likaså färskfoder av bättre kvalitet (MUSH, VoH). Deras magar är betydligt mer tåliga än våra och de är mycket duktiga på att känna om köttet börjat bli dåligt. Det är många som barfar idag, och jag har hittills inte hört om något fall där katten blivit sjuk. Tror att risken med detta är lite överdriven, något som särskilt torrfoderföretagen kan tänkas tjäna på?