Vad tycker ni om dessa kattlådor?
Jag och sambon ska ha barn i början av mars och jag är lite oroad över all Kattsand som stänks ut på golvet och även att ena katten är helt värdelös på att bajsa klart innan hon skuttar ut så ofta ligger bajskorvar precis utanför lådan.
Nu har jag hittat 3 st modeller på zooplus, har ni dessa eller känner någon som har någon av dessa? Vilken tror ni är bäst? Alla har fått bra betyg.
Inte en aning men jag tycker denna verkar vara smidig. :)
http://www.coolstuff.se/Litter_Kwitter
hahaha ja, men hur tusan ska jag lära katterna använda den?
Den hade ju helt klart varit optimal :P
Dom ser ganska instängda ut enligt mig, och vissa katter känner sig då inte trygga med att gå på lådan. Det blir även lukt som också kan få katten att ogilla lådan. Men jag har ingen personlig erfarenhet av någon av dom, och jag känner ingen som har en sån låda.
Däremot vet jag att vissa har köpt denna: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70161320/ (Finns olika storlekar). Då har man lådan inuti, sen kan du göra hål på sidan eller i "taket" (som det är på en av dina bilder). Om man tar en av dom större modellerna och gör hål i sidan, kan man sätta lådan längst in och sedan lägga en matta i det utrymme som blir kvar. Sanden brukar då fastna i mattan.
Att lära katten gå på toan som #1 föreslår kan jag inte rekommendera. Att få gräva ner sitt bajs samt doftmarkeringar är viktigt för katter, så personligen skulle jag inte försöka få dom att gå på en toa istället.
//Jessie
#3 Mja, men man borde ju kunna ge kattlådan en chans. Nu har de en låda med tak, fast vi tog bort svängdörren. Det viktigaste för mig är barnets hälsa, sedan läste jag om den där Litter Kwitter att den är framtagen av djurpsykologer och veterinärer så de borde ju veta att det är ett bra alternativ även till pälsklingarna.
Verkar ju som att folk inte har några vidare problem med att lära sina katter det där om man läser recensionerna. :)

Jag skulle rekommendera att ni köper en stor HOL på IKEA. Sågar upp ett hål på ovansidan eller i ena sidan så att katten kan gå in och ut utan problem. Sen ställer ni en plastback inne i HOL lägger en matta framför öppningen inne i HOL så håller sig sanden på insidan och barnet kommer inte åt sanden/bajset.
Kattutan men stolt Plåtis ägare

Är den öppningsbar så man får in och ut plastlådan eller man måste göra ett stort hål?
#7 Det är som en låda, ovansidan går att öppna.
//Jessie

Men gud vad bra!
Har ingen katt ännu men jag ska skaffa och då blir det absolut en sådan för att dels dölja en ful plastlåda i badrummet och för att kanske hindra kattsanden att sprida sig för mycket.
Och luftig är den ju.
Absolut värt ca 500 spänn! 🙂
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Okej, mycket snyggt, ska överväga det helt klart
Jag rekommenderar verkligen Modkat. Jag var väldigt tveksam till den men läste på mycket, frågade bekanta, kollade youtubevideos och bestämde mig för att testa. De älskar lådan, ibland sitter de i den utan att göra något 😃 Den är ganska dyr men å andra sidan kommer den typ aldrig gå sönder (till skillnad mot "vanliga" där det blir repor i plasten och måste bytas ut). Vi köpte vår på Supercat. Kommer knappt ut någon sand, den fungerar jättebra, katterna gillar den osv.
Var snäll mot alla - bli vegan ❤