Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2322 ggr
[Jossan456]
10

Min första kattunge!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har nu klickat mig in på "Katter ifokus" för jag köpte mig en kattunge i tisdags. Det känns jätte bra för jag har aldig haft någon egen förut. Har beställt en del saker åt honom som jag är väldigt noga med att han ska ha. Han är ju kille så är noga med att allt han ska ha är blått :) Han är en blandning mellan norsk skogskatt och bondkatt. Välkommen hem Pip

Mysan_
0

Men vilken sötnos! Grattis!

[Jossan456]
0

Tack :)

OberonsMatte
16

Stort grattis till dig som fått hem en så söt liten krabat!

Eftersom detta är din första katt hoppas jag att du hänger kvar på forumet, för här finns det erfarna kattägare som har svar på det mesta du kan tänkas undra över.

En sak som kan vara bra att veta är att din katt är en Huskatt. Så kallas alla katter utan stamtavla (oavsett hur de ser ut eller vilka föräldrarna är).  Huskatter kan vara både korthåriga och långhåriga.

Det finns en registrerad och godkänd kattras som heter Norsk skogkatt (med norsk stavning, utan s mellan skog och katt eftersom rasen har sitt ursprung i Norge), men det är alltså en särskild och registrerad semi-långhårs-ras med stamtavla.

Sajtvärd Katter iFokus

micki78
0

Va söt han är! Grattis.

[Jossan456]
1

#3 Tack då vet jag :)

#4 Tack så mycket. Han är helt underbar :)

[HundochKatt]
1

Så söt med strimman på nosen! :)

ElisabethB
2

Jättesöt katt!

Ifall du vill så finns det något som kallas för huskatts-bevis man kan få på inte-ras-katter som är ungefär som en stamtavla där allt skrivs in. Om du skaffar det, så kan du ställa ut katten om du skulle vilja, du har allt samlat på ett och samma dokument med ID-nummer, vaccinationer, kastrering osv.. Kan även tänka mig att det ses som en fördel om du av någon anledning skulle vilja flytta utomlands med katten.

Lycka till med din nya familjemedlem!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Sealle
0

Grattis! Vad söt han är 😍

[Jossan456]
1

#7 Dock kommer han ifrån någon tjej i min stad där jag köpte honom av. För jag tyckte synd om honom. Men han verkar trivas i min miljö som jag bor i. Han kommer id märkas och kastreras till hösten och få en märkning i örat eller få ett chip i nacken. Har ävem bland annat beställt blå kattsandlåda, klösträd, bädd och en pet stroller som han ska ha när jag går ut på promenad med honom :)

Sealle
9

#9 Köp en sele istället för en barnvagn. Han kommer uppskatta det 10 gånger mer. Är trots allt ett djur, ingen bebis :)

MonicaLagerquist
4

Varför vänta till hösten med att ID-märka honom.

Stolt ägare till tre La permer

[Jossan456]
0

#10 Har sele till honom men han tycker inte riktigt om det att gå ut i den :/ 

#11 för jag vill inte söva honom en gång för mycket för det är riskfyllt för katter.

MonicaLagerquist
9

För att sätta ett id chipp behövs ingen sövning.

Stolt ägare till tre La permer

Sealle
4

#12 Har du vant honom vid den successivt eller tog du på den direkt och försökte gå ut i samma veva? De flesta kattungar behöver få vänja sig vid den bit för bit :)

MouIIyo
0

Åh vad mysigt! 😎

[Jossan456]
0

Han är helt underbar!

[CatpissNeverclean]
1

Va söt han är 😍

Fridaaaa
0

Hur har det gått? Btw man söver inte när man chippar :) kan man göra i samband med tex vaccination

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
0

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

burmamys
1

Grattis till din söta kattunge! =) Som flera redan skrivit är det enkelt att ID-märka, och särskilt om du vill gå ut med honom är det viktigt att detta är fixat. Ifall han skulle bli skrämd av något. Och som Sealle skriver behöver en katt vänja sig långsamt vid sele och koppel. Ta fram den och låt honom nosa och leka med den några gånger. Sedan kan du hänga den löst på honom och berömma honom och belöna med något gott. Träna så några gånger tills han verkar bekväm, då kan du sätta på den ordentligt och ge massor med beröm! Lek lite med honom när han har selen på =) När han är bekväm med selen, då kan du knäppa på kopplet och gå lite inomhus, låt katten bestämma värt ni ska gå! Sedan kan du öppna dörren, kattungar är nyfikna så han kommer säkert vilja kolla på omgivningen. Håll i kopplet men gå bara efter katten tills du tycker det räcker, då tar du honom i famnen och går hem. Lycka till! =)

Ominous
1

Grattis till din nya familjemedlem :)

Med tanke på att han inte är chippad, är du säker på att han blivit vaccinerad? Det är väldigt viktigt att kattunagr blir vaccinerade två gånger innan vecka 12. Har din inte blivit det så är det extra viktigt att du så fort som möjligt åker till vetrinären och göra det.

I wish I could write as mysterious as a cat

[klarabastin]
6

Grattis! Katter iFokus är den bästa sidan med katt fakta!

Är det inte lite könsnormativt att ha allt blått till honom bara för att är en hane?🤐

thea_thea
1

Åh vad söt katt!