Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1608 ggr
Sherlocked
0

Min katt kissar blod (FIC?)

Det blir ganska långt, men försöker hålla det någorlunda koncist… Om nån har erfarenhet av urinvägsproblem och liknande så uppskattar jag verkligen om ni tar er tid att skumma igenom och komma med nån kommentar. Fråga på, om det är något jag missat som ni tycker är relevant.

Min katt kissar alltså blod. Vi har givetvis varit hos veterinär - och mer än en gång, under hösten - men de har hittills inte hittat något. Vi har lämnat urinprov några gånger, de har även tagit sterilt urinprov direkt från blåsan. Samt förstås blodprov vid ett par tillfällen. De hittar inget, mer än att urinen innehåller mycket blod. Hon fick en antibiotikakur tidigare i höstas (inget resultat), fått metacam ett par omgångar (inte gjort nån skillnad på sikt), äter nu cystease.

Vi har röntgat henne, men allt såg normalt ut, och har nu senast varit till djursjukhuset för ultraljud av njurar och urinblåsan. (Samt nya blod- och urinprov, som återigen gav nada.) Han såg ingenting, och han kollade länge och väl, undertiden hon var påverkad av lugnande.

Det här har kommit och gått under en tid nu, ibland med veckors eller månaders mellanrum utan att jag ser blod, ibland oftare och mer regelbundet (antar att det läkt av sig själv emellan varje gång - men svårt att säga säkert hur länge blodet finns där varje gång, kan inte se färgen på urinen i sanden). Hon kissar nästan alltid i lådan, men då och då går hon i badkaret istället, och då ser man ju att det är blod i urinen. Hon tycks inte ha svårt att få ut det, hon kissar som vanligt, inga stopp, och visar inga obehag. Hon uppvisar inga andra sjukdomstecken över huvud taget - hade aldrig upptäckt det här, om hon inte började gå i badkaret då och då. Hade hon varit utekatt hade jag förmodligen aldrig upptäckt att nåt är amiss…

Hon äter torrfoder (förut Orijen, nu har vi snart fasat över till RC Renal då hon hade något förhöjda värden, crea 237, - veterinären tror dock inte att det är relaterat till blodet i urinen, men nämner det ändå), då jag inte fått henne att äta blötmat eller färskfoder/barf-varianter (hittills; vi försöker fortfarande ibland), är svårt att säga precis hur mycket hon dricker, men jag upplever att hon dricker bra. Förmodligen bättre än flera av mina tidigare katter gjort. (Lurar också ibland i henne extra, genom att tillsätta nåt med smak i vattnet.)

Så: Katten beter sig inte som sjuk, testerna hittar ingenting, men hon kissar blod. Vi har ett återbesök lite halv-planerat nångång framöver, men först ska vi se om zylkene kan göra nån skillnad om det handlar om stress. Nästa gång, om det inte lägger av, föreslog han biopsi av väggen på urinblåsan - har nån här varit med om att göra en sådan förut? Berätta gärna, vad gav det för resultat och hur går det till, vad kan man vänta sig efter det?

Veterinären förslog att stress utlöser det. Är väl idiopatisk cystit vi "behandlar" det som. Nu börjar vi ge zylkenekapslar utöver cysteasen, och vi har en feliway i väggen jämt. Vet dock inte riktigt vad som skulle kunna stressa henne så att det återkommer så här då och då. Hon upplevs dessutom av alla, även mig själv, som helcool, verkligen inte stressig eller spänd - men de kan ju stressa utan att visa det utåt, och därtill uppleva de skummaste saker som stressande, även saker vi inte "ser" (eller tänker på som någon förändring).

Hur som helst - om det är något som stört henne så, så tycks det ju ha självläkt, men kommit tillbaka. Efter veterinärbesöken under hösten har det dock blivit värre, om något. Kommit och gått mer frekvent. Tror att hon påverkades negativt av antibiotikan, inte så att hon blev dålig men hon hatade att tvingas i den och hon verkade missnöjd allmänt (inte hängig eller sjuk). Men hennes oro gick över för länge sen, och varade bara under kuren.

Men jag vet inte… Hon kissar blod till och från, senast idag, och hu har det ju gått omkring 10 dagar sen förra besöket, och det enda hon äter är cystease, om nu inte foderbytet påverkat henne. Svårt att tro för mig som ser henne, men vem vet. Vi har tagit det lugnt, har framme båda sorterna, hon äter glatt av båda nu och har inte haft några problem med avföringen eller kräkningar så jag tolkar det som att övergången går/gått smärtfritt.

Hon är 9 år, hon är kastrerad men sent, först när hon var närmare 8, hon är pensionerad avelskatt. Inte överviktig. (Misstänker om något att hon tappat ett par hekton i somras, men inte mer sen dess - håller koll på vikten numera.) Undrar ni något annat, fråga!

Har nån någon input? Vad som helst som ni tänker är välkommet.

Sherlocked
0

Det blev jättelångt, förlåt, men jag ville få med så mycket som möjligt, det blir svårt att "gissa" något om man inte vet vad som redan är gjort… Förstår att de flesta går vidare till nästa tråd när de ser min wall of text, men kanske nån orkar igenom det?!

En sak till. Rena spekulationer från min sida, bara sett utifrån vad som "typ" funkat förut; efter veterinärbesöket senast har hon som sagt kissat blod oftare än tidigare, funderade på om vi skulle be om nytt recept på Metacam för att ge det en chans att lugna sig så att säga..? Metacam har inte funkat i längden de två tidigare gångerna (ganska små doser), men kanske kan hjälpa tillfälligt om man ger en dos under någon dag, bara för att hon inte ska känna nåt obehag när hon kissar och det hinner läka. Oroar mig att hon pga ev. smärta (hon går i badkaret då och då, så något obehag tror jag hon känner) försöker kissa mindre mängd per gång, när hon kanske behöver "spola igenom" ordentligt. Skulle vilja vara säker på att hon kissar normalt (även om jag inte sett några direkta bevis på motsatsen, ska tilläggas, och hon dricker inte mindre heller). Är det en dålig idé, eller funkar det kanske inte så?

Läst mycket om det här senaste månaderna, men vill inte direkt påstå att jag är expert på läkemedel. Glad Tänkte jag luftar tanken här innan jag föreslår nåt totalt korkat till veterinären så att de tror jag är heldum. 😃

Är bara väldigt mån om att hon ska må bättre…

ElisabethB
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Orkade inte läsa allt, men vill tipsa om vetzoo.se som jag själv beställer rc renal ifrån. Äter din katt blötmat? Man kan köpa burkarna och blanda i lite vatten, så blir det ungefär som sås. Vet inte vad blodet i urinen beror på, men lägger in en bild på min Artur som har kronisk njursvikt.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Sherlocked
0

#2 Ja, vetzoo beställer jag också från, men tack ändå.

Nej, hon äter bara torrt tyvärr. Bra tips dock, ifall jag lyckas få henne att äta blötmat i framtiden (vi försöker fortfarande då och då).

annzoo
0

om hon har förhöjt crea är blodproverna inte okej. Blod i urinen kan mkt väl bero på förhöjda njurvärden och vet inte veterinär de hade jag nog bett en annan veterinär kolla å provsvaren. Hade samma på en katt som sa att allt såg bra ut men pga vissa orsaker pratade vi med en annan veterinär och helt plötsligt hade katten förhöjd crea som den andra veterinären sa att de var normala värden.

Sherlocked
0

#4, Tack så mycket för ditt svar! Uppskattar det verkligen.

Nej, det är självklart inte okej, det har du helt rätt i - jag menade bara att det enligt veterinären inte verkar innehålla svaret på att hon har blod i urinen.

Har varit till två olika veterinärer; crea hade inte förändrats, första 238, och drygt tre månader senare 237, med samma referensvärden. Den första tyckte vi kunde avvakta trots att de var något förhöjda och se vad ett nytt blodprov säger, eftersom värdena inte var tokdåliga. Men hon skrev sen remiss för ultraljud kort efter, när jag kom in med nytt urinprov och det fortfarande var blodigt.

Andra veterinären (som gjorde ultraljudet) rådde mig att byta foder direkt när han såg resultaten, även om det inte förändrats. (Vi började med RC Renal dagen därpå). Fast ja som sagt, han menade alltså att vi förmodligen har att göra med två separata problem. Exakt vad han baserar det på vet jag inte, men han var mer inne på FIC och stress vad gällde urinen.

Om det inte syns på röntgen/ul, hur får man reda på om det ändå är njurarna som ligger bakom? Biopsi..? (Han nämde det ang. urinblåsan, men aldrig när vi pratade om njurarna.)

Tack igen. Ska be om en second opinion också nästa gång.