Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1981 ggr
Sherlocked
0

Åka bort 1v, ta med katten?

Skulle behöva lite input, resonerat lite fram och tillbaka över om det är OK att ta med katten på en "minisemester". Ska bort runt årsskiftet nångång, 5-6 dagar, för att hälsa på en nära vän till mig, och funderar på om de är en bra eller dålig idé att ta med katten. Min kompis har träffat katten, har inga djur eller barn själv, utan det blir bara vi två och djuren (min katt + hund). Hon bor i lägenhet, så det tillfälliga "reviret" är ganska begränsat, hoppas det ska vara en fördel, mot om hon bott stort. Kanske. Eller kanske inte.

Resan är jag inte så fasligt orolig över, det är visserligen 8 timmar, men på tåg, och där blir hon inte åksjuk. Har åkt längre än så i tåg med henne förut (flytt) utan problem, hon sov större delen av resan. Har också varit borta över en dag förut (dessutom i hem med två katter, fast vi höll dem separerade) utan att hon verkade må dåligt.

Och visst, att hon "överlever" vet jag väl, men det är ju bra jobbigare än att bara vara hemma. Oberörd (Det är det ju till och med för mig som människa..! Borta bra men hemma bäst.) Vill inte känna mig stressad för att hon mår dåligt, samtidigt är det ett enstaka tillfälle, vi åker typ aldrig bort. Åh, jag vet inte. 🤔

Har egentligen inte så många alternativ, har ingen som kan bo här med henne vilket jag ju helst önskat, och vill inte lämna henne ensam så länge med bara tillsyn ett par gånger om dagen (förutsatt att jag ens skulle hitta någon kattvakt, känner inte så många på orten), det känns aldeles för länge för en ganska social katt.

Feliway i väggen på nya stället, feliway spray i buren och lite här och där på nya stället, zylkenekapslar och nån filt hemifrån är väl min "plan" för att få det så bra som möjligt. Hon är inte skygg eller nervöst lagt, men även sådana katter kan ju "stressa inåt" och känna sig osäkra. Hunden ska också med, inbillar mig att det blir kanske blir ytterligare lite trygghet eftersom "hela familjen" åker tillsammans.

Att det inte blir som hemma, är jag medveten om. Men HUR dålig idé är det? Tänker jag tokfel? Jag och min bästa vän ses så himla sällan, det handlar inte om nån partyresa utan vi kommer sitta inne och glo på film tillsammans. 😉 Vill så himla gärna lösa det på nåt bra sätt.

Tips att göra planen bättre? Nån som varit på 3-5-7dagars resor och tagit med katten (där katten inte är van resenär sen tidigare dvs) där det gått bra?

Marinas Mix
4

Åk och ta med dig katten. Jag och min kisse åker på semester en gång om året och det har aldrig varit några problem.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Stallmima
0

Vår förra katt följde med oss till min mamma som bor i Dalarna, han var lika hemma där som här. Kissen jag har nu ska inte åka ut och resa, dels för han är rätt gammal men också att han är innekatt och skulle inte bli glad för att få vara ute på landet och sedan inne här.

Em_
1

Vi funderar på en liknande resa. Dels för att vi vill komma bort lite och dels för att komma undan raketerna på nyår. Förmodligen kommer katterna inte njuta av resan, men eftersom de inte kommer lida heller känns det ändå okej.

Sherlocked
1

#1 Tack för svaret, vad roligt med positiva erfarenheter!🙂 (Särskilt eftersom det i princip är bestämt… Så goda råd, ja tack, men helst inga direkta avrådanden hehe.)

#2 Jag förstår, min är också innekatt, och kommer vara inne när vi åker bort. (Har dock goda erfarenheter av att flytta in tidigare utekatter, men jag förstår absolut om man inte själv vill "experimentera" så.)

#3 Lycka till med er resa!👍 Och lite så tänker väl jag också…

Stallmima
1

Lycka till med allt, hoppas du och kissen har en trevlig resa.  🙂

[Forest]
3

Jag skulle ta med katten och hunden låter som båda kan trivas fint att följa med matte på lite semester :)

Sherlocked
0

#5 #6 Åh tack båda två, för uppmuntande inlägg! 👋

[LoveUnite]1
0

Hunden brukar få hänga med överallt, katten har jag alltid ordnat kattvakt men jag har upptäckt att trots att när jag är hemma med honom och han tittar på mig som om jag vore dum så saknar han mig när jag är iväg en längre tid. Gulle pojk!

Men jag har fått tillåtelse att ta med katten till min bror om vi ska dit några dagar nån gång eller om jag ska resa iväg en annan gång kunde min katt kanske vara hos honom så är han inte ensam så mkt.

Jag ska testa ta med honom någon gång. =)

Har läst och hört mkt om hur folk tar med sina katter på semester eller små utflykter till släktingar och vänner.

Min farmor brukade ta med sin katt när hon besökte sin son, flera veckor kunde de vara där.

Therese
0

Alla katter är ju olika, tror du din katt skulle uppskatta det så ta med henne :) Min mamma bor ca 10 mil från mig och jag brukade ofta ta med mig mina katter dit vid sommar och jul utan problem. De tyckte mest om att det fanns många att gosa med.