Hjälp, hon jamar tidigt på morgonen
Hej allihopa,
har två katter och de senaste 2 veckorna har Mimmi jamat ibland under nätterna, framförallt framåt morgonen. Det började en knapp vecka efter att hon kastrerats, jag tänkte att det kanske var i samband med att hon började bli piggare och hon har varit mer gosig & klängig efter operationen också, och först var det bara en natt, men några nätter senare jamade hon igen. Första gången jamade hon från och till, från kanske 2-tiden tills jag gick upp. Men efter det har hon allra oftast börjat mot morgonen, runt 6-tiden, jamat 2-3 gånger och sedan oftast varit tyst tills jag går upp (vilket normalt varit vid drygt 8 men nu runt halv åtta). Innan har det kunnat gå några nätter utan jam men i veckan har det varit varje morgon, i o m vintertid är det nu vid 5-6, innan var det vid 7. Problemet är att jag är lättväckt och har väldigt svårt att somna om runt de timmarna, och mår dåligt om jag inte kan sova ut.
Jag bor i lägenhet och märker att grannarna oftast börjat stöka när Mimmi jamar, undrar om hon vaknat av detta? Tolkar det som att hon är lite rastlös, och vill att jag ska gå upp? Tycker hon jamar mindre om jag rör mig mer. Jag sover alltså själv med stängd dörr och katterna har vardagsrummet. Det har alltid varit så och har inte varit något problem med det innan. Mimmi var även vad vid detta hos sin förra ägare. Hon är nu drygt 1½år och har bott hos mig i snart 3 månader. De har mat, vatten, låda, leksaker, klösträd och andra mysplatser i rummet. I övrigt tycker jag hon verkar trivas och ha det väldigt bra, hon är matglad, lekfull och väldigt tillgiven, vill ha mycket gos.
Jag lägger mig redan så tidigt på kvällen som jag kan för att hinna sova, så det är ju ingen total panik. Men tråkigt för både mig o katterna att behöva skynda sig att lägga sig direkt om jag kommer hem sent. Jag tycker öronproppar är jättejobbigt. Jag är för lättväckt för att ha öppna dörrar för dem. Jag har provat att försöka hålla henne vaken och aktiv på kvällen men har inte märkt någon skillnad på det.
Har någon några idéer om det finns något jag kan/borde göra åt det här? Någon som varit med om liknande och hur löste det sig för er?
Har hon tillgång till mat under natten?
Sajtvärd Katter iFokus
Japp som sagt🙂
#1 Ojdå, missade visst det…☺️
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har en katt som väcker mig vid 6 tiden varje morgon. Han har hållit på i en vecka nu. Jag går upp och kollar om han är hungrig, men det är han sällan. Han vill ha sällskap bara. Han är ensam uppe, dom andra katterna sover. Jag har märkt att jag har lagt mig lite tidigare än vanligt när detta har hänt, så jag tror det gått för många timmar, han vill ha sällskap helt enkelt. Jag går upp när han jamar eftersom jag tycker synd om honom, men samtidigt vill jag inte att han ska bli van att väcka mig varje morgon den tiden så det är ett litet dilemma det där. Jag sover med dörren till sovrummet öppet och han kommer in och vrålar ordentligt så man ska vakna. Om min katt har lekt innan vi lägger oss så sover han ganska bra på morgonen. Men ibland när jag lägger mig så ligger ju även han och sover, och då blir det lite svårare.. Jag vet inte riktigt vad man ska göra faktiskt, problemet ligger ju i att dom vill ha sällskap, i alla fall vad gäller min kisse.
Min katt jamar tidigt på morgonen men han vill ha mat, han har ej fri tillgång till mat. Men jag har börjat ge honom en stor hög med mat innan jag ska sova och då brukar han ha under natten.
Detta var ju dock inte ditt problem med din katt.
Min katt kan jama när han är rastlös men det kan vara när som på dagen/natten.
Jag skulle faktiskt rekommendera att du har sovrumsdörren öppen. Jag har sovit med öppen dörr i alla år och samtliga katter jag har och har haft under den tiden har snabbt anpassat sig till min dygnsrytm och sovit som stockar hela natten (helst i sovrummet så att de har koll på mig).
Sajtvärd Katter iFokus
#4 Jag tolkar det likadant med min katt, att det gått för många timmar och de vill ha sällskap. I ditt fall uppmuntrar du nog bara beteendet genom att gå upp eller alls reagera, men det är förstås svårt om katten står och vrålar en rätt i ansiktet…
#6 Varför tycker du att jag ska göra det? Jag sover ännu sämre då, väcks av minsta lilla som händer nära mig. De har ju heller inte haft problem med dygnsrytmen innan. Och för #4 hjälper det inte att ha öppen dörr utan de har samma problem ändå…
#7 Jo visst uppmuntrar jag hans beteende, det gör jag absolut. Han har nyligen börjat med detta efter det att jag lagt mig tidigare och lagt på ett par sov timmar. Jag har brutit rutinen så att säga, Och han vill att jag ska gå upp som vanligt. Jag går dels upp för att jag tycker synd om min lilla kille, men även för att jag har lätt att somna om, jag jobbar även hemifrån, så det gör egentligen inte så mycket för min del. Men om jag vore dig skulle jag i alla fall prova att sova med dörren öppen, det kan ju vara så att din katt känner sig tillsfred och slutar jama på morgonen. Alla katter är ju olika, det min katt gör behöver inte din katt göra så att säga. Prova en natt i alla fall?
Min ene katt Moritz väcker mig varje natt och har gjort det mer eller mindre hela hans 14-åriga liv. Han har tillgång till trädgård och en kompis men jag har vant mig vid att gå upp 2-3 gånger på nätterna.
Stänger jag dörren vilket jag försökt flera gånger så skriker han på utsidan och hoppar efter handtaget och krafsar så det känns lika jobbigt.
Jag har inga problem med att somna om så det gör egentligen inte så mycket.
Han har haft två kompisar under sitt kattliv och ingen har varit likadan.
/Maria
#9 Det kan man kalla "göra allt för sin katt" :=) Min mamma gör likadant. Hennes katt väcker henne varje natt för han ska ha fisk. Och hon går upp och ger han det hur trött hon än är, år efter år, natt efter natt:=))
#10 Hade jag tagit tag i detta ordentligt från början så hade det förmodligen inte blivit så. Jag har haft perioder då jag varit riktigt sjuk och har varit uppe en del på nätterna så han har förmodligen blivit van😉 Det lustigaste är att det är bara han som "bråkar" de andra har aldrig gjort så.
/Maria
För mig var det samma sak men min kisse höll alltid på så redan från början. I tre år fick jag bara ett par timmars sömn per dygn på grund av allt jamande. Jag uppmuntrade inte det utan försökte ignorera jamandet, jag såg till att aktivera honom innan jag gick och sova, jag matade honom innan sovdags osv men inget fungerade.
I ditt fall låter det dock som om du kanske uppmuntrar kissens beteende? Det bästa brukar vara att försöka ignorera och om inte det fungerar så kanske du måste börja ha dörren öppen och vänja dig med det ljud de har för sig. Det handlar mest om en vanesak i slutändan.
Jag har låtit det gå lite tid för det gick rätt bra ett tag då hon inte jamade ofta eller mycket. Men nu har hon jamat varje morgon strax efter kl 6, i en dryg vecka. Brukar nu alltid vakna av mig själv runt den tiden och sedan inte kunna somna om. Har testat att leka mycket och hålla henne aktiv på kvällen. Har testat att gå och lägga mig sent. Har testat att gå upp vid olika tider. Har testat att gå upp mitt i natten och gå på toa, vilket jag tyckte fungerade ett tag för hon jamade inte de morgnarna jag började med detta, men efter ett tag började hon jama igen.
Om jag har öppen dörr, som flera av er föreslår, kommer jag bli väckt sporadiskt under hela natten, så fort någon av dem klöser på trädet i rummet, hoppar upp i sängen osv. Med stängd dörr får jag åtminstone sova ostört fram tills morgonen. Och om jag haft öppen dörr kommer de kanske inte vilja gå tillbaka till att ha stängda dörrar sedan. Sen är det ju lika möjligt att hon kommer stå i andra rummet och jama ändå trots att dörren är öppen. Jag har alltså sovit med henne i rummet innan, när jag fick henne. Minns inte hur länge det var, kanske 2 veckor. Sov iaf dåligt den tiden och hon var uppe mycket. Så tycker inte det är en "vanesak". Då kan jag lika gärna "vänja" mig vid att hon alltid jamar kl 6. Jag är lättväckt och har ofta svårt att somna om. Men jag lutar mer och mer åt att ändå prova, för jag har väl inte så mycket att förlora. Livet är stressigt just nu och jag behöver verkligen få sova…🤢
Är det bara sällskap som det jamas åt så kan det mycket väl hjälpa att låta katterna sova med än. öronproppar kanske underlättar lite ljud bara en tanke :)
#14 Ja det vet jag🙂Men som jag skrivit så lär jag själv sova mycket sämre då. Skrev också att jag tycker det är jobbigt att använda öronproppar. Har försökt det nyligen men kan inte somna öht med dem i…