Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 911 ggr
[Granny]
2015-11-08 20:05
0

Kattsandsval

Hej alla,

Jag är ny och behöver ställa en massa frågor. T ex denna:

Har läst att Extreme Classic är en väldigt bra sand, som får mycket lovord. MEN det står också om den, att den är "grovkornig och lämpar sig bäst för långhårskatter". Så min fråga är kort och gott: Är det någon här som har den till korthårskatter och som kan berätta något om hur det funkar?

Granny

jollycox
2015-11-08 21:25
2

Extreme classic finns i två varianter. Gold label som har fin grovlek och det står att den lämpar sig bäst för korthåriga katter. Black label som har medium grovlek och det står att den lämpar sig bäst för långhåriga katter. Jag har haft black label till mina korthåriga. Jag tror inte det spelar så stor roll faktiskt.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Sandi92]
2015-11-09 14:59
1

Jag har prövat tre sorter som alla är mycket bra: Ever Clean, Extreme Classic (gold label) och Tigerino Canada.

[LoveUnite]1
2015-11-09 23:36
0

Jag brukar normalt sätt köra med vitakraft sand, den rosa kartongen.

Nu så hade de erbjudande på crystal clean 2 pack för 99 kr, de där kristall grejerna, jag har varit skeptiskt till dem men, tack gode gud jag har en icke kräsen katt, han använder den "sanden", jag tvättade rent hans låda o fyllde en säck.

Han kissar o bajsar där =) Man tömmer endast bajset. Kisset försvinner liksom. Coolt. Luktar inte heller.

Så jag kan rekommendera sjögårdens crystal clean lr clear. =)
Rätt härligt att inte behöva tömma lådan ofta, endast vid bajs, o min katt är så lat så bajset ligger alltid högst upp så fint utan att han krafsat över så jag brukar bara spola ner det.

(hade ej gjort det om det var överkrafsat med kristallerna).

Tanjis
2015-11-10 12:01
0

Jag kör alltid med everclean lavendel eller seabrice

burmamys
2015-11-10 12:23
1

Jag använder Cat´s best öko plus, det är gjort av ekologisk träfiber och ser ut som krossad träpellets. Mjukt under tassarna, väldigt inbjudande och bra att gräva i enligt katterna, men det blir ändå väldigt lite (några enstaka korn) utanför lådan. En meter bort finns inga spår alls. Dessutom väldigt bra uppsugningsförmåga (300%), så varje kissklump är ordentligt inkapslad och luktfri. Nu barfar jag, så deras avföring luktar ändå inte. Det dammar minimalt när jag häller upp det och sedan inte alls. Både jag och katterna är nöjda! 😃

https://animail.se/cats-best-oko-plus-10l.html