Gunga/hängmatta?
Min kisse fick i somras ett klösträd med vad säljaren kallade för "gunga", men som jag tycker snarare borde benämnas som hängmatta… Det ser ju mysigt ut tänkte jag, men kissen är nästintill livrädd för hängmattan och vill helst inte ens röra den! Hon har aldrig provat så det är inte heller så att hon provade i början och att den kändes instabil, utan hon bara vägrar som av princip. Sedan hör kanske till saken också att hon är perser och inte världens djärvaste eller smidigaste, hehe… Hade tidigare funderat över att köpa en sådan där bädd man hänger på ett element, men avvaktat just för att jag misstänkte att hon inte skulle klara av det. Har ni några liknande sådana här saker? Vad tycker era katter om det?
Då jag köpte ett träd åt min katt var "gungan" :S påsen skulle jag kalla det ;) hennes favoritdel av hela trädet! Hon älskade när man petade på henne underifrån så hon fick leka ;) hon var en sphynx :)
/Mimmi
Notera: stoppa aldrig in huvudet på skämt och buffa underifrån, det slutar med en klo i ögat ;)
/Mimmi
Hahaha! Ja, när man leker eller lägger en godis i den är enda gången hon rör den, då liksom fiskar hon lite i den med tassen! Tycker ju det verkar så roligt/mysigt :(
#3 Jaa, jag tycker att den är det bästa på hela trädet. Jag hade helt klart legat i den jämt! ;) Sen kanske vissa andra är lite smartare och som sagt tänker på riskerna på något som faktiskt inte känns stabilt.. xD Har du provat att lägga henne där i? Och hålla i henne? :)
/Mimmi
Mitt klösträd har två såna hängkorgar och älskar dom. Ena tycker också det är jättekul när man petar underifrån.
Jag tänker att hon kanske inte kommer i den på ett säkert sätt. Kan hon kliva i den? eller måste hon hoppa i den, för det kanske är det hon tycker är obehagligt när botten är så mjuk.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Ja hon kan gå i den också och jag har provat att helt enkelt sätta ner henne i den men då spretar hon med alla benen och drar sig desperat därifrån haha… Men så är hon väldigt försiktig av sig också, lilla grisen. Men det är synd! Ska prova att experimentera lite mer med den och ställa den på ett annat sätt, har inte provat på ett tag nu!
Men lilla skruttan! xD Det kanske kommer naturligt så småningom när hon inser att den har hängt där ett tag och faktiskt inte dödat någon ännu! Haha.
/Mimmi
Ha, man måste dra på munnen åt alla olika personligheter hos våra katter 😸 "Komma i den på ett säkert sätt" vad är det ? Här har vi katten som tror han är Stålmannen och Spiderman på samma gång. Han kan kasta sig efter flugor så han nästan får hjärnskakning, klättra på gardinstängerna, bre ut sig på bordet tills han trillar ner på golvet mm mm. Jag skulle ALDRIG släppa ut honom utan tillsyn för dumdristigare katt finns inte.
Måste vara en ras-grej! Min perser är inte så smidig och modig heller. Hon har inte provat just en sådan där hängmatta men hon har dissat en elementsäng så den fick jag sälja vidare. Jag har istället placerat en kattkorg bredvid elementet och där gillar hon att sova. Jag har även byggt om hennes klösträd så det är lägre än när jag köpte det, och hon vågar ändå inte vara högt upp i översta korgen för det är högt och läskigt och svårt att hoppa upp och ner 🙂. Det finns säkert modiga perserkatter men många verkar vara lite försiktigt lagda!