Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 655 ggr
Plingen85
1

Överviktig kastrerad hona

Min ena 2,5 åriga tjej är en mastig klump, blev kastrerad vi 6 månaders ålder.

Dom äter Porta21 sensible i foderautomat, vägrar all sorters blötmat förutom gourme tyvärr. De åt mjau förut men började rata det efter ett tag, vilken sort jag än tog, lät de va hela eller mosade. Färsk mat som kyckling, lax mm vägrar hon och hennes syrra, de luktar på det och tittar på mig som om jag är puckad.

Hon är aktiv och busar mer än gärna, är innekatt men tillgång till flera klösträd och hela lägenheten ink inglasadbalkong, aktivitetsleksaker.

Vad kan jag göra och ge henne så hon går ner lite i vikt? Har läst att det är svårt att få katter att gå ner i vikt. Att låta de bli utekatter är inget alternativ tyvärr.

Therese
0

Portionera ut maten så att båda får i sig rätt mängd är vad jag kommer att tänka på :)

Katthemsmatten
0

Försök hitta ett foder med högt proteininnehåll och lågt innehåll av kolhydrater. Sockret i kolhydraterna gör att katterna, precis som vi, gärna äter det. Det är också viktigt att banta en katt långsamt. Hur mycket väger hon och hur stor är hon? Har din veterinär sagt att hon är för stor eller är det din uppfattning om henne i förhållande till den andra katten?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Plingen85
0

Har 4 katter så hon går gärna och äter av kattungarnas mat och dom av vuxnas mat. Vet inte hur man ska kunna separera så de inte äter av varandra? Ge de mat på bestämda tider? Det är jag som tycker hon är tjock, betydligt tyngre än sin syrra. Men får väga henne och se vad hon exakt väger. Kan du ge tips på bra foder?

Katthemsmatten
1

Om du har kattungar kan det vara svårt att ge på speciella tider. De behöver fri tillgång. Om de fortfarande är små så är ett trick att skaffa en stor kartong, typ flyttkartong, Gör en liten öppning som är stor nog för ungarna att komma igenom. Tejpa gärna med silvertejp runt ingången  så det blir svårare för de vuxna att förstöra ingången så de kan komma in. Ställ maten under kartongen och så långt in att det inte går att få ut skålarna med hjälp av en lång tass. Lägg en tyngd ovanpå kartongen så den står stabilt.

Har du, om katten verkligen är överviktig, testat Hill's Metabolism? Innehåller mer proteiner än andra bantningsfoder. Annars är blötmat det bästa.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Em_
0

Vi har två katter på olika foder varav den ena behöver gå ner lite. De får mat på bestämda tider, den tjocka kattens mat väger vi så att det verkligen blir rätt. Några gram för mycket varje dag gör ju sitt i längden när man vill få ner de i vikt.