Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1110 ggr
Estermaria898
0

Ensam kattunge?

Hej! Har nyss skaffat en kattunge på ca 14v för 8 dagar sedan. Hon trivs och äter samt går på lådan som hon ska. Just nu är hon inne men tänkte släppa ut henne lite om ett par veckor. På dagarna lämnas hon oftast ensam (ca 6h) pga skola/jobb, och i helgen så ska hela familjen bort på olika håll. Jag kan titta till henne på kvällen samt på morgonen, men kan man lämna en kattunge ensam en hel natt?

Maria
7

Nej man bör inte lämna en kattunge så länge och inte heller en vuxen katt. Kan inte någon av er vara hemma?

/Maria

Fridaaaa
6

Jag personligen tycker inte att det är lämpligt. SPeciellt inte eftersom ni redan är borta en hel del.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tuulikki]
2

Håller med de över mig.

Scorpio97
11

Jag håller med ovanstående. Jag tycker inte det är okej att lämna en kattunge så länge.

Du säger förresten att du tänker "släppa ut henne lite om ett par veckor", då hoppas jag att du menar i rastgård eller i koppel och inte på fri tass? En kattunge ska inte vara ute ensam (dom flesta bor inte ens så att en vuxen katt borde vara ute själv).

//Jessie

Estermaria898
0

Jag menar som en utekatt, vi bor lite på landet med massa träd och möss.

Fridaaaa
4

#5 Inte före kastrering, IDmäkrning och vaccinering är det lämpligt :=)

Estermaria898
0

#6 jo, det vet vi, men det var inte det jag undrade om utan om man kan lämna henne ensam en natt. Hon brukar ändå sova ensam i soffan och inte med oss

LinaLj
8

#7 Nej man ska inte lämna en kattunge ensam så länge lagen som säger att man bör titta till katten minst två gånger om dagen lägger till att när det gäller unga, sjuka eller skadade katter så ska det ske oftare. Så då räcker det inte att se til len kattunge två gånger om dagen.

Fridaaaa
4

#7 Jo jag vet det men var du som drog upp det.
Men nej lämna den inte ensam över natten.
KAtten har inte varit hos er mer än max 2 veckor, den känner inte er så väl än osv.

Karmatarerskanise
5

Nej.  

Och se verkligentill att kastrera och vaccinera innan hon släpps ut!

Isvind
5

Hon är alldeles för liten för att bli utekatt om några veckor och nej, hon ska inte bli ensam så länge.