Vad göra om katten sätter mat i halsen?
Hej! Min katt satte en matbit i halsen för en timme sen typ, misstänker att hon svalde fel, i luftstrupen alltså! Hon hostade hemskt mycket och slickade sej frenetiskt runt munnen. Visste inte vad jag skulle göra, blev jätte rädd och ville inte ta på henne för var rädd att jag skulle förvärra det (eftersom jag inte vet vad man ska göra i en sån situation) så satte mej på huk bredvid henne och efter en stund slutade hon hosta och vart jätte kelig men var hes när hon jamade. Nu ligger hon och sover här bredvid och verkar helt normal igen, andas som vanligt. Men nu undrar jag om någon vet vad man ska göra i en sådan situation nästa gång, om katten inte fixar det själv vill säga? Man kommer ju absolut inte hinna till veterinären eftersom det handlar om minuter, och läste att vissa rekommenderade "centrifugrörelsen" alltså hålla katten stadigt i bakbenen och snurra runt. Men läste också ett svar från en veterinär att det kan ge hjärn och nervskador (inte så konstigt tkr jag, skulle nog aldrig få för mej att prova den). Hon skrev att man skulle göra som på ett litet barn istället, slå i ryggen och dra ut tungan och absolut inte trycka ner föremålet. Men om inte den metoden funkar? Min katt är en hittekatt så hon är väldigt osäker när man håller i henne och jag får aldrig pilla i munnen annars (försökt ge tandpasta förut) så känns som det blir en kamp på liv och död detta om det skulle hända igen! :'(
Och hur kan jag vara 100% säker på att det inte sitter kvar något nu? Vågar inte somna :(