Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 599 ggr
Tretorn
0

Kycklinghjärta komplement till blötmat/torrfoder

Jag har köpt hem kycklinghjärta som är rik på taurin (& främjar tandhälsan?) som jag tänkte ge till vår katt till komplement hennes blötmat (60-120g morgon) och torrfoder (40g kväll). Kommer frysa in kycklinghjärtan vilket påverkar mängden? Hur ofta och mycket ska jag ge henne för att det ska vara en hälsovinst istället för risk?

Tacksam för svar!

Caifig
0

Även om du ger ett hjärta i veckan är det bara fördelar med det. Många säger att taurin försvinner lite när det fryses, men så vitt jag vet finns det inga bevis för detta. Men jag kan ha fel! Oavsett så ger du redan mat som har tillräcklig mängd taurin annars får det inte säljas så hjärta är bara en bonus. Man brukar säga att man inte ska ge mer än 10% av det dagliga intaget och ett hjärta väger runt 10 gram, lite mer/mindre ibland beroende på storlek.

Tretorn
0

#1 Tack för svaret! Är dock dålig på att räkna ut procent ;) Är du duktig på det? 
Hon får som sagt: 120g Mjau blötmat morgon & 20g Applaws torrfoder (skrev fel där uppe) - vad blir lagom isåfall? Hon är fin i hullet tycker jag :)

Caifig
1

10% blir 14 gram per dygn så ett hjärta per dag blir nog alldeles lagom. Supersöt kisse du har! :)

LinaLj
0

#1 Det är en myt att taurininnehållet minskar vid frysning precis som du säger. Här finns en hel del bra artiklar om det om man nu vill läsa vidare:

http://barf.ifokus.se/discussions/55f3dba08e0e7456df000cc2-fryst-barf-och-taurin?participating-1