Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 617 ggr
sofia1992
2015-10-26 20:35
0

Utekatt

Hejsan, Jag har just köpt ett hus och med huset kom en katt. Det är så att de förra ägarna av huset tog hand om grannens katt när grannen fick barn och katten inte trivdes i en barnfamilj. De har nu haft katten en tid och den har levt som utekatt (lite på ett år förstod jag) De har gett mat åt den på terassen och den har haft en låda med filtar som den sovit på i deras förråd (inte uppvärmt förråd). Eftersom de skulle flytta til lägenhet och kunde inte ta med katten som är van att vara ute frågade de mig flera gånger om jag inte kunde ta hand om den. Först tackade jag nej eftersom jag har tre hundar som inte är vana vid katter och jag trodde katten var van att komma in i huset ibland. När jag fick veta att katten var ute hela tiden och att dom skulle vara tvugna att avliva den om ingen kunde ta hand om den sade jag att jag kunde göra ett försök… Nu till min egentliga fråga; kan man verkligen ha katter ute dygnet runt, året runt? Jag tycker det skulle vara hemskt att ha den ute i -20 grader utan någonstans att söka sig där det är lite varmare… Jag tänkte om jag i så fall skulle sätta in en kattlucka i källardörren och den kunde gå in i källaren och sova när det är som kallast ute för där är alltid plusgrader eftersom vattenpumpen står där. Förstår katter som aldrig använt en kattlucka hur den fungerar??

Uppkatten
2015-10-26 21:40
3

Om en katt ska klara sig ute när det blir kallt så måste den 1) vara van vid att gå ute, 2) få ordentligt med mat, och 3) ha tillgång till skydd mot väder och vind. Att sätta in en kattlucka i källardörren låter som ett bra alternativ, frågan är hur katten lär sig att använda luckan. Kanske kan man börja med att ha luckan spärrad i öppet läge på ngt sätt? Och muta katten med ngt gott så den lär sig att passera genom luckan? Hur tar sig katten in och ut i förrådet idag? Annars kan du försöka få tag på en frigolitlåda med lock (t ex från apotek eller livsmedelsaffär eller liknande). Googla på kattkoja.se så ser du ungefär hur en frigolitlåda kan användas för att ge katten skydd och värme. Det är viktigt att frigolitlådan inte är allt för stor eftersom den ska värmas upp av kattens egen kroppsvärme. En frigolitlåda i förrådet (eller i källaren) kan vara till stor nytta för katten. Googla också på TNR (+Göteborgs katthjälp) så kan du säkert hitta tips och råd.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

sofia1992
2015-10-27 04:51
0

Tack så mycket för svaret. Katten är van att gå ute och har fri tillgång till mat och vatten. Förra ägaren har sågat bort lite av en planka i dörren in till förrådet så katten tar sig lätt in där. Tack för tipset om frigolitlådan, skall kolla närmare på det 😊