Katter iFokus

Katter

Etiketter: hÀlsabeteendekosthÄllning
LĂ€st 3936 ggr
cado
0

BĂ€sta kattmaten

Hejsan! đŸ™‚

Vilken kattmat tycker ni Ă€r bĂ€st? S.k blötmat eller torrfoder? NĂ„got speciellt mĂ€rke som Ă€r mer nĂ€ringsrikt Ă€n andra? Ska man anpassa maten efter vilket ras man vĂ€ljer? đŸ™‚ Vi har nĂ€mligen bestĂ€mt oss för att skaffa katt, sĂ„ vi tar till oss sĂ„ mycket information som möjligt för att det ska bli sĂ„ bra som möjligt. đŸ˜ƒ

Therese
1

Barf tycker jag Àr bÀst, blötmat kommer sen och dÄ mjau, torrfoder, applaws, acana, orijen, eller nÄgot annat spannmÄlsfritt :)

veganÀrbra
0

mush har gjort en vaisto för Katter
.:)

Scorpio97
4

Det bĂ€sta Ă€r BARF eller fĂ€rskfoder. Efter detta kommer blötmat, speciellt sorter med enbart kött och helt utan vegetabilier eller socker. Exempelvis Mjau eller Bozita. RĂ„tt kött och rĂ„a ben Ă€r bra att ge dĂ„ och dĂ„ om man ger blötmat (eller om man ger torrfoder).

Sen kommer torrfoder, som jag inte anser att man ska ge alls. Möjligtvis som godis nĂ„gon enstaka gĂ„ng. Personligen skulle jag aldrig ge torrfoder som enda föda, sĂ„vida inte katten Ă€r sjuk och verkligen krĂ€ver detta eller om den vĂ€grar annat (och dĂ„ skulle jag göra allt för att fĂ„ den att Ă€ta blötmat/BARF). 

Man behöver inte anpassa mĂ€rke efter ras, Ă„lder pĂ„ katten eller huruvida den Ă€r kastrerad eller inte. DĂ€remot kan man behöva anpassa mĂ€ngden. Större, aktivare och okastrerade katter behöver mer energi Ă€n mindre, oaktiva och kastrerade katter. Dom har samma nĂ€ringsbehov, och kan dĂ€rför Ă€ta samma mat. 

Anledningen till att jag tycker torrfoder Ă€r dĂ„ligt Ă€r dels vĂ€tskemĂ€ngden och dels att man mĂ„ste ha nĂ„gon form av vegetabilier i torrfoder för att fĂ„ det att hĂ„lla ihop. Katter Ă€r köttĂ€tare och ska Ă€ta enbart kött enligt mig. Beroende pĂ„ vad det Ă€r för vegetabilier och vilket mĂ€ngd, kan det Ă€ven orsaka diabetes. Bristen pĂ„ vĂ€tska kan orsaka stora problem. Katter Ă€r frĂ„n början ökendjur och Ă€r gjorda för att fĂ„ i sig vĂ€tska frĂ„n maten, vilket gör att dom sĂ€llan dricker tillrĂ€ckligt nĂ€r dom Ă€ter torrfoder. Detta kan leda till  exempelvis urinstenar, UVI och liknande.

//Jessie

Tjeja
1

BĂ€st och hĂ€lsosammast för alla katter Ă€r egentligen BARF (biologisk rĂ€tt rĂ„ föda pĂ„ eng.) 

Men efter det kommer nog mush (egentligen fÀrdig mixad barf i fÀrsformat som finns att köpa i mÄnga djuraffÀrer.)

Talar man om vanlig fÀrdigmat Àr generellt bötmat det bÀsta för katternas hÀlsa och skall det vara torrfoder alls Àr skall det helst vara sÄ spannÄlsfritt som möjligt.

Mjau och Bozita Àr ett par av de bÀsta blötmatssorterna faktiskt. FÀrs pÄ burk dÄ och i andra hand tetrapaket. PortionspÄsar innehÄller vÀldans massa spannmÄl och socker istÀllet av nÄgon anledning sÄ inte alls bra!

Tja.. det Ă€r min Ă„sikt och tycke enkelt sammanfattat! đŸ™‚

Medarbetare pĂ„ FĂ„gelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

ElisabethB
3

Det jag har att tillÀgga tidigare svar som du har fÄtt Àr att inte byta foder och Kattsand direkt efter flytten, utan vÀnta iaf 3 veckor innan du succesivt byter foder. SÄ slipper du ev. problem med magen och att den inte kÀnner igen kattlÄda som just kattlÄda.

😊 Det Ă€r bĂ€ttre att frĂ„ga och verka obildad, Ă€n att vara tyst och förbli obildad. 😉

Belimas
0

SÀger som de andra, BARF Àr bÀst men kÀnner man att man inte vÄgar sig pÄ det sÄ Àr blötmat det nÀstbÀsta (bl.a. Bozita och Mjau som du kan hitta pÄ bland annat GranngÄrden Àr bra mÀrken). Torrfoder skulle jag undvika sÄ gott det gÄr med undantag för första tiden som #5 sÀger om katten Àr van vid torrfoder sedan tidigare.

En del katter Àr Àven vÀldigt krÀsna nÀr det kommer till smaker och sÄs vs. gele pÄ blötmaten sÄ ge inte upp om katten ratar maten till en början, det tog mig flera veckor och Ätskilliga tetror och burkar som fick kastas nyöppnade innan jag hittade rÀtt smak som min tjej uppskattade =)

cado
1

Tack snĂ€lla för alla svar! đŸ™‚

Jag hade faktiskt ingen aning om att torrfoder var sĂ„ pass dĂ„ligt för katter - vĂ€ldigt intressant! Bra att vecka dock, dĂ„ vet jag vad jag ska titta efter nĂ€r vi ska handla mat. đŸ™‚ 

Det hĂ€r BARF som ni alla talar mycket vĂ€l om, Ă€r det rĂ„tt kött som man köper pĂ„ burk? Jag tittade runt lite pĂ„ internet och hittade lite bilder pĂ„ det, och det sĂ„g ut som rĂ„tt kött. Hur lĂ€nge kan detta förvaras innan det blir dĂ„ligt? đŸ™‚

Och blötmat, jag sĂ„g att det antingen finns gele eller sĂ„s. Finns det nĂ„got att föredra dĂ€r eller det gĂ€ller bara att hitta det mĂ€rket med bĂ€st köttprocent och lĂ€gst andel vegetabiliska tillsatser? đŸ™‚

#5: Tack för tipset! Ska man sedan successivt övergĂ„ till det foder man sjĂ€lv har köpt? Eller deras magar klarar av en helomvĂ€ndning till ett nytt foder nĂ€r dem blivit lite Ă€ldre? đŸ™‚

Therese
0

Det finns fÀrdigförpackade pÄsar, köttkorvar, eller allt i köttdisken pÄ Ica :) Man förvarar det i frysen, antingen gör man en röra som hÄller i nÄgra dagar eller sÄ kan man portionsfÀrpacka maten :) Kolla pÄ Barf iFokus om du vill, dÀr finns mycket hjÀlp att fÄ, eller "Barf och fÀrskfoder till katt" pÄ Facebook.

ElisabethB
1

#8 Jag föresprÄkar successiv övergÄng till nytt foder under ca 2-4 veckor, beroende pÄ hur stor skillnad det Àr mellan fodersorterna.

😊 Det Ă€r bĂ€ttre att frĂ„ga och verka obildad, Ă€n att vara tyst och förbli obildad. 😉

ElisabethB
0

#8 ber om ursÀkt! Menade #7.

Therese
0

#10 Haha det Àr okej, jag funderade över vad i hela friden jag har skrivit :p

vallhund
1

ISIS anhÀngare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

VÀrd pÄ Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis pĂ„  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Saga SilverTass]
0

#4 Jag fundrear lite över varför burk Ă€r bĂ€ttre Ă€n tetra. Jag trodde det var tvĂ€rtom.

[HundochKatt]
1

#13 Jag sÀger tvÀrtom att tetrorna Àr bÀttre Àn konserverna. Nu Àr det ett tag sedan jag kollade men har för mig att burkarna innehÄller cassia gum, vilket tetrorna inte gör. Dock Àr jag osÀker pÄ om det Àr nÄgon större skada med det lilla som finns i. Men man Àr ju ocksÄ lÀrd att just metall konserver ska man vara försiktig med.

Rumblebee
2

Det rnda dÄliga med konserver Àr just att metallen kan börja oxidera, sÄ Àr burken öppnad sÄ bör man föra över innehÄllet till en glas eller plastburk med lock.

Tjeja
0

#13 om man lĂ€ser innehĂ„llet i tetra och fĂ€rsburkarna Ă€r det mer kolhydrater i tetrorna.  Mer rent kött i fĂ€rsen.

Eller sĂ„ var det förut i alla fall. Men det var nĂ„gra Ă„r sedan jag kollade ordentligt faktiskt sĂ„ det kan ju ha Ă€ndrats. BĂ€st Ă€r att lĂ€sa och jĂ€mföra innehĂ„llsförteckningarna pĂ„ dem sjĂ€lv förstĂ„s! đŸ™‚

#14 precis som #15 sĂ€ger, man ska inte behĂ„lla maten i burkarna utan direkt lĂ€gga över det i nĂ„gon annan behĂ„llare nĂ€r man öppnat en konservburk! đŸ˜‰InnehĂ„lls mĂ€ssigt Ă€r burkarna nĂ€stan alltid bĂ€ttre Ă€n andra blötmatsvarianter.

SÄ fort det skall vara "bollar/bullar" av nÄgot slag behövs bindmedel och dÄ Àr det kolhydrater som behövs, oftast fel sorter dessutom som anvÀnds.

[HundochKatt]
2

#15 + #16 Det hĂ€r lĂ€ste jag igĂ„r angĂ„ende konservburkar. Och det Ă€r vad jag lĂ€st vid tidigare tillfĂ€lle ocksĂ„, men nĂ„gon annanstans. 

http://vimeddjur.se/?p=25989&doing_wp_cron=1445416174.2753460407257080078125

#16 Nu har jag inte kollat alla sorter, sĂ„ det kanske varierar,  men tetra innehĂ„ller 1,2 % kolhydrater och burkarna 1 %, det Ă€r ingen större skillnad, tycker jag.

Tjeja
1

#17 Har du tittat hur hög proteinhalten Àr dÄ i jÀmförelse ocksÄ? och hur mycket som Àr aska? JÀmför Àven andra Àmnen Àn bara kolhydrater.

[HundochKatt]
0

# 18 Varför ska jag göra det? Det var ju du som skrev att det var mer kolhydrater i tetran. Visst, det Ă€r det i alla fall mellan de tvĂ„ som jag jĂ€mförde. Men 0,2 % skillnad Ă€r ju knappt nĂ„got att tala om. Övriga jĂ€mförelser gör jag nĂ€r jag har behov av det.

[HundochKatt]
0

Nu har jag kikat lite nÀrmare pÄ tvÄ tetror (en med sÄs och en med gele) och en konservburk. Alla tre m. Oxkött. Mina reflektioner Àr följande: Det Àr mer taurin i tetrorna, som Àr viktigt för en katt. Likadant Àr det jod tillsatt i tetrorna men finns inte i konserven. OcksÄ viktigt för en katt. Tetra i gelé innehÄller Cassia gum men mindre Àn 1/3 av det som finns i konserven. (ett Àmne som om jag minns rÀtt Àr cancerframkallande). Den med sÄs innehÄller inte det. För övrigt Àr det inte sÄ enorma skillnader i vitaminer, mineraler, protein och fett osv. SÄ ja, jag anser forfarande att tetrorna Àr bÀttre med bland annat tanke pÄ jod och taurin.

Tjeja
0

#20 DĂ„ har dem Ă€ndrat och förbĂ€ttrat innehĂ„llet i tetrorna jĂ€mfört med tidigare! đŸ‘Vilket Ă€r en stor fördel i sĂ„ fall dĂ„ jag sjĂ€lv tycker tetrorna Ă€r betydligt mer lĂ€tthanterliga och praktiska! 

Vill minnas att det var betydligt mer taurin i burkarna Àn tetrorna förr. Just taurinet och kolhydraterna var det som helt avgjorde mitt val förut nÀr jag hade en diabeteskisse!