Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1368 ggr
AnnikaHa
0

Anfallande katt

Jag har en katthona på 2 år. I våras blev hennes kattkompis (som var som en mamma för henne) överkörd och hon har varit ensam sen dess. Hon är inte kastrerad utan går på p-piller. Hon är skygg gör nya människor men följer mig var jag än går här hemma. Hon har valt själv att vara innekatt… Ytterdörren står nästan alltid öppen men hon går inte ut.. Alltså hon går en meter utanför på kvällarna och kollar läget men absolut inte längre och jag kan inte stänga dörren när hon är ute. Nu till problemet… Hon har börjat helt oprovocerat att anfalla mig… Jag kan sitta i soffan eller ligga i sängen och hon kommer smygande och hugger efter mig… Hon biter till och flyger därefter ifrån. VARFÖR gör hon så helt plötsligt??? Är hon ensam och saknar sin kompis? Mår hon dåligt? Vad kan man man göra? Försöker aktivera henne med olika leksaker men roligt i två sekunder. Tacksam för råd i denna frågan!!!

LaSadie
5

Boka ett besök hos veterinären för att kolla så att hon inte har ont någonstans samt för att kastrera henne.

Scorpio97
3

Hon kan ha ont eller vara sjuk, så ett veterinärbesök är nog bäst att göra först. Men det kan även vara så att hon är understimulerad, men det är bäst att kolla upp henne hos veterinären först.

Sen vill jag påpeka att p-piller för katt inte fungerar som dom för människor. P-piller för katt förhindrar bara löp, inte dräktighet. Ägglossningen sätts igång vid parningen, och hon kan alltså bli dräktig fast hon äter piller. Även om hon som du säger bara går någon meter utanför dörren så kan hon träffa på en hankatt. 
Att vara fertil samt äta p-piller ökar även risken för bland annat livmodercancer, juvertumörer och annat obehagligt. Så precis som #1 rekommenderar jag kastrering så fort som möjligt.

//Jessie

AnnikaHa
0

Min tanke är att få en kul med ungar från henne innan jag kastrerar henne. Men har inte hittat någon hane ännu.. Vi har bara en katt som stryker omkring här just där vi bor. Det är en kastrerad hankatt och den jagar hon iväg så fort han närmar sig. Men med tanke på hennes humör så kanske det inte är lämpligt att få ungar på henne… Har funderat på att skaffa en katt till men vet inte om hon skulle acceptera det… Får nog ta henne till en veterinär och kolla upp henne….

Scorpio97
13

Är den en huskatt du har, eller en raskatt med stamtavla? Är det en huskatt så rekommenderar jag att du inte tar en kull på henne även om hon inte är aggressiv, av flera orsaker. Bland annat att man sällan vet vilka sjukdomar som finns i släkten hos huskatter, vilket kan riskera honans och ungarnas liv, samt för att det redan finns väldigt många hemlösa huskatter i Sverige som vi borde ta hand om innan vi avlar fram fler. Om du vill uppleva att ha en kull kattungar, hör av dig till ett katthem. Dom har ofta dräktiga honkatter som behöver ett jourhem (:

Hankatter kan röra sig över väldigt stora sträckor för att träffa honor, så även om ni inte har någon okastrerad hankatt i områden nu så kan det hända att hon blir dräktig.

Låter bra att du ska kolla upp det hos veterinär (:

//Jessie

VästkustFia
1

Kloka råd från dig Scorpio97.

TS, hoppas det löser sig så din katt blir tryggare och ni får många härliga år tillsammans!

monstermash
2

#3 - Nej, med hennes beteende skulle jag inte ta en kull.

ElinaPersson
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rekommenderar att bli jourhem istället för att föda fram fler. Jag har själv 3 hemlösa kattungar hemma nu genom katthemmet och det är så underbart att känna att man räddat livet på dom och gett dom en trygg tillvaro. Mina 2 vuxna katter tycker också om dom nu och brukar tvätta dom samt gosa/leka 😍

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Katthemsmatten
8

Huvudfrågan först: Det låter som om hon är understimulerad, men för att utesluta sjukdom rekommenderar jag ett besök hos veterinären. Då kan du samtidigt passa på att få henne kastrerad. Det finns alldeles för många huskatter redan! Dra ditt strå till stacken för att höja kattens status och se till att inte öka på antalet hemlösa.

Medarbetare Hittekatter iFokus

AnnikaHa
0

Tips på att stimulera henne då??

Katthemsmatten
0

#9 Lek med laserpekare, snören, släng myntamöss till henne, etc. Söka godbitar som ni gömmer alternativt kastar i rummet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Tjeja
0

#0 Kastrering och en lika kastrerad ny lekkamrat är vad hon behöver. Lovar att det kommer förbättra situationen och hennes sätt avsevärt!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.