Skadad katt
Upptäckte i förrgår att vår ena katt började halta från ingenstans. Jag har inte sett honom göra sig illa och han haltade inte när jag släppte in honom efter att ha varit ute. Igår släppte dock sonen ut katten medan jag sov, mannen sa att det var okej att släppa ut katterna. Jag tänkte inte så mycket på det förrän katten kom in igen och inte ville stödja på tassen alls. Jag tryckte lite försiktigt på tassen och katten jamade/skrek. Idag har han fått vara inne, vill fortfarande inte stödja på tassen, dock säger han inget idag när jag trycker lite försiktigt. Däremot så upptäckte jag en stor hårtuss på golvet nyss. Tänkte att har han fått ett sår ändå på tassen som jag inte har sett, men nej, såret sitter nedanför nacken och är stort.. Vet inte var han har fått det ifrån heller? Har inte känt någonting när jag har klappat honom dessa tre dagar och idag har han mest bara sovit. Vad är det som har hänt katten? Varför dessa skador helt plötsligt? Kan han ha hamnat i bråk med någon katt på utsidan? Men framförallt, vad gör jag? Har tvättat såret med koksaltlösning.
Min katt hade ett liknande sår i pannan för en tid sen. I hans fall så var det ett slagsmål med grannens katt. Jag funderade mycket över hur det kunde bli ett så runt hål, men kom aldrig fram till varför. Jag tvättade och höll koll på såret och det läkte ihop jättefint. De första dagarna var ha lite seg och sov mycket, och sen var han som vanligt. Det svåraste har varit att hålla hunden borta för han har velat "hjälpa till" och slicka så det har gått upp hela tiden. Hoppas det går bra för din kisse. ❤️
Ett Veterinärbesök innan det blir värre skulle jag föreslå .
Det kan mycket väl vara ett slagsmål, katter får väldigt lätt varbölder när de slåss eftersom deras tänder och klor är små men vassa. Det gör att de punkterar huden och sedan sliter i den underliggande vävnaden. Såret ser litet ut och läker snabbt och så blir det en infektion under huden. Såret ovan ser ut som en böld som har spruckit.
Jag skulle rekommendera ett veterinärbesök om inte annat så att katten kan få smärtstillande speciellt eftersom han inte vill stödja på benet.
Veterinär!
Det hade jag också åkt till veterinären med.
/Maria