Allergifri rödtigrerad huskattshona
Hej, Jag är själv mycket kattallergisk och har levt med fyra olika katter i mitt liv innan den här lilla kattungehonan som kom till oss av en slump för drygt en månad sedan. Jag brukar ha allergisk astma, nysningar, rinnande ögon, kontaktutslag etc och har såklart både medicinerat mycket och hållit viss distans till våra tidigare älskade katter. Egentligen skulle vi inte ha någon mer (varför hittar hittekatter oss…?!) men så blev det. Nu har vi en otroligt söt och social ca 4 mån gammal liten hona som jag konstigt nog inte reagerar det allra minsta på! Jag har henne direkt upp mot min hals, nos mot nos, klipper hennes klor, gullar och fixar. Hon är som sagt väldigt social och vill vara mycket nära hela tiden - och jag tål det!!! Hon är en gudagåva som kanske borde få en kull allergifria ungar till fleras glädje…!? Finns det någon som har eller känner till en okastrerad allergivänlig hankatt? Smilla är rödtigrerad med helvit mage, så det vore kanske fint med någon liknande, lite ljus kattpappa! Hälsningar Eva
Para inte om det är det du har tänkt. Speciellt inte en hittekatt.
Finns många hemlösa katter redan, man ska veta bakgrunden på katten enligt mig innan man parar mm.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jättekul att det fungerar! Måste vara hemskt att vara allergisk. Hoppas det håller i sig.
Men para den verkligen inte, det är ju en huskatt helt utan stamtavla, du har ingen aning om vilka genetiska sjukdomar hon kan bära på. Det finns ju inte heller några garantier på att hennes ungar skulle bli allergivänliga. Det finns flera raser som är allergivänliga redan som seriösa uppfödare tar fram.
Det finns otroligt många katter som vill ha hem. När man avlar fram huskatter sätter man bara större konkurrens på hemmen och gör att ännu fler går hemlösa. Och är du verkligen bered på att ta hand om uppåt 5-6katter till att ta hand om? För är ju inga garantier på att du hittar nya hem.
Tänk dessutom på att avel alltid medför risk för att kattmamman dör, speciellt stor risk om man själv inte plugga på en väldig massa innan om det.
Menar inte att läxa upp dig, du har ju inte ens sagt att du ska avla. Hoppas du läser detta med god ton :)
Jag, och väldigt många andra här, tycker bara huskattavel är ett allvarligt problem idag :)
I wish I could write as mysterious as a cat
Nej nej nej och åter nej! Vi har runt 150 000 hemlösa huskatter i Sverige och fler behövs inte sedan är det inte 100% säker att din katt är allergifri bara för att du tål den?
Det är toppen att du tål henne men allergifri är hon säkert inte, jag har under hela min uppväxt varit allergisk och det kan vara väldigt olika hur man reagerar på en katt, olika personer kan även reagera väldigt olika. Dessutom är hon ju på tok för ung än samt tillhör en väldigt mättad marknad så hon bör inte avlas på alls.
Finns inte en enda levande katt som är allergifri dessutom
Du ska inte avla på någon huskatt.
Tack för kloka synpunkter! Eva
Tyvärr finns det inga allergifria huskatter, utan troligen har du haft lyckan att träffa på en katt du tål. Att avla på henne kommer inge några allergifriakattungar. Så njut du av detta öde att hon kom till dig, kastrera henne och ha det gott tillsammans
Även om du tål just den katten så är det inte säkert du tål hennes kattungar.
Är det inte så att fertila katter är värre vad gäller allergi? Finns ju ändå en risk att hon kan framkalla allgeri senare också. Eftersom hon inte är fertil än kanske hon inte skapat reaktion. Vet inte exakt hur det är, men isåfall kanske hon borde kastreras när hon blir lite äldre.
#11 från vad jag hört och fått erfara är fertila värre när de kommer till allergi. Och vet de som vissa sig vara allergiska men inte reagerat på katter förens de närmat sig ett års ålder
Jag har läst att fertila katter och kattungar är mer allergena än andra katter.Jag vet flera som har reagerat på kattungar men tål vuxna kastrerade katter
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Jag gör som Daisy-Moa-Elsa m fl så rart skriver - jag njuter av ödet att det råkade komma en lågallergen kattunge i vår väg och lägger allt vad avel heter på hyllan. Vi stöder redan tre olika katthem månatligen och vet hur överbefolkade de är. Apropå allergi så har jag hittills alltid varit hemskt allergisk mot just kattungar, därför har vi tidigare adopterat äldre katter. Jag får hoppas att den här, senare kastrerade, lilla katten fortsätter att vara lågallergen. Oavsett vilket så bor hon med oss nu och resten av sitt liv.
#14 Fast att du tål den betyder inte att den är lågallergen :)
Alltså det är ju en intressant tanke, dvs föra in en allergifri gen/gener i kattpopulationen :)
Men ska man ens ge sig på ett sådant försök borde man sätta sig in i genetiken och inget man gör bara så där. Gener är svåra att tolka och arbeta med, ibland krävs det bara en gen för att ge en önskad egenskap, ibland behövs det flera gener och ibland behövs det flera gener från båda föräldrar för att de ska slå igenom hos kattungar. Vi har dominanta och recessiva gener, dessa måste man förstå hur de fungerar för att ens ge sig på testavel av detta slag.
Men om vi nu säger att din katt verkligen är allergifri för alla som iaf reagerar på den allergen/er du reagerar på. Så finns det inget som säger att detta ens går att föra vidare i avel. Allt är inte ärftligt och är det en recessiv gen så krävs det samma gener hos pappan för att kattungarna ska få denna egenskap, men inte ens det är någon garanti för att egenskapen alls ska synas hos kattungar och långt ifrån alla i kullen kommer bära på den. Ja det finns mycket att tänka på och detta är bara en bråkdel…
Men jag tycker absolut att tanken är intressant och om vi en dag skulle hitta en sådan gen så ska detta överlåtas till genetiker och inte någon som inte förstår sig på genetiken. Nu har vi ju givetvis lyckats få fram allergifria katter genom att leka med gener, men i laboratorium.
Men för din katt så kan du inte påstå att din katt är allergifri bara för att du inte reagerar på den. Allergiker reagerar på olika allergener, vissa tål inte saliv, andra Mjäll osv. Det kan även förändras med tiden, dvs du kanske kommer känna av katten när den växer upp och får andra egenskaper som kan utlösa allergi. Så att du skulle ha fått en allergifri katt är tyvärr mindre troligt. Du kanske har turen att kunna leva med katten allergifri, men detta är troligast inget som går att föra vidare i avel och om det hade gått så krävs det betydligt fler testkullar än en för att se hur dessa gener fungerar och de flesta kommer nog inte vara allergifria, man kanske även måste inavla för att dubbla genen osv, så det är inget för vem som helst att ge sig på.
Lågallergen för Eva kanske?:) Vad roligt att denna lilla donna hittade hem till dig:)
#17 Ja för Eva, men det säger hon inte :)
Man behöver faktiskt inte vara så negativ och sur, det är bara en fin tråd om att hon äntligen lyckat hitta en katt hon tål. Hon har sagt att hon inte ska avla nu. Varför bara försöka dra ner?
#19 Vem försöker dra ner och är negativ?
Ser diskussion osv inget direkt negativt
19# det är just sådana kommentarer som dina som skapar negativ stämning i en harmonisk och intressant tråd