Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1344 ggr
[Mary_S]
3

Hysteri angående toxoplasmos?

Hej alla katt - fantaster! Min flock består av fyra fyrfotade vänner (solskenet i våra liv) och två tvåfotade (jag och min pojkvän). Nu är det så att det kommer ett nytillskott till kullen men den här gången är det inte en fluffig liten boll utan en skrikig skallig sak. Sissi, min fyraåriga honkatt, har som livsuppgift att ta hand om oss andra i flocken. Bland annat blev hon substitut - mor åt en kattunge som var avlivningshotad och som vi tog hand om (diade, tvättade och uppfostrade). Hon kommer att bli en excellent extra - mor! När min pappa var liten låg katten i vaggan hos honom och spann, jag kan tänka mig att Sissi kommer att göra något liknande… Nu är det så att jag har en fråga. Både jag och min pojkvän tycker att det här med toxoplasmos och katter verkar vara hysteriskt överdrivet. Vi tvättar oss alltid om händerna efter kattlådetömning och har gjort så sedan vi skaffade vår första katt för 6 år sedan. Så länge jag inte käkar avföring som har legat i kattlådan borde jag ju vara ok? Jag klappar och gosar med katterna, men min stora fråga är om jag fortfarande får pussa och lukta på katterna? De är ju så renliga och luktar så gott, det är ju knappast så att katter är insmetade i bajs. Och även om de hade fått det i pälsen tvättar de ju bort det fort som ögat, vilket borde innebära att parasiter inte kan sitta kvar i pälsen utan avföringen? Jag tycker att en del information om toxoplasmos är otroligt luddig. Sedan finns det ju stolpskott som kör massavlivning av djur så fort de får reda på att de är preggo, men det är tydligen många barnmorskor som hetsar om katter också och säger att man inte ens får klappa dom utan att tvätta händerna efteråt när man är gravid. Det känns som att de behöver bli informerade av vad som stämmer! Tack på förhand:)

OberonsMatte
4

Ja, jag delar uppfattningen att risken för toxoplasmos är överdriven. För säkerhets skull bör man förstås vara noga med handtvätt och hålla god lådhygien (avföring bör t.ex. rensas flera ggr per dag så att den eventuella parasiten i avföringen inte hinner mogna och bli smittsam).

Den största smittkällan är dåligt uppvärmt eller rått kött och osköljda grönsaker, frukter och bär.

Har man en gång blivit smittad är man immun och kan inte smittas igen.

Sajtvärd Katter iFokus

[Mary_S]
2

Tack för svar! Jag tycker det känns som att katter får mycket av skulden i onödan. Tror faktiskt att den största smittorisken är via rått kött och osköljda grönsaker. För hur många slickar av avföring från handen när man har rensat kattlådan?Och man brukar ju inte rensa kattlådan med handen utan med en spade… Känns bedrövligt när man googlar och hittar sådana här trådar: http://www.minbebis.com/forum/nygravid-vilka-djur-maste-jag-goera-mig-av-med-39847-10.html#p688920 Tur att det finns vettiga människor som argumenterar emot dessa stollerier i alla fall!

OberonsMatte
2

#2 Ja, det är för sorgligt att en del tror att de måste göra sig av med katten p.g.a. graviditet. Att man ska smittas av sin katt just under de 9 månader man är gravid är försvinnande liten.

Både människor och katter blir immuna efter genomgången infektion och även om det skulle vara så oturligt att katten råkar utsöndra smittämnen just då och man själv aldrig varit smittad går det att undvika smitta genom ganska enkla (och helt normala) hygienregler.

Sajtvärd Katter iFokus

[Mary_S]
4

Jag påminner mig om en hätsk diskussion jag hade med en före detta arbetskamrat för en sisådär fem år sedan. Dennes åsikt var att katter var djävulens avföda som spred sjukdomar hos barn och att hn mycket väl kunde förstå gravida kvinnor som avlivade sina katter. Jag var naturligtvis av motsatt åsikt. Hon sa till mig att jag skulle komma tillbaks när jag själv väntade barn för då var hon så SÄKER på att jag skulle göra mig av med mina katter jag också. Funderar på att ringa henne och säga att avlivning eller omplacering av mina katter är fortfarande för mig likande främmande som att skjuta min pojkvän.

[GråHäxa]
2

Jag skulle aldrig komma på tanken att avliva våra katter för  att jag är gravid. Fy vad hemskt 😢 Jag sover med båda våra katter hos mig i sängen. Mannen sköter lådan under graviditeten. Vissa människor är bara hysteriska, förstår inte varför man skaffar djur om man så lätt gör sig av med dem.

Tror toxoplasmos hysterin är tämligen överdriven!

[Daisy-Moa-Elsa]
3

Yepp.. hysteri enligt mig och sjukt dålig kunskap/ information om hur man får detta.

Det intressanta är ju att chansen att få det är nog så mycket större från att "du" är slarvig med tillagningen av middagens kött eller sköljningen av middagens grönssaker än att du slickar händerna efter att fått kattbajs på dem…. allvarligt?

Kajsas matte
3

Oftast smittas man i sandlådor om man t.ex har lite större barn som leker där. Det förekommer tyvärr att katter använder lämpligt belägna sandlådor som toalett. De flesta vuxna har redan varit smittade med toxoplasmos utan att de varit medvetna om det. Man kanske har känt sig lite hängig eller småförkyld ett par dagar utan egentlig anledning, det kan ha varit en toxoplasmosinfektion. Sedan är man alltså immun. Detta är taget från en veterinärtidning för en hel del år sedan då det också rasade en diskussion om katter och toxoplasmos gondii. Jag minns inte på rak arm hur många som varit smittade men det rörde sig om c:a 80 procent av alla människor (ev. något fler). Dessutom är det ju bara de tidiga månaderna av en graviditet som det är farligt.

[Daisy-Moa-Elsa]
1

#7 men ändock är väl faktum att du måste få det i dig oralt?  Som vuxen kvinna, och även som gravid vuxen kvinna bör man inte idka god grundhygien? I min värld innebär det att man man då å då de fakto tvättar händerna. Innan man beskyller Katter eller annat för man blev sjuk,

[Mary_S]
1

Jag hoppas att jag är immun (har säkert fått i mig en del jord efter alla år i naturen) men eftersom mina matvanor inte inberäknar mina katters avföring fortsätter jag att skölja av grönsaker som jag har gjort tidigare också:) Det är tråkigt att vissa människor skaffar katter så impulsivt utan något som helst ansvar eller respekt för en annan levande varelse. Det är ju så lätt att avliva katten när man har tröttnat på den eller blir preggo. Örk.