ID-märk din katt!
ID-märkning är en billig försäkring om din katt skulle springa bort. Det är ofta på ID-märkningen det hänger om du ska få tillbaka din katt. Särskilt om den varit borta under en längre tid. Katter som varit bortsprungna länge kan misstas som förvildade och riskerar att avlivas av våra myndigheter om de inte är ID-märkta. Glöm inte bort att registrera din katt i SKK's och/eller SVERAKs register!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
När jag får hem min kattunge ska jag se til att den är både chippad och öronmärkt, och självklart kastrerad :D
Nackdelen med chipp är ju att det inte syns, även om det känns säkrare i längden. Men med en öronmärkning kan ju vem som helst se att den har en matte som saknar den!
I wish I could write as mysterious as a cat
Kan tillägga att man kan kolla om en katt har chip gratis hos veterinären, så om din katt hittas av någon som inte kan se att den har chip kan den ändå hitta hem. Det vet de flesta med katt säkert redan, men bra även för andra att veta. ;)
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Jag tror det är att ha för höga förhoppningar på människor att de tar dem till vetrinären bara för att kolla.
. Har hört för ofta om folk som haft katter som flyttas in hos dem och de har aldrig haft några funderingar på att leta efter ägaren… Kattnappning är inte helt ovanligt.
Jag tänkte helt enkelt att det är tydligare med öronmärkning, och det skadar dessutom inte med dubbelt upp :)
I wish I could write as mysterious as a cat
#3 Jag tar alltid med upphittade katter till veterinären. Nackdelen med tatuering tycker jag är att de ganska lätt "flyter ihop" och blir svåra att se. På katten vi hittade sist kunde knappt veterinären se första bokstaven, trots att vi lös med lampa in i örat.
Men jag håller med att det inte skadar att helgardera sig. Det är en liten utgift med tanke på vad man får ut av det om katten nu skulle försvinna. :)
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus