Detta med sand - igen
Dilemma!
Testat massa olika kattsandsorter men reagerat på dammet, hittade four friends som jag klarade bra. Nu över sommaren har de inte haft lådorna men tagit fram den igen nu i september MEN jag reagerar på sanden. Vet inte vad jag ska prova nu :( Även bara när jag går förbi om de har varit där och grävt precis :/
Kristaller, toa-lett och bränslepellets är inga alternativ :/ (stinker, svårstädat, katterna uppskattar inte det)
Kan inte gå runt med munskydd hela dagarna, vid städning OK men inte jämt :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har du provat denna Kattsand? http://m.zooplus.se/shop/katt/kattsand_kattstro/klumpande_kattstro/tigerino/366156 Jag upplever inte direkt att den dammar så mycket, men eftersom jag inte reagerar på damm som du kan jag inte direkt uttala mig så mycket om det! Men hoppas att du hittar någon sand som passar både dig och din kisse!
#1 Japp testat tigerinos alla varianter :/
#2 ok :( Vad var det som gjorde att du reagerade på den senast sanden som du använde? Gjorde dem om sanden eller något?
#3 Nej är samma sand. Men troligtvis blivit känsligare över sommaren helt enkelt :/
Varför inte prova igen med Peewee, men ha en lång inskolning?
Det dammar ju inte alls, lätt att göra rent och är både miljövänligt och billigt.
Själv gjorde jag som så att jag hade två lådor (en katt), en med pellets och en med Kattsand och varje dag la jag ner en näve pellets i kattsanden så det blev mer och mer i den. Efter någon månad drygt så började han kissa i Peeweelådan och sedan var det bara för mig att testa och ta bort kattsandlådan och det fungerade och fungerar ypperligt.
Jag är också känslig för dammet från vanlig Kattsand.
Annars har Oliver's Kattsand, men vet inte hur den är med dammet, har en säck hemma men inte testat.
#5 Därför att det är alldeles för dyrt inköp för mig då jag måste ha minst 2 lådor osv. :/
Jaha, ok, men prova med en då och använd kattsandlådan bredvid och köp en till när du ser att det fungerar. Man behöver ju inte köpa alla på en gång. ;)
#7 Kommer ju fortfarande reagera på sanden så skulle ta många månder innan det är löst i så fall :/ Och behöver lösa det snarast :/
Alla sorters "vanlig" Kattsand som ju är tillverkat av bentonitlera, dammar. Jag har prövat många sorter och har påtalat förut i iFokus att det förmodligen inte är bra om dammet fastnar i våra och katternas lungor… Är det också klumpbildande så binds det ju ännu lättare till fuktiga slemhinnor och liknande. Pellets upplevs inte positivt och naturligt av många katter; dom vill ha något sandliknande att gräva i! Jag har nu äntligen hittat en "sand" som verkligen ser ut som sådan, har samma kornstorlek som "vanlig" Kattsand, är tillverkat av torkade och malda ofarliga växtdelar, dammar inte och kan komposteras. Den är också klumpbildande, men bör inte spolas ner i toaletten (trots att det står så på påsen)! Den heter Soft Cat Ekologisk Kattsand. Dom har den på Zoo.se; har inte sett den nån annanstans. Mina två ragdolls har inget emot den, I början blandade jag ut den lite med ICAs vita svagt doftande Kattsand i kartong (med bild av en ragdoll utanpå). Den sanden är givetvis också baserad på bentonitlera, men så småningom kan jag nog helt utesluta den.
Ja, de flesta Kattsand är ju gjort som nämnt ovan av bentonitlera och det finns inte så mycket annat att välja på då eftersom pellets och kristaller är uteslutet. Då får man stå ut med dammet helt enkelt, eller inte ha så himla bråttom vid övergången. 😉
Har du kikat in på Oliver's? Har för mig att de har två Kattsand av bentonitlera men också någon annan sort som kanske kan vara något att testa.
#10 Aldrig sagt att jag söker dammfritt heller. Alltså aldrig sagt att det måste vara 100% dammfritt.
Kristaller och pellets gillar varken jag eller katterna är därför det inte fungerar. Måste ju fungera för dem också eftersom de ska använda det.
Nu har du missuppfattat allting! Man kan inte stå ut med dammet när man knappt får luft och när man reagerar även när man inte rensar/häller upp. Det är ju inte bra för hälsan liksom.
Strimlat tidningspapper?
Kanske #9 förslag kan vara något? Låter bra iaf
Jag har en kompis som använder tidningspapper. Hon behöver inte ens strimla pappret.
Min första katt hade också ostrimlat tidningspapper i lådan. Tyvärr så får man ju stå ut med lukten då också…….
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Till hästboxar tillsätter man ju kalk för att hindra ammoniaklukt
#13 Ska kolla upp det
#12 Det stinker när de kissar och bajsar på det. Och svårstädat.
#14 Ja jag kan tyvärr inte ha tidningspapper, kan verkligen inte stå ut på lukten. Plus att det blir massa extraarbete. Sedan vill katterna kunna gräva över det osv också. Så tycker inte det är så lämpligt tyvärr.
Jag använder precis som #9 Soft Cat och är så otroligt nöjd! Min katt med astma mår otroligt mycket bättre och luften i hemmet är mycket bättre! Har testat allt ifrån billig Eldorados till Everclean men ingen har ens varit i närheten så bra som Soft Cat! Rekommenderar den starkt :)
No time to waste, only time to treasure.
Jag har bytt till bränslepellets! :D Häller i pellets så att det knappt täcker botten av lådan och häller på lite vatten. Fuktar den för att den ska svälla och falla sönder lite, då blir det mjukare för katterna och de kan gräva över när de är klara. Med rätt sorts pellets så luktar det bara trä, med fel sort luktar det urin efter ett tag. Man får prova sig fram. Jag tror att det beror på vilka träslag som ingår i pelletsen.
#18 Som jag skrev i #0, inte pellets :) Varken jag ellerkatterna gillar det. Stinker med (ja jag har haft mer än ett märke), och mer svårstädat och sedan ogillade katterna det mycket så :/