Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 910 ggr
evilelli
0

"glömmer" använda toalådan?

Hej hej min 15 åriga katt har under den senaste tiden lyckats 3 gånger med att bajsa någon annanstans än i sin toa (som är ordentligt rengjord, står där den alltid stått, och har inte hög kant eller nåt sånt). Han verkar gilla hörnen i vardagsrummet. Börjar han bli senil eller kan det bero på något annat? Han har även kissat på badrumsmattan en gång, som är bredvid hans låda.

Har skett förändringar i lägenheten, målat väggar, möblerat om, nya möbler. I somras flyttade mitt ex ut, kan det vara en reaktion på detta?

Annars verkar katten må ganska bra, lite tröttare på senare tid kanske, men glad och social, äter som han ska, leker ibland.

annzoo
0

kan du inte testa sätta lådor där katten börjat göra sina behov?

Men det är inte heller dumt att kolla upp katten på seniorkontroll hos veterinären

thorntagg
0

Din katt är femton år, men som du vet kan katter bli mycket gamla. Han behöver inte alls vara senil. De förändringar som du beskriver i er bostad skulle var och en  för sig mycket väl kunna framkalla de reaktioner som din katt visar nu.  Katter är väldigt känsliga för förändringar i sin livsmiljö.

OberonsMatte
0

Vad har du för slags låda och sandsort? Hur ofta rensar du i lådan? Har du bara en katt?

Sajtvärd Katter iFokus

evilelli
0

en katt, en toa, peewee, försöker göra rent en gång om dagen, men katten har aldrig varit kinkig med toalettens skick.

Förhoppnignsvis är det bara förändringarna i lägenheten då som gör det och att det blir bättre när han vant sig. Nu är allt klart i alla fall i hemmet så det blir inte massa fler förändringar.

OberonsMatte
3

#4 Med PeeWee är det lätt hänt att katten gör sina behov på andra ställen än i lådan. PeeWee-lådor och PeeWee-pellets är inte en optimal lådsituation utifrån katters instinktiva behov och beteenden och innebär därför en ständig påfrestning för katten.

Eftersom katter har en stark instinkt att inte kissa och bajsa på fel ställe fungerar det ofta ändå i många år, men vid ytterligare stress eller påfrestning i tillvaron kan det helt enkelt bli för mycket för katten att tvinga sig att gå på lådan varje gång.

Skaffa två vanliga (öppna) lådor och fyll dem med finkornig, klumpbildande sand istället för pellets. Rensa minst 2 ggr per dag.

Om felbajsandet och felkissandet fortsätter trots 2 lådor och finkornig och fräsch sand skulle jag bli förvånad.

Sajtvärd Katter iFokus

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Tror på flera faktorer, förändringar i miljön av både möbler och människor och kattens seniora alder.

Så jag skulle göra/prova 2 saker, en seniorkontroll hos veterinären och sen att ställa några torrfoderskålar i de hörnor kisse gillar att gå.

Tycker även # 5 förslag är kanon att prova.

Lycka till 🙂

annzoo
0

#4 sätt en icke peewee låda där katten gör sina behov dvs en med klumpbildande sand

evilelli
0

Tack för alla tips!