Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2622 ggr
Jossu
1

Sköldpaddsfärgad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! Har en liten fråga som ni säkert kan hjälpa mig med. De är så att jag har två underbart söta små katter (14 veckor gamla) som är en hona och en hane. Nu undrar jag om hanen är trefärgad eller inte? Hanen är alltså den ljusa av dom två. Den mörka är en hona och hon har tre färger också. Tack på förhand och uppskattar verkligen om ni kan hjälpa mig. ❤️

Leritza
2

Hanar är extremt sällan skölpaddsfärgade då det behövs ett kromosonfel för att de ska ha två färger så skulle säga svartmönstrad med vit. Honan låter jag nån annan uttala sig om.

ShegoFan12
2

hanen ser ut att vara bruntabby och vit och honan är svartsköldpadd.

ShegoFan12
0

kanske bruntigre är hanen men svårt att se på bilderna

Niiinah92
0

Nej hanen ser inte sköldpaddsfärgad ut, kan inte se några röda fält på de bilderna

Jossu
0

Jo de var de jag tänkte och har läst men var så osäker så tänkte att nån här kanske kan hjälpa mig. Ursäkta för lite dåliga bilder på dom. Men de är inte lätt att få dessa sötnosar med på bild. Väldigt vilda :) ska försöka få en bättre bild på dom. :)

Jossu
0

Något bättre bild kanske?!

Jossu
0

Så svårt att få med hans färger på bild. Dålig kamera. Tyvärr.. men han har en rolig rand på ryggen som är lite mer orange/röd. Svårt att förklara men hårstråna är svarta sen på toppen blir dom orange/röda.

Belimas
2

Hanen är bruntabby harlekin alternativt bicolor (svårt att se den totala mängden vitt). Det är extremt ovanligt med sköldpaddsfärgade hanar, jag har bara läst om en handfull sådana fall och ingen av dom har varit här i Sverige så chansen att din hane är en padda är minimal 🙂Att han är lite rödare på vissa ställen beror nog på rufism/mahognygen (beroende på vem man frågar) som gör färgerna lite varmare så att säga.

Jossu
0

Tack belimas för din hjälp. :) har också läst att de är otroligt sällsynt att en hane är de. :) han är helvit under magen och benen. :) han har bara den mörka fläcken på ryggen sen har han randig svans. Svart och brun. :)

Uriel
0

Ett litet inlägg bara för att det är ett kul ämne med sköldpaddsfärgade hanar. Jag vet i alla fall om en sköldpaddsfärgad hane i Sverige och det är den här kissen: S*Mockfjärdingens Kromosom Ken, OSH f 24

Belimas
1

Ja jag lutar mer åt att han är en bicolor än en harlekin men jag kan ha fel =) EMS koden blir i så fall för honom HCS n 03 22.

Jossu
0

Såhär ser honan ut :) dom är syskon. :)

Belimas
0

Väldigt söt tjej och svartsköldpadda som de andra har sagt (om hon inte har vitt någonstans då) =) I EMS-kod HCS f

Jossu
2

Nä hon har inte vitt vad jag vet. :) hon är svart, brun (beige) och orange. Hon är otroligt fin med roligt mönster runt ena ögat bara. Ser ut som att ett barn har ritat på henne med en orange penna. :) riktigt kramgo är hon också. :) de är hanen också. :)

Williw
0

Här har ni en sköldpaddshane: http://www.cederskogens.se/empty_419.html Titta en bit ner på sidan.

EvaSe
0

Det som ser rött/orange ut på hanen är de hårstrån som visar agouti dvs mönster  hårstråt är tickat. Ett tickat hårstrå har ett eller flera band av omväxlande mörk och ljus färg, och fördelningen av enfärgade och tickade hårstrån bildar mönstret tabby eller tigré.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Jossu
0

Tack alla ni som har svarat ♥ var väldigt snällt av er :)