Kattsand Icas vs everclean
Jag var på djuraffären idag för att få lite mer koll på vad skillnaden var förutom den enorma priskskillnaden. Jag har använt Icas billigaste som är klumpbildande. Har ju läst överallt att everclean ska vara jätte bra. Men min fråga är nu till er som använt Icas och bytt till/från everclean vad upplever ni för skillnad?
Jag tänkte mest på doften men enligt hon i affären så är den bara bättre för doften för att den är lättare att få bort all sand med kiss. Jag har en stor kattlåda och hade tänkt skaffa en till mindre så hon har två lådor. Men jag har haft henne i en vecka och det har gått åt en hel 5kg påse redan (hällde i 10kg från början och har fått hälla på 5 kg till sedan dess). Om det går i samma takt med everclean så blir det väldigt dyrt för att få lite mindre doft, eller finns det fler skillnader?
Jämförelser med Icas billiga Kattsand och andra sorters Kattsand som ni gillar får ni gärna dela med er av det också.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Inte så jättelångt svar, men jag använder cirka 25kg everclean/mån åt 2 vuxna katter och 2 lådor. (jag fyller på 10kg varje gång jag skurat lådorna, sen har jag ytterligare 1st 10kg som jag fyller på med under månadens gång)
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Jag brukar använda Icas klumpbildande med mild doft (alltså inte basic-sanden). Den kostar 75-80 kr för 5 kg, och den döljer lukt ganska bra. Tycker det känns onödigt att köpa dyr sand om katten är nöjd med sanden man har och om man själv tycker att den fungerar bra. Sen har vi oftast vädringsluckorna i fönstrena öppna samt vädrar ur i lägenheten någon gång under dygnet, så det luktar inte speciellt mycket annat än om hon lagt en väldigt illaluktande bajskorv medan vi inte är hemma. Men Icas med mild doft tycker jag fungerar utmärkt.
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
1 fråga. Du tömmer lådan för rengöring och sparar då 25 kg sand från tidigare ? och fyller på ny sand vid behov? det låter som det går åt 2 paket sand i månaden hos dig det vill säga ca 420 kr i månaden kostar sanden hos dig.
TS ett tips är att du även kan blanda sand jag har själv nu blandat ena lådan med EC och klumpe ultra compact hälften av varje jag kan inte idag utala mig helt hur det ser ut om 30 dagar men ännu är vi nöjda har tidigare blandat EC med annan finkorning klumpbildande sand och anser det kanoners.
Har även hört mycket bra om denna sand http://www.zooplus.se/shop/katt/kattsand_kattstro/extreme_classic/extreme_classic/315340 denna sand har fått bäst på "bäst i test" kanske kan vara något att vrida blicken till med. Ingen aning själv hur märket är då jag inte haft den i den butiken vi åker till :)
#3 ser nu att det blev väldigt otydligt vad jag menade 😃 Menar såhär:
Varje månad vid löning köper jag 30kg Everclean. 1 gång i månaden så skurar jag båda lådorna. Jag fyller sedan upp 10kg Everclean i varje låda. Den sista 10 kg kartongen har jag och fyller på lådorna med under månadens gång :) Skulle det vara något kvar i den när jag skurar nästa gång så fyller jag på ifrån den kartongen först..
Jag har använt Everclean med grön märkning i flera år nu. Dessförinnan hade jag testat många olika sorter under 30 år. Inga av dessa sorter har kunnat mäta sig med Everclean. Först och främst för att de dammar mer och har medverkat till att jag fått en KOL-liknande lungåkomma, dessutom luktar det aldrig av kattlådan. Om man rengör lådan två ggr om dagen och bara tar bort klumparna så är sanden mycket drygare än vad som beskrivits här i tidigare insändare. Till 4 katter använder jag högst 3 kartonger Everclean på två månader. Dessutom betalar jag 10 kartonger och får den elfte gratis!
Jag använder Compact Care som är väldigt like Everclean. Jag kollar lådan flera gånger dagligen och tar bort kissklumpar och bajs. Gör sällan rent hela lådan då jag oftast har så mycket sand i att den inte är särskilt smutsig i botten.
/Maria
Gillar everclean för att klumparna håller ihop bra när man ska rensa, samt att den döljer lukten effektivt.
Låter otrolig att det redan gått åt 5 kg sand på en vecka! Jag har en 10-kgs i ca en månad.
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Instämmer med både Maria och LoAEmma!
5. Så man får lägga på yttligare 220 kr din sandkostnad per månad är 660 kr 😮
Mina kostnader för sand är emellan 250 och 270 kr/månad. Jag har räknat ut vad mina katter kostar på ett år och det hamnar på c:a 1400kr/månad. Då är allting inräknat: mat, sand, vaccinationer och försäkringar m.m. Så jag tycker inte en hundralapp mer eller mindre i sandkostnad spelar så stor roll. Huvudsaken är att man har en sand som katterna och man själv trivs med och tycker om!
#10 Nej 😮 Jag köper 3 Everclean 10kg per månad… Betalar 150kr/st för mina, så 450kr totalt 😃 ordinarie pris hade dock vart 199 x 3 = 600kr
#1 Tack de är mycket mindre än jag behövt använda på bara 1,5 vecka.
#2 Hur mycket behöver du använda av den Ica sanden?
#3 Tack! Hur kommer det sig att du väljer bland? Ekonomiskt? Ska kolla in den länken! Har hört väldigt mycket positivt om everclean de e därför jag tog upp just det märket. Men är rädd det ska vara samma mängd som jag har behövt för ica basic sanden.
#5 De va ju inte så mycket. Jag har gjort av med 5 st 5kg påsar på 1,5 vecka. Nu fyllde jag ju upp den men att det gått åt Antingen så e den bara jätte dålig eller så kissar min katt jätte mycket varje gång.
#6 Hur stora är de kartongerna? Har förstått att det är många som är väldigt nöjda med everclean. Just eftersom den måste stå i vardagsrummet är det ju helt klart värt att lägga lite mer. Men är orolig att det ska vara den mängden de verkar bli med nuvarande. Och den lådan har jag inte ens behövt skura ännu eftersom den bara använts i 1,5 vecka.
#7 Jag gör också ren min flera gånger om dagen. Jag har minst 10 cm sand men det går ändå ner i botten.
#8 Ja det är mycket mer nu de e jätte klumpar av kiss som tas bort hur mycket sand jag än har går de hela vägen ner i botten. Låter som att jag har en otroligt dålig sand. La i 2 påsar när hon kom sen har det gått 3 påsar som jag fått fylla på på 1,5 vecka nu. Fattar inte hur de går till. Kan tillägga att jag ät försiktig så jag inte tar med onödigt mycket ren sand när jag rensar.
#11 Vilken sorts sand använder du då?
#13 Använder 1-1,5 förpackning i månaden till en katt. 1 förpackning är på 5 kg.
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
wow här går det undan med sand, jag blev riktigt chockad av att läsa detta hehe.
Jag köper de billiga märkerna till min katt, icas, vitakraft, mjau eller om det är compact - den från öob, bara det är klump bildande är jag nöjd.
10 kg klarar jag mig lätt en månad på, tror det bara var 7-8 kg jag fyllde i sist och har säkert gått en månad om inte mer nu… minns aldrig när jag fyller haha.
Jag brukar fylla på när sanden är så låg så kisset fastnar i botten.
Skurar lådan gör jag inte så ofta… gjorde det för 1,5 månad sedan tror jag och lär inte göra det förrön nästa påfyllning. Är den smutsig så gör jag ju det självklart!
Men har bara en liten kastrerad han katt hemma.
#15 Ja det är jag chockad över jag med. Va tvungen att räkna efter hur många påsar jag köpt sen hon flyttade hit för 1,5 vecka sedan och kolla hur många jag hade kvar. Jag blev förvånad över hur bra sanden i butiken fick upp mycket vatten på en väldigt liten kattsandsklump.
#16 alltså, om du har fyllt på med 5 st 5 kilos påsar med sand på 1,5 vecka så är det dålig sand eller så skopar du med mkt ren sand.
Hur många katter har du?
Min favorit sand är vitakraft, den rosa förpackningen. Den köper jag mest när det är rabatt erbjudanden då jag anser den som en dyr o fin Kattsand 😃
Jag håller inte koll vilka sander jag använder egentligen men är de billiga som man kan köpa på öob eller maxi/city gross och i kartong. Klumpbildande alltid ett måste.
7-10 kilo brukar det vara i dem, köper aldrig mindre. Räcker minst en månad.
Kissklumparna beror på hur mkt katten kissar, när min katt kissar lite eller vad jag anser är normalt så blir dem inte så stora, men när han kissar MYCKET så blir klumpen mega stor så det blir tungt i spaden haha.
Min katt kan ibland kissa mindre o oftare och ibland sällan men mer kiss.
Gällande doften så vet jag inte riktigt, jag har hans låda i badrummet, är med tak o lucka, jag rensar lådan minst 2 ggr per dag, förmiddag och innan läggdags och bajsar han o jag känner doften springer jag dit o tar väck det.
Jag har automatiskt doftspray i badrummet samt en gele doft grej, hjälper tycker jag =)
Var värre innan.
Ger honom mkt våtfoder nu också så kanske illaluktande bajs är mer sällsynt tack vare det, innan fick han mkt torrfoder o bajset stank.
Han får fortf torrfoder en gång om dagen men har bytt märke, kanske hjälpte också.
12 får man fråga vart fyndar du din sand? 😎
#17 Jo nog 17 är den dålig alltid. Jag tar med minimalt med ren sand men kiss klumparna är enorma. Jag har bara 1 katt. och hon har använt den sanden mer eller mindre hela livet men då var hon ute och inne katt nu som helt innekatt går hon alltid i lådan och jag fattar inte hur de kan gå åt sådana mängder med sand.
#18 Vad skönt att kunna ha lådan i badrummet. Som det är nu så måste den tyvärr stå i vardagsrummet här hemma eftersom katten och hunden inte riktigt kommer överens. Jag var i djuraffären och en i personalen visade mig hur en annan Kattsand funka och hon hällde på en hel del vatten och klumpen blev inte stor alls. Så känns som att denna sorten jag har kanske inte klumpar sig tillräckligt fort? Eller så kissar min katt enorma mängder.
Kör på annan sand du 🙂
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus