Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4939 ggr
CissiD
0

Minska doft från kattlådan?

Det är så att vi fått hem min gamla 17 åriga katt i fredags och det har funkat jätte bra. Men jag måste ha kattlådan i vardagsrummet och har inte kunnat sätta på huven ännu då hon inte är van vid huv. Det luktar väldigt mycket vilket är det enda problemet vi har just nu. 

Vad kan man göra för att minska doften lite? Finns det några tips man kan testa? 

Minskar doften om man har en annan sorts Kattsand? Vi har icas Kattsand nu eftersom hon är van vid den sedan tidigare.  Det är urindoften som är det som jag har svårt för. 

Har aldrig haft detta problemet eftersom vi aldrig behövt ha kattlådan i rum vi måste vara i. Alla tips är välkomna!

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Karmatarerskanise
0

Ja kattsanden spelar roll. Vilken sand som är bäst vet jag dock inte. Har ingen kise ännu :)

Ellismakaroner
0

Har också låda i vardagsrummet. Sanden spelar stor roll ja! Kan bara säga att jag tycker Extreme classic luktar mer än Everclean gjorde. Sen har jag kolfilter i locket, annars kanske du kan ställa ett precis brevid lådan eller något? Hjälper jättemycket! Och så rensa lådan extra ofta förstås.

[Saltpinne]
1

Man kan ju ta bort kiss och bajs direkt annars?

CissiD
0

#2 Okej då får jag kolla på sanden. Jag har inte fått på locket ännu eftersom hon precis flyttat hit men det är något filter i locket men om det är kol eller inte det vet jag inte. Får kolla på paketet sedan.

#3 Jag rensar den så fort jag ser det men att komma in i vardagsrummet på morgonen eller efter jobbet så går de knappt att vara där inne som det är nu.

Ellismakaroner
0

#4 Är filtret svart? Det är säkert ett sådant, verkar vara standard! Prova att sätta det precis vid lådan, eller gärna precis över om det är möjligt på något sätt.

CissiD
0

#5 Ja det är svårt jag har satt fast det i huven. Hoppas kunna sätta på huven utan att ha luckan för nu till helgen. Men vet inte hur snabbt fram jag kan gå eftersom mina föräldrar har haft problem med att hon gått utanför lådan och gjort sina behov innan hon flyttade. Inte haft en ända olycka sedan hon flyttat hit. :)

Ellismakaroner
0

#6 Den borde inte vara svår att lirka ur!

Leritza
0

Märke men även mängd på sanden spelar in. Hur mycket sand är det i lådan? Själv har jag inte märkt nån direkt skillnad luktmässigt mellan märken men då har jag allt som oftast ett ca 10cm tjockt lager.

Maria
0

Jag har en jättebra sand som heter "Compact care" baby powder. Den har en svag doft av barnpuder och jag och även katterna gillar den skarpt😉

Jag brukar ha ett tjockt lager och så plockar jag bara upp klumparna. Jag gör sällan rent hela lådan för det behövs inte.

/Maria

jollycox
2

Om det är urinen som luktar kanske den är för koncentrerad, dvs hon behöver få i sig mer vätska. Jag märker det på min yngsta katts urin om jag inte sätter vatten i maten(barf).

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

CissiD
1

#8 Jag har denna: http://www.zooplus.se/shop/katt/kattoaletter_kattvard/kattoalett_kattlador/391737    kattlådan en stor låda så la i 10kg sand i den. kan säkert få i 5 kg till om det skulle hjälpa. 5 kg tyckte jag såg för lite ut.

#9 Känns som att de kanske kan bli svårt att byta till parfymerad Kattsand vid 17 års ålder? Eller har jag fel? 

#10 Ja hon har precis blivit överfasad till Maju blötmat istället för något konstigt torrfoder. Så finns ju en chans att det kommer bli bättre nu när hon äter mat med mer vätska i. Bör man tillsätta mer vätska i blötmaten? Och om man ska det ska man avvakta lite och se om det blir bättre med den nya maten. Ska tillägga att hon haft problem med magen på grund av korkade foderbyten under vår och sommar innan jag satte stopp för det. Hon har spytt, kissat och bajsat utanför lådan innan hon efter order från mig blev överfasad till Mjau och så fick hon en helt ny kattlåda när hon kom till oss i fredags. Inte varit några problem alls hon är helt frisk och mår prima nu. Förutom urindoften då.

line84
1

Tycker att ever clean tar bort lukt jättebra! Ta någon som är lätt parfymerad typ extra strenght (den gröna).

aloizias
0

Kattsanden har stor betydelse vi använder catrine katttsand det luktar inget från kattlådorna.http://www.kattkompaniet.nu/kattlada-tillbehor/kattsand/catrine-premium-extra-kattsand-75kg Du kan även använda någon doftgivare i kattsanden, men det luktar ganska starkthttp://www.kattkompaniet.nu/kattlada-tillbehor/luktborttagare

[Forest]
0

11. Jag skulle prova ny sand även om kissen är 17 år, är du känslig mot lukter så ta en parfymfri sand det har ever clean om jag inte misstar mig helt fel. Själva har vi olika sand men märker mer o mer att lillpissen går extra svägen ner för komma till den andre lådan som vi har ever clean som luktar enligt oss inte farligt mycket dessutom luktar det aldrig bajs eller kiss när man gör rent lådan. (har en under trappen i våran lilla hall, sen en i badrummet med billig Kattsand från öob den köpte vi då vi var lite oroliga att han inte skulle gilla kattsanden. 

Jag har någ restat många Kattsand och jag tycker ever clean är bäst men mycket dyr, dok håller den länge 😃

Calcifer
0

Ska du prova ny sand kan du ju ha två lådor till att börja med, en med vanliga sanden och en med nya. Om nya sanden inte är något problem borde hon använda båda lådorna. Jag har gjort så med min katt. Och en andra kattlåda måste inte vara någon rejäl och dyr grej, jag fasade mellan sandsorter med en exakt likadan låda du länkade samt en plastlåda jag fick av mamma (typ den man köper på ikea). Tog väl en vecka innan jag tog bort gamla sanden helt och bara hade nya sorten och han har aldrig gått utanför.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Forest]
0

skrev fel ska vara testat inte restat 🤪

CissiD
0

#14 Nej jag är inte känslig mot lukter om det inte är stark urinfdoft. :) Tänkte mer om katten kan tycka det känns fel att gå på lådan om det luktar massa parfym?

#15 Ja jag hade tänkt skaffa en till låda fast den andra lådan får vara lite mindre än den jag har nu. :)

[Forest]
0

17 Det är bara prova, ingen av våra har tytckt att sanden är parfymig dom besöker den lådan mer än våran andra låda som är annan sand.

Även en infångad katt som togs in akut och stannade ett tag med ungar ansåg våran andra katt låda var bekväm att besöka. 😉

ElisabethB
0

Har inte läst tråden, men jag har en kattlåda i vardagsrummet, en i hallen och en i sovrummet. Luktar bara om någon av katterna är dålig i magen.

Sanden spelar stor roll tror jag, för egen del blandar jag Best Friend Cattia (ca 7,5 liter) med Pussi Compact (ca 5 liter) och då och då Ever Clean Multi Cristals (lite så att det luktar bättre). Fungerar bra både för mig och katterna.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

jollycox
1

#11 Jag sätter alltid extra vatten i blötmaten/barfen. Men vänta lite med det om du just fasat över.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

CissiD
0

#20 okej jag avvaktar lite och ser om de ändras annars testar jag det!tack för tipset! #19 hur kommer de sig att du valt att blanda olika sorter? #18 okej då ska jag testa det i den nya lådan jag köper och se vad hon föredrar :)

ElisabethB
0

Det har lite "bara blivit så" ifrån början. Katterna uppskattar Cattia-sanden, men klumparna blir inte så bra med bara Cattia tycker jag och då blandar jag i Pussi. (Har sanden i en tunna eftersom kartonger och påsar blir inte långlivade om katterna kommer åt de. Everclean är mest för att det ska lukta lite godare.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉