3 katter
Hejsan! Har nu ett problem. Har sedan innan två katter. En som är 1,5 år (hona) och en som är sex månader (hane). Den andra katten har jag haft i två månader nu och förutom de tre första dagarna med en del fräs så har det gått jättebra. Dom är väldigt bra vänner. Myser tillsammans, leker och tvättar varandra. Men så igår tog jag hem en till katt på prov då min kompis inte har möjlighet att ha honom kvar (2år). Den nya katten är i vardagsrummet och de andra två i övriga lägenheten med en grind i mellan. Det har varit lite stel stämning och mycket nosande och smygande från allas sidor. Den mellersta katten som är min sedan innan blev skrämd av den nya och sprang i panik in i min andra katt. Vilket gjorde att hon blev rädd och fräste på honom. Nu fräser hon så fort hon ser honom! Är detta nu dödsdömt till att fungera och kommer mina två aldrig mer bli gosiga med varandra? Vet att man ska ge det tid och att det givetvis sällan funkar men är nu så nojig över att inte ens mina två ska komma överens hädanefter? Någon som har erfarenhet av liknande? Eller några tips på hur man ska eller absolut inte ska göra? Klyddigt, men hoppas ni förstår. Tacksam för lite hjälp
Man får ge det tid.
Är katterna kastrerade?Det går lättare om de är det, men visst tar det ändå tid. Om din honkatt är kastrerad och den yngre katten okastrerad kan det skapa konflikter när den lille blir könsmogen även om de har varit kompisar tidigare.Det är pga att den okastrerade katten får högre ranking.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Ge det tid, själv brukar jag hålla katterna avskärmade första dagen lite för att låta den nya sniffa in sig samt att den andre ska få märka av att det är ny katt bakom dörren. Jag har även märkt att höga sovplatser uppskattas väl för att då brukar någon ligga o spana lite på vad den andre gör om dom är osäkra så känner dom lite mer trygghet att ligga högt. Tror säkert det kommer gå bra med lite mer tid :) Tycker 1 svara bra med 👍
#1 Ja, tid ja. Synd att man inte kan spola framåt lite. Katt nummer 1 och 3 är kastrerade. Tänkte kastrera katt nummer 2 nu när han blir 6månader så snabbt som möjligt.
#2 ja, antar att tid är det enda vettiga. Blir bara så jäkla nojig över att allt ska skita sig och att dom som varit så mysiga innan vänder helt. Ja jag försöker också hålla dom avskärmade nu. Byter även saker mellan rummen så att dom ska få känna på varandras dofter. Så fort man tar in något med katt nr3's doft till mina andra två så blir katt nr1 sjukt skeptiskt och fräser då åt katt nr2 så fort han rör sig. Men sedan kan det gå en timme och så gosar dom igen, sen börjar det om när jag tar in en ny grej. Vet inte hur jag ska se på det? Ja jag hoppas innerligt att det kommer fungera annars får vi hitta annat hem till 3an. Vilket är synd då han är så go.