Smittar skabb från djur till människor?
Hej, jag tog in en hemlös kattunge för ett tag sen men nu har hon börjat fälla jätte mycket och hon är helt kal på vissa ställen, vi har beställt veterinär tid på tisdag, det verkar inte som skabb men man vet aldrig, det jag undrar är kan människor få skabb från djur? Inte så kul om jag har orsakat så hela mina familj kanske får skabb.. Tacksam för svar! :)
Ja skabb kan smitta människor de kan sätta sig i könshår och armhålor bl.a. det är inte så vanligt och det går bra att behandla de är inte riktigt anpassade för människor.
Tvätta katten med såpa.

Skabb på människor är hur som helst rätt lätt åtgärdat med Tenutex!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Funkar såpa mot skabb? :)
Dom flesta parasiter är artspecifika, däribland många arter av skabb. Som gammal råttägandet vet jag t.ex. att även om råttskabb inte är helt ovanligt på råttor så kan det inte leva på människor. Dom kan bita människor, men överlever inte på oss. Har för mig att det gäller dom flesta skabbsorter. Kan dock inte svara för hur det är med just skabb på katter… :/
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#5 okej :) var inne på 1177 vårdguiden och läste och där stod detta "Det finns skabb av flera olika arter. Skabb från djur, till exempel katt och andra husdjur, kan inte föröka sig på människans hud men kan orsaka bett som kliar."
Tvätta INTE med såpa!

Och använd inte Tenutex på katten!😮
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Här har jag haft en del katter med öronskabb då jag har hjälpt katter in och fått nya hem. Hur som helst kontakta din vetrinär, jag ringde våran och fick stronghold utskriven samma dag.