Hjälp med tjockiskatt!
Hej!
Min tioåriga hankatt skulle behöva gå ner i vikt och har också urinvägsproblem. Just nu får han Hill's C/D Reduced Calorie (torrisar), men han är hungrig hela tiden och går inte precis ner i vikt. Jag skulle helst vilja ha över honom och min andra katt på bara blötmat (Mjau/Bozita, företrädesvis), dels för att jag inte gillar torrfoder/spannmålsfoder, och dels för jag inbillar mig att det skulle vara lättare att få ner honom i vikt, men vågar jag för urinproblemens skull? Sist fick han totalstopp och det var riktigt nära ögat. Finns det nå't tillskott som kan hjälpa? Hans långtidssocker är lite högt, så därför är det ganska akut med viktnedgången.
Blötmat är ju bra mycket bättre om han har lätt att få urinstopp. Jag brukar ge mina blötmat blandat med vatten för min ene katt som en gång har haft urinstopp ska få i sig tillräckligt med vätska.
/Maria
Min katt går ner i vikt på viss mängd blötmat & torrfoder, jag har räknat ut hans dagliga kalorimål för att nå slutvikten. Hans blötmat (sheba & whiskad har det blivit då de vägrar ex mjau och annan mat) håller jag extra vatten på så att njurarna ska må bra.