Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6737 ggr
RebeckaLejonman
1

Kattbajs kvar i rumpan

efter hennes besök i stora kattlådan som vi städar 2 ggr om dagen, alla andra 3 katter har inga liknande problem. Vi brukar fånga henne och hjälpa henne torka av och torkar golvet efter hon hasat sig fram för att ta bort resten från rumpan. Händer inte alltid men ibland. Mår hon dåligt eller? De får bara torrfoder Orijen dagligen och blötmat på lördagar. Hon är 3 år till slutet av september. Hjälp oss :-(

annzoo
0

är hon lös i magen då detta händer? är det i samband på lördagarna då ni ger blötmat? isf skippa blötmaten till henne

[Forest]
3

Hur är bajset? Är katten långhårig så kan man klippa pälsen för underlätta att bajset fastnar. Jag skulle med skippa blötmaten helt om det är söndagar,måndagar och kanske även tisdagar det blir fel för kattens mage.

[HundochKatt]
5

Eller ännu bättre, ge lite blötmat varje dag så katten vänjer sig. Att ge blötmat en gång i veckan är alldeles för lite och alla katter fixar inte det.

annzoo
2

#3 alla katter tål inte blötmat så att öka blötmat för en katt som är känslig är dumt. Det slutar ofta med en förtvivlad ägare (som ger ännu mer blötmat då folk på kattforum säger att de vänjer sig) och en katt med vattnig diareé. varken ägare eller katt mår bra då.

[[pimey]]
3

Alla katter tål blötmat men de blir dåliga i magen pga att de inte är van den höga kötthalten som är i blötmat! Ge därför en tesked varje dag och öka på mängden långsamt. Ger man 1 gång i veckan (vilket är för lite) och dessutom en större mängd är det inte konstigt att katten blir dålig i magen och bajs fastnar i pälsen

RebeckaLejonman
0

Hej alla #1 #2 #3 #4 #5 *Alla brukade få blötmat tidigare då har det ej varit nån problem, slutade bara med det eftersom torrfodret består enbart kött så det var onödigt ge blötmat. Mest som lördagsgodis. *Hon har haft bajs kvar i rumpan med eller utan blötmat. Ställde fråga här då vi tyckte att det räckte nu.. Ny bebis på ingång, kan ej torka efter henne o bebisen :-) *Det är då inte lösmage utan hård. *Hon är korthårig förresten. tack snälla för ni svarade och hoppas fortsätta med det

annzoo
2

#5 du har nog missat en del trådar där folk verkligen fasat in långsamt och ändå brakar deras katters mage ihop.. rådet de fått är typ fortsätt ändå för blötmat är bäst. suck

burmamys
0

TS om avföringen är kletig så kan det hjälpa att ge henne goda tarmbakterier. Du kan köpa Fortiflora för katt, det är portionspåsar med ett pulver som du strör över maten. Sen tycker även jag att du inte ska ge en hel portion blötmat en gång i veckan, utan ge lite blötmat varje dag istället.

Maria
0

Jag har en katt som är likadan och snart 14 år. Han är hård i magen och ibland så fastnar någon kula han inte får ut och då drar han sig längs golvet. Jag har t.om vid något tillfälle gett honom Microlax.

Jag ger honom bara blötmat och blandar dessutom i extravatten då han är mycket dålig på att dricka.

/Maria

RebeckaLejonman
0

#8 hård bajs som sitter kvar vid anuset. Alla 4 katter delar på 80g gourmet laxmousse. Knappast mycket och de lämnar oftast kvar resten. De äter knappt mycket. De är jätteduktig på dricka vatten då jag har Cat Mate vattenfontän. Den här tråden vill jag vara tydlig: Hon har INGA problem med blötast. Det händer O A V S E T T . Det är HÅRD bajs som hon försökte avlägsna från rumpan genom hasa sig fram på golvet. Vänligen, läs min text och håll vid den, är ni snälla.

Uppkatten
3

Katter som är hårda i magen bör serveras blötfoder dagligen. Tänk dock på att sätta över katten på blötfoder långsamt. Hjälper inte blötfodret kan man diskutera med veterinären om katten t ex kan ges lactulos. Enl. min veterinär bör det dock endast ges till katter som dricker bra. Har även diskuterat med en veterinär som rekommenderade blötlagt psylliumfrö i maten.

Men att sätta över katten på blötmat är första steget enl. de veterinärer jag har diskuterat motsvarande problem med.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Forest]
0

Tycker 10 skrev bra, det låter som att det är hårt bajse pga för mycket kött/för lite vattendrickande katt.

[HundochKatt]
5

#6 Du skrev: "*Alla brukade få blötmat tidigare då har det ej varit nån problem, slutade bara med det eftersom torrfodret består enbart kött så det var onödigt ge blötmat. Mest som lördagsgodis. "

Det är absolut inte onödigt att ge blötmat! Tvärtom, så är det helt klart bättre än torrfoder, då katter behöver vätska i sin mat, vilket torrfoder inte har!

Katter har av naturen bristande törstreflex som gör att den dricker av naturen alldeles för lite och den är gjord för att få merparten av sin vätska genom födan den äter. Råttor/möss och dylikt innehåller 65 -75 % vätska och torrfoder max 10 %. ALL blötmat är därför bättre än vad ALL torrfoder är, trots att det har en hög köttinnehåll. Givetvis är det bästa för en katt att äta Barf, men näst bäst är då blötmaten. Torrfoder kommer helt klart längst ner på listan vare sig den har hög kötthalt eller ej.

[[pimey]]
3

Nämen Gud nej nej! Blötmat är tusen tusen ggr bättre än torrfoder då det innehåller MINDRE andel kött än i blötmat! Blötmat innehåller allt en katt behöver. Vitaminer, mineraler, protein och vätska!!