Katter iFokus

Katter

Etiketter: hÀlsabeteendekosthÄllning
LĂ€st 1711 ggr
Sehvrin
0

Kan man bli av med corona-virus?

Jag var tvungen att avliva en av mina tvĂ„ katter i helgen đŸ˜­ Hon hade med största sannolikhet drabbats av vĂ„t FIP. Hennes kompis som nu Ă€r ensam kvar bĂ€r ju antagligen ocksĂ„ pĂ„ corona-viruset och dĂ„ finns det en risk att Ă€ven hon utvecklar FIP.

Min fundering Àr om katten kan bli av med corona-viruset om jag ser till att stÀda ordentligt eller om det Àr en kronisk infektion? Om den gÄr att bli av med: Hur lÄng tid tar det ungefÀr? Vad borde jag göra?

Jag har försökt googla, men inte lyckats fÄ fram nÄgot svar pÄ mina frÄgor.

//Johanna, medarbetare pĂ„ miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Omorika
2

Jag har varit med om precis samma sak i början av sommaren. Det var dock lite Ă„lderskillnad mellan katterna sĂ„ den Ă€ldre har inte utveklat FIP men har definitivt utsatts för viruset. Det jag kunna lĂ€sa mig till Ă€r att en vanlig infektionstid Ă€r ca 2 veckor till 3 mĂ„nader. Det smittar mest frĂ„n avföring alltsĂ„ kattlĂ„dan men kan smittas genom saliv. Viruset kan leva fritt i upp till 6 veckor men tĂ„l inte rengöringsmedel. Det som ofta hĂ€nder i en grupp katter Ă€r att viruset gĂ„r runt alltsĂ„ ena katten blir sjuk, smittar katt tvĂ„. NĂ€r katt ett blir frisk smittas den igen av katt tvĂ„ och sĂ„ gĂ„r det runt runt. SĂ„ hĂ€r har jag gjort. Eftersom det meste smittar mellan avföring har jag bytt sand i lĂ„dan varje vecka och skurat ur den med diskmedeloch. Eftersom det ibland smittar via saliv har jag ocksĂ„ tvĂ€ttat vatten och matskĂ„lar varje dag med diskmedel. Jag hade dock tur som mitt i allt dethĂ€r sĂ„ flyttade vi till ny lĂ€genhet. SĂ„ innan vi tog in grejer nya lĂ€genheten tvĂ€ttades det speciellt kattsaker eller torkades av med sĂ„pa. De större kattrĂ€d jag inte kunde tvĂ€tta ha stĂ„tt i karantĂ€n i förrĂ„det. MatskĂ„ls proceduren höll jag pĂ„ med i typ 2 mĂ„nader, kattlĂ„dan har nu bytts varje vecka i 3 mĂ„nader sĂ„ nu borde hemmet vara fritt frĂ„n coronavirus men man kan inte vara sĂ€ker fören man testat. Är din andra katt frisk Ă€r det liten sanolikhet att den frĂ„ FIP eftersom det endast Ă€r ca 10% som drabbas. DĂ€reomot har hon sĂ€kert varit utsatt för viruset. Det finns en 5% chans att hon Ă€r bĂ€rare lĂ€ngre Ă€n 3 mĂ„nader. SĂ„ allt handlar om sanolikhet. Man kan testa om katten Ă€r smittade men det Ă€r dyrt och bruka bara anvĂ€ndas av uppfödare som har stora kattpopulationer. Det finns ocksĂ„ ett avföringstest man kan bestĂ€lla frĂ„n SVA tror jag som man kan göra sjĂ€lv. Nu berĂ€knar jag att skaffa en ny katt om ungefĂ€r 3 mpnader till sĂ„ blir sammanlgat 6 mĂ„nader mellan FIP död och jy kattunge. De rekomendationer jag hör Ă€r allt frĂ„n 3 mĂ„nader till 1 Ă„r. Hoppas du och din andra katt kan finna tröst i varandra och att den hĂ„ller sig frisk vilket Ă€r stor sanolikhet.

kalindas
1

TrĂ„kigt att du miste din katt, FIP Ă€r en otĂ€ck sjukdom.  đŸ˜•
Tycker inte du ska vara sĂ„ orolig för coronaviruset. Din kvarvarande katt bĂ€r det sĂ€kert och chansen att katten blir sjuk i FIP Ă€r liten.  Ser egentligen ingen anledning att vara rĂ€dd att skaffa in en ny kompis relativt snart, enda orsaken till att vĂ€nta Ă€r ju i sĂ„ fall för att minska stressen och stress kan trigga coronatitrarna.
Testa för corona ser jag ingen anledning till, ofta sÀger det inget. Du kan ha en katt med skyhöga titrar som Àr fullt frisk och sen kan du ha en med lÄga titrar som utvecklar FIP. Det enda egentliga svaret du fÄr Àr att din katt bÀr pÄ corona.
Om du vill ha ett nollat hem, sÄ fÄr du sÄklart vÀnta en stund med ny unge, för just nu Àr ju viruset lite extra aktiv. Finns dock ingen garanti att katten blir helt fri frÄn viruset. Sen kan ju den nya katten i sin tur bÀra pÄ corona dÄ de flesta katter gör det.
Mitt tips Àr: Skura och rengör lÄdor noga, speciellt om du köper in en ny katt. Aldrig fel att rengöra saker och skÄlar noga, men du behöver inte sanera.
Undvik stress och ha koll pÄ att katten inte har diarré, vilket kan visa att stressnivÄn Àr hög.
Du kan testa att anvÀnda feliway och det Àr bra att ha i vÀggutaget nÀr ny katt flyttar in.
I övrigt sÄ Àr det inte sÄ mycket du kan göra. Rengöring och stressreducering Àr det viktigaste.
Ska du ha nollad katt mĂ„ste du testa ofta och Ă€ven se till att katten du tar in Ă€r nollad.  Men jag anser personligen inte att noll titrar Ă€r speciellt bra, dĂ„ katten dĂ„ helt saknar skydd mot viruset.
Nedan en lÀnk till en informativ sida om corona och FIP

http://www.dr-addie.com/Swedish/indexswedish.html

http://www.dr-addie.com/ (den engelska sidan om de ev stÄr mer dÀr)

/Elisa

Omorika
0

#2 Tack Vad bra det lÄter dÄ behöver inte heller jag oroa mig nÀr jag skaffar ny katt. Tror dock inte jag hittar nÄn som faller mig i smaken pÄ ett tag.

kalindas
0

Visst kan du skaffa en ny katt. đŸ™‚
Sen som det Àr med virus sÄ kan man aldrig garantera nÄgot. Men risken att den nya katten utvecklar FIP Àr inte stor. Fast sÄklart man ska aldrig sÀga aldrig.
De katter jag hade som dog i FIP var alla slÀkt, lite extra stresskÀnsliga och den ena var fysiskt svag sen innan. Stress kan orsaka mycket och det i kombination med ett dÄligt immunförsvar Àr inte bra.
Starka katter klara av coronavirus utan större problem. Men Àr de minsta kÀnsliga i sitt immunförsvar och viruset Àr extra aktivt, dÄ kan det mutera till FIP.
Tack o lov hÀnder det sÀllan!
För det Àr en hemsk sjukdom.

/Elisa