Lite frågor
Hej!
Har lite frågor som jag hoppas att få svar på.
Har en liten herre här hemma på ca 8 veckor som har, enligt mig, ett rätt stort överbett. Vad gör man åt det? Har läst att det kan försvinna i takt med att katten växer, men om inte det händer? Som det är nu så äter han ogärna torrisar och det kan jag ju förstå att det kan vara lite svårt. Dock tuggar han i sig de få jag blandar ner i mjukmaten två gånger om dagen (ger dem mjukmat 4-6ggr om dagen, lite men ofta). Är han fortfarande för liten för att äta torrisar eller är det helt enkelt så att han aldrig kanske kommer göra det? Vår andra bebis som ser helt normal ut i munnen äter, inte mycket, men lite, torrisar och äter även de vuxnas.
Sen undrar jag lite över hur många katter är det okej att ha i en 3:a på 68kvm? Vi ska nämligen flytta och jag är rädd för att det blir för trångt med tre vuxna och 1-2 bebisar? (vet ännu inte om vi ska behålla en av bebisarna eller båda, eller kanske ingen beroende på hur många katter man får ha på den storleken). De kommer att få gå ut 1-2 månader efter flytten. Bebisarna kommer självklart inte att gå ut förrän de är kastrerade, chippade och vaccinerade.
Sen är det så att vi flyttar inte långt och de vuxna är som sagt utekatter. Dock sover de alltid inne. Men det är iaf så att vi kommer inte flytta långt. Man ser vardagsrumsfönstret på den nya lägenheten från vår ytterdörr på vårt boende nu. Så det är kanske 200 meter emellan lägenheterna, dock ligger nya uppe på ett berg med världens skog utanför ytterdörren (balkongen på nya lägenheten vätter hitåt så katterna kommer aldrig att bli utsläpta åt detta hållet) så hur stor är risken att de kommer att springa ner hit? Ska man överväga att ha dem som innekatter om det visar sig att de springer hit hela tiden? Lägenheten är lite i minsta laget för mitt tycke så vi kommer aldrig ha plats med ett stort klösträd osv. Vi har redan ett som kommer flytta med men vi kommer inte kunna ha fler. Är så rädd att vi måste göra oss av med mina älskade djur pga att vi verkligen måste byta boende :(
68 kvm är väl ändå okej. Om de går att ha som ute katter har ni ingenting att oroa er för, kanske de springer till erat förra boende om det ligger nära men de kanske vänjer sig.
Gå ut med dem i sele och vänj in dem i området och vägen till erat nya hem och när ni ser att de själv går till det nya stället så förstår de nog vart hem är.
Min katt var ute katt innan men nu när jag flyttade är han inne katt, har dock en katt och en stor hund i en etta på 50 kvm. Tog ca 3 veckor för han att vänja sig och nu har vi bott är snart 2 månader och allt är frid och fröjd.
Han får komma ut i sele ibland och ibland har jag honom på balkongen i min famn.
Ang överbett vet jag inget om, men om vetten inte tycker det är något oroande skulle jag inte tänka så mkt på det. Blötlägg torrfodret så det blir mjukt?
Det kommer nog fungera bra allting! =)
Glöm inte att kolla upp om bostadsrättsföreningen eller hyresvärden (beroende på vad det är för boende) tillåter att man har utekatter som springer lösa inom området.
Jag har 3 katter på 55 kvm.. inga problem. Är det ett lämpligt område för utekatter? Om inte, ha dom inne & ute i sele. Risken finns & är rätt stor att dom springer till gamla boendet i början iaf.