Ny försäkring för katt.
Svedea lansera en försäkring för katt. Den har 130 dagars självriskperiod för den fasta självrisken, vad de har i rörlig står dessvärre inte. Försäkringsbeloppen är 25- 50´eller 75.000 kronor. Du har dessutom fri flytträtt vilket det är först med. Så länge katten inte behandlas för en sjukdom så kan du flytta över den oavsett vad den haft tidigare. Även katter över 7 år försäkras ifall du har ett veterinärintyg på att de är friska.
http://www.svedea.se/katt/vara-forsakringar/om-vara-forsakringar/veterinarvardsforsakring
Att flytta mellan försäkringar har väl aldrig varit några problem, eller hur menar du där? När jag har bytt så har mitt nya försäkringsbolag fixat bytet åt mig :)
Förstår inte heller vad du menar dom är först med.
Fick min nioåriga siames överflyttad från Agria till Optimal (numera moderna försäkringar) utan större problem. Så så unika är de inte. :-)
/Elisa
Med fri flytträtt menas att du kan flytta din katt till Svedea utan att få reservationer för tidigare skador och sjukdomar, så länge katten är fullt frisk idag och inte står under någon behandling, äter medicin eller något medicinskt foder. Detta är de unika och först med.
# 4 Helt riktigt 😃 som jag skrev "Du har dessutom fri flytträtt vilket det är först med. Så länge katten inte behandlas för en sjukdom så kan du flytta över den oavsett vad den haft tidigare. " Dvs om den haft någon sjukdom tidigare.
Nu har jag dessutom fått reda på självriskerna och dessa är 15 % eller 25 % rörlig och 1.500, 2.500 eller 4.500 kronor i fast självrisk. Dessutom ersätter de FORL upp till 6.000 kr per år under förutsättning att katten varit försäkrad från 4 månaders ålder. I veterinärförsäkringen ingår också receptbelagd medicin upp till 2.000 kr. Självriskperioden är som jag tidigare skrev 130 dagar. Och du kan välja mellan 25.000, 50.000 eller 75.000 kronor i försäkringsbelopp.
#5 Undrar vad månadskostnaden för en perser hade blivit.
Gå in på länken och kolla det kan du göra eller ringa och fråga, det finns ett telefonnummer där. När jag ringde svarade de med en gång och var väldigt trevliga.
If har endast fast självrisk, det är alldeles underbart när något händer :)
Fast självrisk i all ära, men hur dyr blir inte försäkringen sen när du nyttjat den? If är också det enda bolaget som höjer kostnaden för försäkringen med 10-50% kommande år, beroende på hur mycket du nyttjat den.

Svedea blev lika dyra som Agria ju :o
Men att flytta över utan reservationer så länge katten är frisk & utan sjukdomshistorik har väl gått i urminnes tider i andra bolag med?
Eller menar du att de inte sätter reservation trots sjukdomshistorik?
Svedea-ägaren var ju tidigare inom Agria så priset är ju inte förvånande. För närvarande håller jag mig nog kvar inom Agria dock. :)
"Men att flytta över utan reservationer så länge katten är frisk & utan sjukdomshistorik har väl gått i urminnes tider i andra bolag med?
Eller menar du att de inte sätter reservation trots sjukdomshistorik? "
OM du har haft tidigare skador eller sjukdomar på din katt och sedan byter bolag, får du alltid reservationer hos det nya bolaget på dessa! Svedea är enda bolaget idag som inte har så.