Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1440 ggr
[Saltpinne]
2

kattbiten katt!

Min katt kom hem imorse och såg ut att fått stryk av annan katt. Ett rivsår i ansiktet och flera betthål på ena benet. Han haltar men sätter tassen i golvet. Jag var tvungen att gå till jobbet men min man har försökt raka och tvätta benet. Katten uppskattar inte detta alls och han har endast lyckats raka framsidan benet och tvättat såren. I skrivande stund väntar vi på skjuts och ska åka till blå stjärnan inom en timma. Katten äter iaf men jamar när man lyfter honom… Min fråga är brukar dessa sår läka bra och vad brukar veterinären göra i dessa fall? Penicillin och smärtstillande? Jag är jätteorolig och ångrar att jag inte struntade i jobbet och åkte till veterinären direkt.

Zepp
0

Har haft katter i 20 år, de blir bitna då och då.. främst hankatter.. av andra hankatter!

Det är som regel inte akut, så länge katten verkar pigg.

Problemet är om det uppstår en infektion i såret, då brukar det ömma mera vid beröring.. och svullna.

Då i så fall är det på tiden att åka till veterinär.. man kan behöva lägga dränage.

Blir katten dålig och ser ut att lida så skall man alltid söka veterinär!

Så håll först o främst koll på allmäntillståndet och eventuell svullnad.

Jag brukade tvätta med Jodopax!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Saltpinne]
2

Tack för ditt svar. Veterinären rakade och tvättade såren och tyckte vi skulle vänta med drän. Han fick antibiotika, metacam och temgesic. Redan idag så verkar han gladare. ☺

Zepp
0

Oavsett vad folk säger.. friska katter har bra läkförmåga!

Det luriga med just katter är att det verkar som om skinnet läker extra bra och kan kapsla in lite otyg som sen kan leda till varbölder!

Som regel klarar de av det oxå.. men vi vill ju inte ha en katt som har en öppen varböld.. utan springer till veterinären direkt om vi upptäcker sådant!

LinaLj
5

#3 Det ska ju också tilläggas att de flesta "springer till veterinären" därför att det gör ont att ha en varböld eller en infektion. Alla som har haft en ordentlig finne vet hur öm man blir och hur obehagligt det är. Tänk då att ha en varböld som blir 2-3 cm i diameter. Det handlar för det mesta inte om att en katt inte klarar att hantera läkningsprocessen utan om att man inte vill att en katt ska gå omkring och ha ont.

Zepp
0

Prexis så!

Oså kan den inte tala om hur ont det gör heller!

Framförallt vill man inte att de skall få efterinfektioner.. speciellt om de är utekatter, som man inte riktigt har koll på hela dagen.

[Forest]
0

Här har vi en bra salva som en jobbkompis till mannen gör ringblomsalva sår läker fint och aldrig fått infektioner när vi använde den på katt lr oss själva. Tvätta såret rent tvål o vatten eller koksaltlösning. Håll såret öppet och låt det lufta stäng inte in bakterierna. Tvätta morgon o kväll är mitt tips

[Forest]
0

Aha ni åkte till veterinären för skulle tipsa om att ni skulle kontakta dom imorgon för besök