Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1404 ggr
Caifig
0

Katt som skyddar matte?

En lustig grej hände igårkväll. Skulle plocka upp min ena kisse Caius för lite kvällsgos men han började morra och fräsa som attan. Han är annars världens goaste och fräser aldrig såvida han inte har ont. Men när han håller på att fräsa så hör jag min andra kille Figaro rusa upp för trappan och in till oss i badrummet. Sitter ner nu för att se vad som är fel med Caius och han fortsätter att morra och fräsa och då hoppar Figaro emellan mig och Caius och daskar till honom med tassen och fräser tillbaka! Är detta normalt?! Skydda matte från att få stryk?? Är det någon annan som varit med om något liknande? (Caius mår för övrigt bra, vet dock fortfarande inte vad problemet var)

OberonsMatte
3

Jag tror inte att det behöver vara ett beskyddarbeteende, utan oftast beror på att katten reagerar instinktivt på att kattkompisen i det här fallet beter sig oroande/skrämmande och att det är det som Figaro reagerar på genom att fräsa och slå till.

Sajtvärd Katter iFokus

Björne33
0

Jag tror det är vanligare än man tror. Min förra katt gick emellan och fräste och gjorde en ansatts att anfalla  en granne (som han annars tyckte om) när vi stod och tjafsade. Han brukade också komma rusande när jag ramlade och skrek till och nosade då överallt för att se var jag gjort illa mig. Han brukade dock inte försvara mig mot katter utan tyckte nog att det var mitt jobb att försvara honom vid sådana tillfällen. Kanske tyckte din katt annorlunda  för att den andra katten ingår i ditt hushåll ?

När det gäller katten som plötsligt fräste; Jag skulle faktiskt ta den till veterinären, det är inte ett normalt beteende för en katt att fräsa helt obefogat åt sin husse/matte. I vilket fall som helst bör du hålla koll på honom och om han gör likadant igen så ta honom till veterinären!

Zepp
0

En gång är ingen gång.. katter fräser emellanåt.

Ibland för att man gör något de inte vill, eller de känner sig hotade av något annat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Caifig
0

#1 Åh det var inte lika roligt som min teori ;) #2 Eftersom han mådde bra dagen efter hur mycket jag än klämde på honom valde jag att inte ringa vettis :)

[Forest]
0

Jag hade katt som inte tollererade någon sova i min säng han bet då vänner-pojkvänn varför har jag ingen aning. Annars var det lugnt i soffan osv.