Svullen svansrot och slokande svans?
Hola. Ena katten har svullen svansrot och jag vet inte vad jag ska göra, så nu får ni läsa lite. Tack.
Min katt Mufasa kom i förrgår morse in och hängde med svansen i backen. Var själv inte hemma då (bor på internat) men mamma berättade att min syster försökt plocka upp honom och han hade då fräst när hon rörde svansen. Efter det tillbringade han dagen under soffan och åt eller drack inget. Han kan ha varit framme under natten och ätit, men det undrar jag.
Sen igår eftermiddag när jag kom hem så kom han fram och både åt och drack. Svansen hängde fortfarande och svansroten hade svullnat upp ordentligt. Jag klappade på honom som vanligt och han var jättegosig, men väldigt försiktig med svansen/baken. Han ville inte sätta sig på baken och när han gick så höjde han bara svansen så pass att den stod i princip rakt ut från kroppen. Annars går han nöjd med rak svans och krok på toppen. ^-^
Jag kollade honom i rumpan men allt såg bra ut, fast i hans avföring var det lite rött på vissa ställen…?
Idag har han varit framme då och då, somnade till och med bredvid mig i sängen. Svullnaden har inte gått ner, men han låter mig röra vid svansen. Jag har klämt lite på den och det verkar som om han har en blåsa på ena sidan, fast hur stor vet jag inte. Svårt att 'se' på fluffiga katter. Jag ser inga sår eller något blod.
Den andra katten vet att det är något med honom, för han luktar honom lite försiktigt i baken ibland och låter honom vara ifred för övrigt. Annars ligger de alltid tillsammans i en liten hög.
Skulle ta honom direkt till veterinären om försäkringen faktiskt var skriven på mig och inte min moder. Jag är på min mor hela tiden om att vi behöver ta honom till veterinär för att kolla upp honom, men hon säger att 'det är bara en katt' osv. Ni vet, det vanliga för att slippa spendera pengar.
Så innan jag går berserk på min mamma så vill jag höra vad annat folk tycker om situationen. Vad tror ni har hänt honom/vad bör jag göra? Samt hur fasen ska jag få min mamma att ta sitt ansvar?
Du kan hälsa din mor att det är lag på att djur ska få adekvat vård och behandling. Genom att inte ta en katt till veterinären, som uppenbart har ont och t.o.m har blod i avföringen, bryter hon mot lagen och är därmed ett fall för länsstyrelsen. Kan vara ett bett som blivit infekterat och det är inte alltid man ser hålen från t.ex kattbett.
Det har jag försökt med otaliga gånger, men jag ska vara på henne imorgon igen. Problemet i sig är att jag är nyligen fyllda 18 år och har 500kr på banken, och ett veterinärbesök lär ju kosta. Fast jag kanske bara ska dra dit med katten och sen skälla på henne tills hon betalar åt mig, haha.
Det är lag på att ge sina husdjur veterinärvård när det behövs!
Din kissa har brutit svansen!!! Han behöver hjälp och smärtlindring!!!
Ju längre man väntar med behandling ju svårare och dyrare blir det. Hjälp katten nu! Senast imorgon bitti!
Så hälsa din mamma att hon går emot lagen om hon inte ser till att kisse får veterinärvård! Hade jag känt din mamma och sett att hon inte gav katten vård hade jag polisanmält henne och tagit katten till veterinären själv. Vilket hon skulle bli betalningsskyldig för i alla fall!
😭 Stackars kisse!
Du har inte möjlighet att ordna så att någon annan tar katten till veterinären så länge? Din mor som är ägare och står på försäkringen blir tvungen att betala i alla fall. Kanske din syster (om hon inte är allt för ung och inte förstår) kan hjälpa dig att få fram kattens försäkringsupplysningar så som bolag och försäkringsnummer?
I annat fall går det att använda mammans personnummer hos veterinären också. Men det är krångligare och kan kosta en liten slant extra för dem att leta upp vilket försäkringsbolag som har katten försäkrad.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Är osäker på om han brutit svansen, för då hade han ju inte låtit mig klämma och klappa på det svullna. Men ont har han.
Jag ska se till att få katten till veterinären, men det får nog bli själv eller med hjälp av någon släkting. Har papper om försäkringen här hemma någonstans tror jag.
Bra se till att ordna det! 👍 Jag (och garanterat fler med mig) håller tummarna för att den inte ska vara bruten och oavsett vilket skall vara lätt åtgärdat så kissen blir hjälpt! ❤️ Smärtlindring lär han behöva i vilket fall som helst stackaren. 🌺
Snälla du visa din mamma den här tråden.
Katten måste till veterinär.
/Maria
Men på riktigt, vad ska jag göra om hon fortsätter vägra? Kan inte få katten till veterinär förens på Måndag tidigast, inga ställen här verkar ha öppet på Söndagar. Och så har vi ju självklart ingen kattbur här heller, underbart. Och så hittar jag bara den andra kattens försäkringspapper. :D
Nä, jag löser detta. Om han inte blivit bättre/har blivit sämre på Måndag så är det veterinären som gäller.
Jag ska prata mer med mamma imorgon och lägga fram fakta, att ger hon inte en katt vård så är det lagbrott. Kan ju hoppas på att det får någon effekt.
Har en moster som brukar stå på min sida när det gäller katterna, så jag kan be henne om hjälp. Whew. Och jag som ska iväg i en månad på Tisdag. Stressaaa
Han hade som en blåsa på ena sidan av svansen ju, som nu har spruckit. Han måste väl ha blivit biten eller något! Svullnaden har tack och lov gått ner en del, och jag ska fixa en tratt till honom idag.
Oavsett om hantill synes verkar må bättre på måndag så behöver han komma till veterinären! Riskem är annars att det läker fel o han kan få bestående problem som besvärar. En slokande svans är problematisk för en kisse även om han inte har ont. Toabesök blir besvärliga. Hygien att hålla rent när avföring fastnar. Kropsspråket mot andra katter. Han kan fortfarande ha ont av svansen utan att visa så mycket. Nerverna har tagit skada och den skadan kan bli permanent. Sedan är risken stor att svansen råkar mer illa ut och blir skadad eller bruten igen när kisse inte kan lyfta och röra den normalt. Hoppas ni har någon duktig kattkunnig veterinär som har möjlighet att röntga kissen också. ♡ Heja heja Doosdronk som du kämpar för kisses skull mitt i all stress och ändå ser till att kissen får den hjälp han måste få! ♡♡♡ Kämpa på tumhållning och tänker på er! Berätta gärna hur det går. ♡ Kram
Jag håller med. En skada i svansroten kan bli riktigt allvarlig och kan inte jämföras med skadad svans i övrigt.
/Maria
Om blåsan spruckit är risken stor att det blir infektion och ännu större risk för både att svansen kommer behöva amputeras och risk för kisses liv om han får ne allvarlig infektion. Att svullnaden gått ner beror säkerligen på att blåsan spruckit och vätskan kommit ut. Det är faktiskt inte speciellt bra alls utan gör saken snarare värre. :(
Ett bra djursjukhus med en kattkunnig smådjurs/katt veterinär är vad kisse behöver nu egentligen, inte bara en lantbruksveterinär som kan hästar och kor.
Katt kunnig behöver den vara i alla fall..
Se till att försöka göra rent också där vid svansroten så gott det går. Tvätta med rikligt med vatten och svag tvållösning om du inte har koksaltlösning.
Jättebra att du sätter på tratt! se till att inte andra kissen tvättar där istället också.
Kämpa på! ❤️👍
Och som någon annan skrev, visa din mamma den här tråden. Kanske det kan få henne att se behovet att faktiskt hjälpa katten.
För "bara" katt, så är det fortfarande en personlighet, ett djur av kött och blod med känslor och framförallt.. nerver.. och har massor med ont! Och det är enligt lagen lika med djurplågeri att inte hjälpa ett djur man äger och de den veterinärvård som behövs.
Har kollat närmare på såret, och det ser ut som om någon har satt i en klo i huden och sedan dragit upp ett sår. Är det möjligt att han vart i bråk tidigare och såret läkt men blivit infekterat under huden? Nu går han med svansen högre iallafall, och verkar inte ha något emot att jag klämmer runt såret. Ska tvätta det och skaffa tratt till honom idag, sen får vi väl avvakta lite. Jag vet att han bör komma till veterinären för att vara säker, men mamma kommer inte inse det om inte katten blir sämre. Och imorgon åker jag bort i en månad, så kommer inte kunna hålla koll på honom något alls. :( Om jag säger till henne nu att det är lag att ta honom till veterinären så får det ingen verkan, hon är snål som attans och säger alltid att a 'det är bara en katt'. Håller tummarna så in i bomben för att min lilla pojke ska bli bättre med hjälp av tvätt och tratt. Men om han inte blir det inom ett par dagar så ska mor få höra vad det står på riksdagens hemsida om djurhållning. Och tack för alla er som skriver och stöttar!
Förlåt men nu låter det som om din mamma lyckats övertala dig att den här fina katten som tittar på dig med tillitsfull blick är "bara en katt"… Tycker absolut du ska ta honom till veterinär imorgon så han kan få lite smärtstillande och antibiotika, så såret läker utan problem sedan. Om du inte gör det, och det blir problem senare för att infektionen blossar upp och sprider sig, då ska du alltså lita på att din mamma ändrar sig och tar honom till veterinär och sköter om allt som behövs? När hon inte gjort det hittills? Stackars katt.
Om din mamma har så låga tankar om katter så borde de verkligen hållas som innekatter! Ställ henne mot väggen och dra in din moster i det och fråga ut din mor varför en katt inte ska få värd när den behöver? Den är en lika levande och kännande varelse som en hund eller människa. Personligen skulle jag aldrig åka iväg om en familjemedlem var skadad eller sjuk och vägrades vård..
Se till att någon tar katten till veterinären snälla!
Även om det i allra bästa fall "bara" är ett litet rivsår som bilvit infekterat är det illa och smärtsamt och riskfullt nog att lämna det obehandlat.
Kisse kan komma att repa sig med tiden ändå, visst, om ni har jättetur, katter är ju fantastiska på att läka. MEN risken är enormt mycket större att kisse även med ett "enkelt infekterat sår" som redan blivit en sprucken varblåsa kommer infektera och ställa till det för hela kissen.
Och oavesätt något, katten behöver vård, den behöver vård, den har rätt till vård, och den behöver vård och smärtlindring, och mediciner för att må bra. *tjatar så fingrarna knyter sig* :(
ok vet att tjata antagligen inte hjälper.. men snälla.. se till att din katt får den hjälp den behöver, förtjänar och har rätt till!
Tror inte din mamma skulle vilja gå med en obehandlad sprucken varböld i rumpan. Men hon skulle i alla fall kunna hålla rent den själv.
Tror också som #13 skriver, att bryr hon sig inte nu, kommer hon inte göra det när katten är dödssjuk heller. 😕
Jag försöker göra det bästa av en situation där jag inte har mycket att säga till om. Förstår absolut hur det ser ut, som om mamma har övertygat mig att det 'bara är en katt'. Men det kan jag säga er att det har hon verkligen inte, och han är min katt som jag älskar mest av allt.
Snälla alla som skriver, kan ni försöka förstå att jag inte har mycket makt? Skall åka hemifrån om ett par timmar, och tycker själv att jag gjort mycket för att se till att han har det bra.
Har fått mamma att lova köpa antibiotika till honom så att det läker bra. När jag är borta kommer jag vara på mamma varje dag och kolla hur det är med honom.
För övrigt så har det börjat läka fint och han har en tratt på sig. Vi har tvättat med koksaltlösning och han bär svansen högre. Han ser jättedum ut och försöker backa iväg med sin tratt!
En sista sak vill jag bara säga i detta inlägget, att mamma kommer inte ta honom till veterinären om det inte blir sämre. Jag vet detta, lita på mig. Det finns många anledningar till att hon inte ska få ha katt, men nu har hon det. Så snart jag kan flytta ut tar jag katterna och sticker.
Nu har han det bra och vilar på sängen och det läker bra, och jag kan inte annat än att hålla tummarna. Hoppas på att ni också gör det. ❤️
#16 Det finns ingen antibiotika att köpa bara så där….
Antibiotika skrivs ut av veterinären och jag tycker synd om både dig och katten.
/Maria
Det finns det väl? :( Annars blir jag riktigt lack på mamma. I vilket fall får hon fixa något.
Nej det är inte alvedon vi pratar om. ALL antibiotika kräver recept! Och det vet din mor mycket väl om så hon bara lurar dig! Dessutom måste en läkare/veterinär avgöra vilken sort, styrka, mängd och hur lång kur som behövs sådet inte blir fel. Det är viktigt och både läkare och veterinärer i sverige är restriktiva för att det inte ska utvecklas farliga resistenser som kan drabba både människor, djur och miljö. Idag är det ett stort problem i världen att fler och fler antibiotiker blir verkningslösa för att det utvecklas så mycket resistenser hela tiden. Blir riktigt arg på din mamma nu! Hon är inte bara oförstående och dum hon ljuger också fullt medvetet för dig och det tolkar jag som att hon kommer inte göra ett jävla dyft för katten oavsett. Hon vill enbart få tyst på ditt tjat…
TSjag är glad att du svarade idag och skriver att du bryr dig. Snälla ta katten till veterinär NU innan du åker så han kan få antibiotika och läka ut infektionen.
Alltså fy fasen för henne. Har redan åkt hemifrån tyvärr. Ska ringa min moster och säga till henne att om det inte läker och mamma motsätter sig att ta honom till veterinären så får hon göra det istället. Som det ser ut nu så läker det som det ska, men som sagt, om det händer något så måste hon ta dit honom. Fan vad stressad jag blir över att inte kunna göra något.
Lider med dig TS. Försök, som du säger, att hitta någon som din mamma lyssnar på. Kanske kan du hota med att göra en anmälan till länsstyrelsen om det verkligen är kris? Att en del tycker att djur bara är djur tror jag att man får leva med. Man får försöka nå fram med att katten har en förmåga att känna smärta som, såvitt vi vet, är väldigt lik vår egen, även om de inte visar det på samma sätt som oss. Sen får man sätta skadans storlek i relation till kattens storlek. En knöl som en pingisboll på en katt blir snarare handbollsstorlek på en människa. Fråga din mamma hur hon tror det skulle kännas att ha en stor inflammerad knöl mellan höften och svanskotan…
Om såret och bölden hålls rent kommer det antagligen att läka av sig själv, med ett visst lidande för katten. Det finns dock en risk att det blir infekterat igen och att katten blir sämre. Det är också svårt att se utifrån hur djup sårfickan verkligen är. Man kan behöva ge lugnande för att komma åt att raka och spola ur ordentligt.
Antibiotika måste en veterinär skriva ut. Det finns väldigt många olika sorter beroende på vilka bakterier, var infektionen sitter och vilken djurart det handlar om. Ger man antibiotika som man typ fick över från sin egen urinvägsinfektion kan den vara direkt giftig för katten. Det är inte heller säkert att bakterierna dör av den eller att den ens når fram till stället där bakterierna sitter. Beroende på hur såret ser ut är det inte helt säkert att veterinären tycker att det behövs antibiotika.
Det finns en chans att det läker av sig självt. Katten kommer ha ont under tiden. Det kan också bli mycket sämre, och då lär det definitiv inte bli billigt. Så samtidigt som katten har ont tar din mamma en stor ekonomisk risk. Undrar om hon har tänkt på det på det sättet?