Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1160 ggr
jessR
2015-09-01 18:27
0

Kattraser

Hej!

Jag är på gång att skaffa mig en ny hårig kärlek och vill ha en katt som är mycket tillgiven sin matte/hussse. Vill vara med hela tiden och sova i sängen under täcket, ligga på bröstet och pussas och stångas/kela med hela ansiktet, kort sagt en katt som behöver mycket närhet och kärlek. 

Min förra håriga kärlek gick bort för 3 år sedan och hon var mycket tillgiven fast rätt så bestämd och krävande också:) Har läst om olika kattraser och gillar Burman tror jag, någon beskrev det som att du lever inte parallellt med din burma utan i ett intimt förhållande vilket är precis vad jag vill ha av min katt, den får och ska ta mycket av min tid och jag vill ge den mycket uppmärksamhet och tonvis av kärlek. 

Är det någon som har en annan ras än Burma som ni tror skulle passa mig? 

tacksam för tips och råd!

/Jess.

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

Therese
2015-09-01 18:41
0

Sphynx, en vän har en hemma och hon ska ligga i ens knä hela tiden!

burmamys
2015-09-01 19:14
4

Klart du ska ha en burma!😃

Jag läste massor med kattrasbeskrivningar innan jag köpte mina två burmor, och de stämmer verkligen! Katterna är alltid nära, helst i ansiktet, och håller igång en hel del, är väldigt nyfikna och fulla med bus!😂Sen är det ju ganska skönt att de är så lättskötta och t ex fäller minimalt med päls.

Jag leker mycket med mina katter, klickertränar, går koppelpromenader med dem och får så mycket tillbaka, varje dag!😍 Katterna har också enormt utbyte av varandra så jag rekommenderar starkt att du skaffar två!😉

Här är en tråd med lite frågor och svar om burmarasen:

http://burma.ifokus.se/discussions/5564a2ce8e0e743946003574-nagra-funderingar

burmamys
2015-09-01 19:19
1

Och så en tråd (av många) om mina katter, som jag tycker beskriver dem rätt bra:

http://burma.ifokus.se/discussions/55805accce12c449b30035d4-middagssallskap?discussions-3

LoAEmma
2015-09-01 19:24
1

Fina katter!

Har även hört att birman är kelsjuk! 

Men sen är de ju individer, alla katter, så man kan ju aldrig vara helt säker på att just den kissen gillar att sova under täcket till exempel.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

burmamys
2015-09-01 19:34
3

Tack så mycket!🌺 Visst är det så, men generellt sett är de thailändska kattraserna (burma, siames, thai, korat) väldigt sociala och det är också något man tar fasta vid i aveln. En burma t ex ska vara social och intresserad av att umgås med sina människor!🙂 Det hör också ihop med hur aktiv och nyfiken katten är, men just dessa raser är kända för att ha ett stort socialt behov av både katter och människor och sover t ex i hög med varandra, vill alltid vara med där det händer saker och hälsar även med stor nyfikenhet på gäster. 

Jag tycker detta sociala drag är underbart, men det är klart att det kan upplevas påfrestande om man föredrar en katt som är mer "lagom" och sköter sig själv större delen av dagen.😉

burmamys
2015-09-01 19:53
0
mabrigawilly
2015-09-01 23:48
0

Som ras skulle jag säga Sphynx, det är den uppfattning jag har fått utav rasen(det du beskriver.) Jag kan inte uttala mig om Burman som ras för har inte den vetskapen. Britten här hemma är precis den katten du söker! men han är INTE till salu;) Lycka till! :)

Ellismakaroner
2015-09-02 08:25
4

Som #5 nämner kan tex siames och rexar också vara värd att titta på. Även ocicat och bengal har jag för mig är väldigt social och väldigt aktiv.

jessR
2015-09-03 12:44
0

tack för alla svar och fina bilder! ska titta på de raser ni också nämnde, sen är det bara att börja spara :)

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

jessR
2015-09-03 15:57
0

sen undrar jag även hur litet man kan bo med en sån aktiv katt? Jag bor fn på 35 kvm och undrar om det räcker?

burmamys
2015-09-03 17:19
2

#10 när det gäller burma skulle jag säga att det går bra om du bygger på höjden (hyllor, klösmöbler, skåp…) samt umgås med katten så du aktiverar den minst en halvtimme varje dag, och helst även ger katten möjlighet att gå ut på balkong och gärna koppelpromenader. Men eftersom du skriver att du vill ge katten mycket tid och kärlek så tror jag du kommer att klara det galant! =) Kastrerade burmahanar är också ofta mer laid back så de är lättare att tillfredsställa när det gäller aktivering.

burmamys
2015-09-03 17:25
2

T ex 10 min lek med vippa, och en stunds klurande med någon utmanande foderlabyrint (t ex en pappkartong med små hål utklippta så katten får välta runt den för att få ut några torrfoderkulor), eller sprida ut några kulor i lägenheten, gärna på höga platser, så katten får leta, eller kasta en liten boll som katten hämtar…. Finns många enkla sätt att aktivera på! ;-)

jessR
2015-09-03 17:40
0

tack för svar! ja jag brukade leka min min förre kisse ganska mycket eftersom hon med hade stort behov av aktivering och där var kurragömma och jaga varandra som var roligast men också vippor! tänkte införskaffa en da bird och aktiveringsboll som borde bli en succé:)

burmamys
2015-09-03 17:43
1

Däremot tycker jag att du bör skaffa två katter, så de har sällskap av varandra när du inte är hemma. Eftersom de umgås intensivt med varandra också är utrymmet inte något problem, de kommer ändå att ligga och tvätta varandra, sova i hög eller jaga varandra genom lägenheten större delen av tiden. Kolla bara så att du har plats för två toalådor och att det finns möjlighet att gå undan om någon av katterna skulle vilja det. Det blir ju lite dyrare med två, men om du håller utkik efter lite äldre ungar så är de oftast billigare. Omplaceringar kan också fungera bra, om de redan är trygga med varandra eller om du tar en vuxen omplacering och en unge. Sen är det såklart mer mat och sand som går åt, och två försäkringar istället för en. Kastrering kan dock redan vara gjord hos uppfödaren, och då är det såklart en utgift mindre.

burmamys
2015-09-03 17:44
0

#13 Ja Da bird är toppen! =) Aktiveringsboll också.

jessR
2015-09-03 17:50
0

jag är ju studerande så jag är hemma nästan jämt och har dessvärre bara råd med en just nu, men planerar att skaffa en till då jag får jobb och då har råd med mat och försäkring mm för två. Den får busa med mig nästan dygnet runt och får dessutom en hundkompis då jag ofta är hundvakt åt kompisens hund:)

burmamys
2015-09-03 17:58
0

Det låter som en utmärkt plan! =) Tror din blivande håriga kompis kommer att trivas finfint hos dig! =)

jessR
2015-09-03 18:13
0

tack! det hoppas jag! :)