Vatten / Mjölk ?
Hej,
Min 1-åriga Smilla dricker inte vatten. Jag har aldrig sett henne dricka det. Hon får blötmat där vi häller i extra vatten, torrfoder kan hon få lite grann som godis ibland.
Däremot älskar hon mjölk. Jag har gett henne laktosfri mellanmjölk och hon fullkomligen älskar det. Nu har jag gått över till lättmjölk istället - det är hon inte lika förtjust i - men det är det enda hon dricker..
Är det nyttigt / OK att ge sin katt mjölk ?.. Vatten får hon ju ändå i sig via maten.
Tacksam för era synpunkter!
Kattmjölk finnas att köpa hur bra den är vet jag inte, Whiskas kattmjölk. Har själv haft katt som drack dåligt med vatten skaffade en vattenfontän/drickfontän för katter/hundar och den gilla han skarpt kanske kan vara något att fundera över att införskaffa :)
Ger du laktosfri mjölk så går det bra.

Kattmjölk är sanslöst dyr laktosfri mjölk. Mjölk är inget friska katter behöver och räknas som mat. Har du testat att ställa fram lite olika kärl med vatten?Sen är det viktigt att inte servera mat och vatten på samma ställe. Mina katter föredrar att dricka ur vanliga vattenglas som står i fönstret på övervåningen.
Stolt ägare till tre La permer
Jag har också i extra vatten i blötmaten (ganska mycket numera, blir lite soppa nästan). Så jag tror att den vätska Smilla får genom blötmaten med vatten i är tillräcklig.
Honan kan dricka lite nån gång om hon ätit torrfoder, vilket hon gör ibland på nätterna när blötmaten tagit slut. Är mestadels hemma så dom får blötmat när dom vill, flera gånger om dan. Hanen har jag aldrig sett dricka.
Hade det inte varit för att honan dricker ur skålen nån enstaka gång så hade vi inte behövt ha nån vattenskål framme alls.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Våtfoder plus extra vatten i fodret ger säkert den vätska katterna behöver. Mina katter är likadana, dricker aldrig ur vattenskålen. Men de slickar glatt i sig all vätska som serveras tillsammans med maten. Sist jag såg dem dricka hade de lyckats komma in i förrådet och tugga hål på en påse torrfoder. Då var de lösa i magen också ;)
Om hon nu älskar laktosfri mellanmjölk hade jag gett det🙂
Min ene katt Moritz går på sitt 14:e år och denna sommaren är första gången jag sett honom dricka😮 Bara några gånger men ändå….
Han har vatten på flera ställen och vi har testat med fontän men inget har hjälp så han har helt enkelt fått blötmat med extra vatten i.
/Maria
Var förvarar du vattenskålen? Vi har vattenskålar på 4 olika ställen i huset och Dexter dricker nästan uteslutande bara ur en av de. Sen envisas han med att dricka mycket utomhus också även om jag inte är så förtjust i det haha.
Se till att ha flera vattenskålar på olika ställen i huset, och att de inte är i närheten av vattenskålen eller kattoan.
#8 Vi har vattenskålen bredvid matskålarna, men jag har nu förstått att det kanske inte är optimalt. Vi har även en vattenskål ute - där hon är mest, men jag har inte sett henne dricka ur någon av dem.
#6 Jag vill helst inte ge mellanmjölken med tanke på de kalorier som är i.. vill för allt i världen undvika övervikt då min förra katt fick diabetes troligen av det vid 15 års ålder..
Tack alla för svar och tips!!