ute för mycket?
Hejsan! jo jag har ett litet problem, min katt (den är ungefär 6 månader) är ute jätte jättemycket, jag bor varannan helg hos min pappa, och ibland hinner jag inte säga hejdå till katten för att den är ute så mycket. det jag är rädd för är att katten kanske är ute långt bort och letar killar. (det är en tjej) snälla hjälp mig!
Hon är väl kastrerad?
Mina är med ute en hel del nu
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
nej tyvärr är hon inte det, (jag och min pappa har inte tillräckligt med pengar) :(
#2 Håll henne inne! Hon ska absolut inte gå ut mer förrän hon är kastrerad. På tok för liten för att bli dräktig (ja det kan hon bli):
Din pappa får spara ihop till kastrering (kostar 800-1200kr) om hon ska gå ut.
tack för tipsen…. men när hon väl har gått ut så går hon nånstans, undrar vart….
#4 Jadu vet man aldrig. Men när hon kommer in håll henne inne och hoppas innerligt att hon inte är dräktig :/ Ni skulle egentligen boka tid så snart som möjligt.
Eftersom hon inte är kastrerad kan hon ju dessutom ta sig ganska långt för att hitta en hane så jag rekommenderar er verkligen att ta in katten och hålla henne inne tills en kastrering är gjord.
Vår hankatt är ute mycket nu också, dock är han bara runt knuten så jag ser honom mest hela dagarna ändå. Han kommer in en sväng för att äta, få lite kel och för att göra sina behov. 🙂
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
tack för tipsen! 😛😂
Som frida skriver så håll katten inne. Blir ju inte billigt att föda en hel kull med kattungar heller.
Men om din pappa inte har råd med kastrering, så hur ska han ha råd om katten blir påkörd?
Hoppas att ni åtminstone har en försäkring på katten om något skulle hända.
Jag har bara innekatter, och dom trivs bra. Så låt hon vara inne tills försäkring och en sterilisering är fixad är mitt råd.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Det är inte en fråga OM hon kommer att bli dräktig, utan NÄR. Om ni inte har råd att kastrera henne, hur ska ni då ha råd att ta henne till veterinären om hon blir sjuk? Om det blir fel vid förlossningen och hon måste sövas och kejsarsnittas? Hur ska ni ha råd att ta hand om en kull kattungar? De ska vaccineras, avmaskas, id-märkas och veterinärbesiktigas innan de säljs, vilket sammanlagt kostar betydligt mer än en kastrering. Nej, det är självklart att ni måste kastrera henne. Nästa gång hon kommer hem, släpp inte ut henne igen.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Eftersom du bara är 9 år gammal så har du inget ansvar utan det är din pappa som ska ta ansvar för katten
Kornelia.f, be din pappa läsa den här tråden så att han förstår hur mycket både ni och er katt har att tjäna på en kastrering. Kastrerar ni henne inte och hon fortsätter att gå ute, så kommer hon att bli dräktig igen, och igen, och igen… Det är varken bra för henne, hennes kattungar eller er.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
jag har snackat med pappa och ja han säger bara en grej: jaha jag ska tänka på det
P.S jag är 10 år!!!
#13 Stod 9 på din profil så utgick från det, men oavsett så är det din pappa som har ansvaret inte du.
säg det till honom att det finns inget "ska tänka på det". Katten måste kastreras, och det helst snarast ifall hon blivit dräktig :/
okidoki!
(jag fyllde 10 i april så jag har inte hunnit ändra, dessutom är det sommarlov och jag ska ta det chill)
Och hälsa din far gällande försäkring så är dom billiga i månaden om han nu skulle oroa sig för den kostnaden.
För fyra katter betalar jag ca 400 kr, så ungefär 100 per katt.
Men då ingår eventuell medicin och sådant.
Men kastrering samt försäkring bör en katt ha.

Memento mori

Medarbetare för Julen
…… jag…………….
Folksam tar 50-60kr/månad för en katt 👍
jag ska säga en grej: förut tog jag och min pappa hand om en labrador, den hade 0 försäkringar, men den levde i 10 år!!!!
#20 Ta det lugnt. Försäkring har inget med åldern på hur gammalt djuren bli, utan är bra att ha om den behöver in till veterinären. Eftersom du säger att din pappa inte har råd att kastrera så kan han ju inte ha så bra ekonomi = försäkring är till stor hjälp.
#20 Men som med alla levande varelser kan ju även djur bli sjuka. Är det då inte bättre att en försäkring går in och tar en del av smällen än att din far får stå med skulder upp över öronen?
För en operation kan gå på 30 000 kr. Det är mer än vad de flesta vanliga vuxna tjänar efter skatt på att jobba. Så det är mycket pengar.

Memento mori

Medarbetare för Julen
1, min pappa har inget riktigt jobb 2, mina föräldrar är skilda
#23 Just därför är försäkring kanonbra om katten blir sjuk och måste in.
Men kastreras måste hon snarast. Och absolut inte gå ut mer före dess
Kastrera katten snarast, annars kommer ni att ångra er.
Om din pappa är arbetslös och ni inte har pengar till kastrering eller försäkring så vill jag bara upplysa att om honan blir dräktig (som kommer att bli ganska snart) och måste kejsarsnittas kan ni räkna med många tusenlappar. Min senaste kull föddes med kejsarsnitt och de kostade 14000kr som man var tvungen att lägga ut ur egen ficka innan jag fick tillbaka då min försäkring täckte en stor del.
Har ni inte råd med kastrering måste ni hålla den som strikt innekatt utan att vara tillsammans utan hankatter.
Fruktansvärt oansvarigt av din pappa.
#29 Lägg din energi på att få katten kastrerad istället så gör du någon nytta.
Framför allt #28 och #31 men även andra som går på TS tufft: Snälla, jag vet att ni bara vill katternas bästa men pröva en mjukare ton.
Det handlar alltså om en 10-årig tjej som också vill sin katts bästa! Hon försöker ju prata med sin pappa om problemen men kan självklart inte styra helt över hur en vuxen person väljer att göra. Jag förstår hennes reaktion i #29.
Så snälla, försök vara lite mer stödjande i tonen. Annars blir detta bara ännu en katt-tråd där en ung människa som ber om råd blir bortskrämd för att hen själv eller föräldrarna inte lever upp till det perfekta idealet.
Om du är 10 år är jag grymt imponerad av hur väl du stavar 🙂
#32 Ja sa att det var oansvarigt av hennes pappa. Det är knappast att gå på hårt. Och att folk förklarar fördelar med kastrering är väl inte heller hårt.
okej förlåt. men vi har tyvärr inte råd och det är det enda jag kan säga. men här på landet finns ju nästan inga kastrerade katter! och dom flesta katterna som jag känner som är okastrerade har det bra och har fått kattungar utan nåt kejsar snitt! ni oroar er för mycket!
#35 Gör det inte mer rätt att ha dem ute okastrerade.
Nej hon är på tok för ung för att få kattungar! Håll henne inne tills hon är kastrerad om ni vill kattens bästa. Har man inte råd med att kastrera har man inte råd att föda upp kattungar i 12 veckor heller.
Kejsarsnitt kan man aldrig förutspå.
#35 Det oansvariga med att ha okastrerade katter som utekatter är att det hela tiden föds ungar som sedan blir hemlösa.
Har man inte råd att kastrera eller försäkra ska man inte ha katt. Din pappa kommer ju inte ha råd att ge katten veterinär vård den dagen det behövs. Får er katt vaccinationer ens?
#35 när jag var i din ålder fick jag också min första katt. Och jag och min mamma tänkte aldrig på försäkring. När min kära katt väl blev äldre så blev han sjuk. Vi kanske hade kunnat låta han leva längre om vi haft försäkring. Men jag var 10 så hur skulle jag kunna veta att det kanske skulle ha varit bra att ha? Jag tycker du ska låta din far läsa denna tråden. Och ett ord till han är om han verkligen har råd med detta om han inte har jobb eller dylikt? Jag förstår om man vill ge sitt barn allt, men ett djur är som ett barn på ett sätt. Man måste mata, sköta och älska. Och då har man en vän för många år framåt. Men din far borde ha tänkt hur andra saker skulle ha finansierats. Och jag hoppas att om han läser detta att han tänker om. Det är inte så enkelt att man bara går till en granne och tar en katt så går allt väl. Tyvärr. Och detta är inte ett påhopp emot dig TS. Men din far borde som vuxen ha tänkt.

Memento mori

Medarbetare för Julen
nu ska vi kastrera kissen!!!
#39 Jättebra! Jag hoppas er katt får många fina år tillsammans med er. ❤️
Dessutom, om en i grannskapet börjar kastrera kanske det sprider sig när grannarna märker fördelarna 😉
#39 Åh så bra! Då tar ni ert ansvar för att det inte föds fler oönskade kattungar, och det är bra gjort av er. Och jag tycker att du, Kornelia, är jätteduktig som klarat av att ta upp detta med din pappa fast du bara är 10 år. Starkt gjort av dig! Tack vare dig har han fattat ett mycket klokt beslut. 🙂
#39 WoW! Jag är imponerad av dig Kornelia.f! Guldtjej! Och din pappa: Bra gjort att lyssna på sin dotter och tänka till en extra gång! 👍
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
tack! 😃
Hej igen! jag vill bara säga att NU är hon kastrerad PLUS, ID märkt i örat, ni ska tacka min pappa! han fixade det idag!
Heja Kornelia.f! Och heja Pappa! Och hej lilla söta katttjejen! Toppen att hon nu är kastrerad och id-märkt! 👍
Glöm bara inte bort att registrera henne hos SKK och/eller SVERAK, eller allra helst hos båda två! Om hon någon gång hamnar vilse eller så, är det bra att hon finns med i deras register. Man kan välja att hålla namn- och adressuppgifter hemliga eller inte, men jag tycker det är bäst att låta dom vara synliga, då kan en eventuell upphittare snabbast få tag i ägaren.
SKK tar en mindre avgift för registreringen, jag tror att det är 130 kr fortfarande. Att registrera sin katt i Sveraks register är gratis.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Bra Kornelia!
Du verkar väldigt mogen och ansvarsfull som har tagit hjälp och frågat om råd. Och väldigt bra av din pappa som också lyssnar och tar till sig informationen.

Wow!! Vilken inspirerande tråd. Ni har gjort en toppenbra insats och investering för er katt.
Klok Kornelia och klok pappa 🙂
ps. du Kornelia verkar vara en riktigt skärpt tjej. Att kunna skriva så nyanserat och bra vid tio års ålder lovar gott för framtiden.
tack alla! och kattöga hon är registrerad hos sverak
Bra jobbat tjejen! Här kan du läsa om SKKs ägarregister:
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.