Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 2937 ggr
[tiffs92]
0

katten vågar inte gå ut själv

Hej,

min katt vill gå ut varje dag, han trivs med att vara ute själv på landet, men inte i stockholm?  han går inte i koppel jag brukar följa med honom, men jag har ingen lust att gå ut varje dag.  han var ute igår ensam, Jag kollade ner för balkongen och såg att han gick emot porten, Jag gick ner och skulle titta och då var han i trapp huset och var jätte rädd. (någon måste ha släppt in honom)  hur ska man göra för att han ska gilla och vara ute utan mig?

Maria
19

Men stackars lille katt. Inte ska du väl släppa ut honom ensam i stan😮 Han visar ju tydligt att han inte vill så jag förstår inte vitsen.

Kan du inte träna honom att gå i sele?

/Maria

[Devya]
12

Jag skulle inte släppa ut en katt helt själv ute i stan. Om du vill ha din katt i livet så bör du nog följa med kissekatten, alternativt ta ut honom i koppel.

Det finns så många idioter där ute, tänk på det. =/

Fridaaaa
7

Släpp absolut inte ut katt i stan! H¨åll den inne.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[tiffs92]
1

asså nej inte i inne stan. Jag skrev i stan för att jag skrev på landet innan.

Jag bor i stockholm i en förort. Jag släpper ut honom på gården här utanför.

Maria
12

#4 Ja men en förort är väl också en del av staden. Du skriver balkong och port så jag gissar att det är någon form av höghus.

Det är ganska oansvarigt att släppa ut en katt så och dessutom visar ju katten att han inte vill.

/Maria

Karmatarerskanise
9

Släpp inte ut katten helt enkelt. Antingen går man ut med den eller så får den vara inne. Man måste ta sitt ansvar.

[tiffs92]
0

ja,jag bor inte på landet men det är inte som stan med massa bilar och motorväg.

det finns fler katter här. Jag bor inte i höghus.  Jag hämtar honom om en timme.

det är inte oansvarigt.

[HundochKatt]
9

Håller med ovanstående, varför släppa ut katten ensam om den inte vill och är rädd!? Då får man vackert följa med och ha den i sele!

Fridaaaa
8

#7 Att släppa ut en katt som inte vill är inte rätt mot katten. Varför tvinga ut den?

Karmatarerskanise
7

#7 Jo det är oansvarigt att släppa ut sin katt vind för våg.

[tiffs92]
1

Han vill gå ut han gnäller vid dörren varje dag

[tiffs92]
1

vind för våg? om han inte ville gå ut skulle jag inte ha släppt ut honom.

Maria
5

#7 Du bor i alla fall i ett flerfamiljshus eftersom du skriver port gissar jag.

Då finns det ju en hel del bilar/parkeringar runtomkring även om det inte är motorvägar precis.

Din katt vill ju inte…hur har du då hjärta att släppa ut honom?

/Maria

[tiffs92]
0

Jag har aldrig tvingat min katt att gå ut

Karmatarerskanise
9

#12 Vind för våg betyder att du släpper ut din katt utan uppsikt. Att katten vill ut betyder ingenting.  Det är du som borde ta ansvaret.

[HundochKatt]
11

Ja, men nu har du en katt som vill ut och då kan du inte skriva "jag har ingen lust att gå ut varje dag". Har man skaffat sig en katt som gärna vill gå ut varje dag så får man vackert följa med, även fast man inte har lust. Eller också håller man den inne. När man skaffar sig ett djur oavsett vilken art så ska man ta väl hand om den och inte bara göra det man har "lust till"!

Maria
8

#14 Jag gick ner och skulle titta och då var han i trapp huset och var jätte rädd. (någon måste ha släppt in honom)  hur ska man göra för att han ska gilla och vara ute utan mig?

Du skriver ju själv att han inte ville vara ute och att han var rädd.

/Maria

[tiffs92]
0

han gnäller vid dörren och vill gå ut. när jag släppte ut honom i går ville han gå in så jag hämtade honom.

vad har jag gjort för fel?

Karmatarerskanise
3

Läs inlägg 15 igen eller 16.

Fridaaaa
3

#18 Följ med honom ut. Varför inte träna honom att gå i koppel?
Hur länge sedan är det ni flyttade?

Maria
2

#18 Du får helt enkelt gå med honom ut. Lär honom gå i sele.

/Maria

[HundochKatt]
5

Det skriver du ju. Du släpper ut den själv och trots att han är rädd, så vill du att han ska acceptera att vara ute själv för att du inte har lust att gå ut med den varje dag… jisses!

[tiffs92]
0

#12 Jag gick och hämtade honom. Man följer inte efter ute katter.

om du är emot ute katter? jag vet inte

[tiffs92]
0

#22 han var rädd igår.

Tjeja
9

Katten är ju rädd att gå ut för att han har mycket god anledning till att vara rädd!!! Det finns mer trafik, fler ställen att råka bli inlåst på och fler människor och djur runt (hundar o katter) som kan skada honom. Men framför allt är gården och området runt redan upptaget revir av flera andra katter. Håll din katt inne eller gå med och ha han under uppsikt när han är ute! Tvingar du ut honom ensam kommer han med 100% sannolikhet att råka illa ut förr snarare än senare! Tilltygad av andra katter, bortjagad och/eller skadad av trafik och i värsta fall överkörd och dör. Vet du att genomsnitts åldern för utekatter bara är 2 år medans den för innekatter handlar om runt 10-15 år!??? Visst så finns det många utekatter som lever i många år… men med det genomsnittet på 2 år betyder det att oändligt många fler utekatter inte ens överlever sitt första år!

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

ElisabethB
2

Jag bor i en småstad och skulle inte kunna tänka mig att säga till mina katter "Nej, jag har ingen lust att följa med ut idag, men gå en promenad ni.. Ni vet ju vart ni bor." Då får man t.ex. säga "Ok, vi går ut i en timme eller två i långt koppel, men vi stannar på tomten."

Man får tänka även på hur katten vill ha det - den har också ett liv med känslor och kan känna smärta..

Det var inte länge sen jag läste om en katt i en förort till en mellanstor stad ca 1-1,5 timme ifrån mig som misshandlats väldigt svårt av två barn… Så tyvärr kan det hända även där man inte tror att det någonsin kommer hända.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[tiffs92]
0

Han kan redan gå i koppel. Jag har aldrig flyttat.
Jag har ett landställe.

Karmatarerskanise
6

#23 Man har inte utekatter om man bryr sig om sin katt. "Jag gick och hämtade honom" och? Då hade han redan varit ute utan uppsyn.

Maria
5

#27 Du skriver ju att han inte går i koppel. Hur ska du ha det?

Då är det ju bara att gå ut med din katt och visa lite ansvar och kärlek till honom.

/Maria

Fridaaaa
1

#27 Du är väldigt otydlig med svaren & informationen i tråden. Så allting blir luddigt och ologiskt. 

#28 Fast man är inte oansvarig och så bara för att man har utekatt. Men finns lämpliga och olämpliga ställen att ha utekatter på.

Karmatarerskanise
10

#30 Jo jag anser att det är oansvarigt. En katt ska hållas under uppsyn oavsett var man befinner sig.

Fridaaaa
4

#31 Ja du kanske tycker det men fel att kalla personer oansvariga kattägare för att de väljer att ha utekatter. Har själv två utekatter här ute på landet och jag tar defintivit 100% ansvar för mina katter. Anser att det är att dra alla över en kam.

[tiffs92]
1

Ni känner inte mig och ni vet inte hur jag tar hand om min katt? det ända jag har frågat är om min katt kan gå ut på gården utan mig.Jag har inte låtit min katt gå ut utan att han vill det. Jag har inte släppt ut honom efter det som hände igår. Jag vet att katter har känslor och att de kan känna smärta. Sluta döm mig om  hur jag tar hand om djuret .  Min katt vill jätte gärna gå ut och jag vill inte tvinga honom att vara inne. Jag undrar bara om någon hade ett råd till mig annars skulle jag köpa en sele. sluta ge mig påhopp. Han gillar att vara ute på landet själv men inte här på gården. Ni kan säga att jag inte ska låta min katt gå ut men inte att jag är oansvarig och att jag inte vet att katter har känslor och känner smärta.

Fridaaaa
4

#33 eftersom du bor som du gör hade jag inte släppt ut katten.
Aktivera den inne, bra med klösmöbler, rasta i sele. Eller följ med den ut varje gång eftersom den är osäker. Finns inga fler alternativ

[tiffs92]
0

# Jag är med honom utan koppel.

[tiffs92]
0

okey

Fridaaaa
3

#36 Du har ju skrivit hur du bor.

Du säger emot dig själv hela tiden.

Karmatarerskanise
5

#32 Hur kan du kalla det att ta ansvar? Du har ju ingen koll på vad de gör utomhus. Ansvar är att bygga en katt gård. 

Ja, jag drar alla som släpper ut katter över en kam. Du får gärna tycka det är fel, men det förändrar inget.

[tiffs92]
1

Jag tar mitt ansvar över min katt

Karmatarerskanise
8

#39 Så bra, då släpper du alltså inte ut honom ensam igen?

[HundochKatt]
10

Vadå påhopp? Skriver man att katten vill gå ut men att man inte har lust med att gå ut med den varje dag så är det väl klart att folk reagerar. Tänk om jag skulle säga att jag inte har lust att gå ut med hundarna varje dag och då släpper jag bara ut dem? Nej, jag har inte lust varje dag att gå ut med hundarna, men jag gör det för att de vill och behöver det.  Jag struntar inte i deras behov även fast jag har mindre lust, som kan bero på värk i kroppen. Likadant är det med min katt. Han får komma ut varje dag och även flera gånger, men bara under uppsikt! 

Jag har inget emot utekatter, men då ska man bo på landet! Inom tätbebyggt område finns det mycket faror för en katt och jag tycker att det är ansvarslöst att släppa ut en katt ensam då!

Fridaaaa
3

#38 Nej det vet jag inte, men har fåtalet grannar, stortsätt alla har katt, vi kommunicerar med varandra om det är något. Och skulle någon av mina gör något olämpligt så får jag åtgårda detdå. Så jo jag tar 100% ansvar för mina katter.

Visst om man kan ha rastgård så. Dock vill jag att mina ska kunna jaga möss och hålla dem borta, kunna klättra i träd mm. De håller sig inom 500-800 meters radie runt huset/tomten också. 

Visst ditt tycke men kan bara tala för mig själv och jag tar 100% ansvar

[tiffs92]
0

42#

jo men jag kan inte beskriva hur det ser ut här exakt.  katter kan också bli påkörda ute på landet.  Jag själv anser att det är bra här för min katt, det finns många platser i Stockholm som inte är okej att släppa ut sin katt på. men jag tycker det är bra här, annars skulle jag inte ha släppt ut honom.

[tiffs92]
1

Men han är rädd så jag anser att jag får gå ut med honom i koppel då.

Karmatarerskanise
5

#42 vi lämnar det där hän. Vi ser olika på ansvar.

ElisabethB
4

#33 Jag kan inte se några påhopp mot dig.. Bara att folk delar med sig av sina tanka och åsikter, det hör till ett diskussionsforum..

Katten kan mycket väl bli skadad av en elak människa, en hund, ett vilt rovdjur, en bil eller en annan katt och risken är då stor att den ligger någonstans och självdör istället för att komma hem igen.

Du får helt enkelt lov att gå ut tillsammans med katten.. Tycker du verkar ha en klok katt som inte vill vara ute själv i stan!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Karmatarerskanise
1

#43 Hänvisa till vem du svarar.

[tiffs92]
0

Jag har inga hundar, Jag har en katt.

Man kan inte släppa ut en hund själv.

Man måste gå ut med hunden för att den ska få motion och för att den ska göra sina behov.

du behöver inte lära mig om djur.

Tjeja
6

#33 Du behöver följa med din katt ut på gården därför att han är rädd att gå själv! Att han är rädd beror förstås på att han har kännt sig hotad. Till att börja med, finns det fler katter i området så måste han röra sig på andra katters revir för att gå ut =bråk. Dessutom kan det vara andra saker som både människor och tex hundar som han blivit hotad av. Så ja han behöver dig med sig ut! Du säger ju själv att han gillar vara ute på landet. M a o är han inte helt ovan att vara och därför rädd. Utan han är rädd för att han känner sig hotad. Och då behöver han dig rent känslomässigt ditt stöd och skydd. Dessa hot han känner är verkliga och inte obefogad inbillning från hans sida. Så är du rädd om din kisse, följ då med honom ut. För övrigt vill jag tipsa om att näta in balkongen så den är trygg och möblera den sedan med lite katt klätter möbler så han får sitt eget lilla uterevir att vara på och spana från!

Karmatarerskanise
5

#48 Varför måste du gå ut med en hund? Den klarar säkerligen att bajsa även om den går ut själv.

[tiffs92]
0

Varför håller du på att testa mig.

[tiffs92]
0

jo vi har nät på balkongen.

Karmatarerskanise
1

#51 Vem?

[tiffs92]
0

du

[tiffs92]
0

#51 du

Karmatarerskanise
4

#54 Hur svårt är det egentligen att skriva nummer på det du svarar på? Du vet ju hur man gör. Är det lathet?

Jag testar inte dig. Jag använder din egen logik.

Tjeja
1

#52 vad har ni för möbler på balkongen och övrigt i hemmet? Kanske din kisse behöver få ert hem lite mer "kattifierat" ;-) så kanske han skulle bli lite bättre stimmulerad inne och inte känna samma behov av att gå ut? Tex har ni några klösklätterträd och några hyllor/bord som kisse kan få klättra runt på osv på balkongen? Vad har du för klättermöjligheter åt kisse inomhus i lägenheten?

Karmatarerskanise
1

#55 Du skriver till dig själv..

ElisabethB
3

#48 Skillnaden mellan en hund och katt i de behov vi diskuterar i den här tråden är att hunden måste ut för att bajsa och kissa (eller egentligen inte, för det går att låd-träna en hund också). Katten behöver också promenader för sina psykiska behov, men i dagens samhälle är det ytterst få ställen som är lämpligt för en utekatt och det är tyvärr inte i stadsmiljö..

[tiffs92]
0

#55  Man behandlar inte folk på det viset du gör.

Maria
1

#60 Pratar du med dig själv?

/Maria

[tiffs92]
0

#61 nej jag förstod inte hur man gjorde.

Karmatarerskanise
4

#60 Antar att det är mig du syftar på.

Hur behandlar jag folk menar du?

[tiffs92]
0

#63 det borde du veta själv.

[tiffs92]
0

Ingen är perfekt.  alla har gjort fel och misstag med sina djur.

det behöver inte betyda att man är en dålig djurägare för det.

Jag har inte övergivit min katt.

Jag har ger min katt mat och vatten, han har katt låda. Jag leker med honom. Jag lämnar inte min katt ensam ens en dag själv.

[tiffs92]
0

#14 Jag har aldrig tvingat honom

Maria
2

#66 Du skriver ju väldigt motsägelsefullt.

Han vill inte gå ut och ändå så är han ute och är rädd.

Sedan skriver du att du inte tvingat honom????

/Maria

Karmatarerskanise
2

#64 Det gör jag inte. Så upplys mig.

[tiffs92]
0

#66  Han ville gå ut senare också men då släppte jag inte ut honom.

Leritza
2

Om han nu vill gå ut men är rädd för att va ute själv så har du bara valet att följa med ut tills han lärt sig att utomhuset inte är farligt, eller se till att göra inomhuset mer lockande än utomhuset om du inte vill det

[tiffs92]
1
[tiffs92]
0

#7 Jag har aldrig tvingat honom att gå ut

[tiffs92]
0

#66 Jag skrev inte att han inte ville gå ut.

Karmatarerskanise
1

Åter igen svarar du på två av dina ena inlägg. Och jag väntar fortfarande på svar.

MaxFlickan
2

tiffs92, kanske du kunde ställa denna fråga på utekatter.ifokus?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

[tiffs92]
0

#76 Jag har ingen lust att slösa mer tid på dig.

Karmatarerskanise
2

#78 Kan man inte stå för det man skriver så skriver man inte alls.

Tjeja
6

Hera och Tiffs kan ni sluta tjaffsa om vem som sagt vad och försöka komma med något konstruktivt som hjälper katten istället?

Tiffs läste du mina förslag och fårgor i #57 ?

Jag tänker att om katten kanske får mer stimulans inne så kommer han kanske inte längta ut lika mycket lika ofta? Då kanske du kan tänka dig att gå ut i sällskap med honom de gånger han behöver få komma ut och utforska världen lite extra ett par gånger i veckan eller så?

Karmatarerskanise
3

#80 Jag tjafsar inte om vem som sagt vad. Det råder det ingen oklarhet i. Jag anser att det hör till rent vett att förklara vad man menar när man slänger ur sig sådant om någon annan. Ledsen om det irriterar dig. 

Ts har fått råd i tråden. Ut i koppel och berika hemmet.

Björne33
6

Mycket kommentarer från  ”innekattsförespråkarna” som verkar (detta gäller absolut inte alla!!) agera internet troll så fort katt och ute nämns. Tråkigt, förstör de flesta diskussioner och skapar en aggressiv stämning. Mitt råd är att inte svara på trolls insändare, hur provocerande de än är, utan endast på de seriösa svaren. Jag återgår till din ursprungliga fråga. De flesta katter brukar tycka om att sitta och kolla in ett nytt område innan de ger sig ut på utflykter eller skapar ett revir. Det troligaste svaret till din katts uppförande är att det finns en annan katt som har gården som revir och att din katt är rädd för den. Kolla omgivningar och hjälp din katt att skapa ett revir till sig själv. Det är lättare om den andra kattens ägare inte bor på gården, du kan då ”jaga bort den, när du ser den. Om ägaren dock bor i närheten så ; försök bli vän med katten och presentera sedan din katt för den. ”Uppfostra” sedan dem till att åtminstone acceptera varandra (inga slagsmål)  så ska det nog gå bra.

Karmatarerskanise
9

#82 Här finns inga troll i den här tråden. Läs på om vad ett internettroll är är du snäll.

Caifig
2

Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden så vet inte om TS har skrivit detta men… TS: Innätad balkong kan vara ett alternativ eller ett öppet nätet fönster så han kan känna dofter i luften. Det kan räcka så han både är nöjd och trygg. Har själv visserligen innekatter men för dem räcker det med en innätad altan och ett fönster lite på glänt så blir de nöjda. Har även en jourhemskatt som tidigare varit utekatt och även hon är mycket nöjd.

[Annamaja27]
0

Oj vad många svar!

Jag svarar på ursprungsfrågan:

Har du möjlighet att fixa så att han kan komma upp på balkongen när han själv vill? Då kan du ha ett litet krypin där som han känner sig trygg tills du har möjlighet att släppa in honom.

Mina katter har kattrappa till balkongen och kattlucka i balkongdörren. Kattlucka kanske man inte får montera om man bor i hyreshus men kattrappa brukar kunna fixas om man inte förstör fasaden.

Lycka till med allt 🙂

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.