Katt och allergi
Det finns ju endel raser som anses vara skonsammare för allergiker. Jag är väl medveten om att det inte gäller alla allergiker och att det inte finns någon helt allergivänlig katt. Men jag är lite nyfiken på vad för erfarenheter ni har med dessa raser, ja eller alla katter egentligen, och allergier. Dela gärna med er av vad som har funkat/inte funkat för er/bekanta osv! :) Själv har jag blivit allergisk mot katt de senaste åren, det är speciellt en av familjens katter som jag känner av, han är en renrasig Bengal. Jag bor inte hemma längre dock så större delen av året har jag ingen kontakt med honom^^ När jag skaffade egen katt så valde jag att skaffa en Sibirisk katt, just eftersom de funkar för många allergiker. Ända gången jag känner av nått från henne är när hon har rivit mig, då börjar de snabbt klia och bli rött. Jag bryr mig inte så mycket utan busar med henne en massa ändå^^ För ett par veckor sedan skaffade min mamma en Cornish Rex (jag är för tillfället hemma hos föräldrarna). Honom har jag hittills inte känt av alls, inte ens när han rivit mig så har jag reagerat. När jag följde med till uppfödaren och tittade på honom så började jag dock känna av min allergi, det va rätt instängt och många katter (alla Cornish Rex).
När jag bodde hemma funderade vi på rexkatter. Pappa och brorsan reagerade dock direkt när de fick varsin i famnen :/ Jag tjatade om sibirisk katt men det blev aldrig av.
#1 åh så synd! Det är så tråkigt när allergierna sätter stopp :/
Jag har lärt mig att jag tålde långhåriga och hankatter betydligt bättre än korthåriga och honkatter när jag var som mest allergisk, numera reagerar jag bara på kattungar och fertila katter verkar det som, har själv korthåriga huskatter varav två är honor som jag kan sticka näsan i pälsen på utan att reagera alls men när jag var yngre kunde jag inte vara nära en. Raskatter har jag aldrig träffat nån av de raser som en del allergiker sägs klara bättre, vet bara att jag reagerat på siames väldigt mycket.
Det här med allergier kan va lustigt. Själv smått överkänslig mot katt, inte brytt mig om att kolla upp allergi då jag inte reagerar på alla katter. Det jag märkt dock är att jag reagera nästintill enbart på fällande katter, fertila katter är värst. Så här är pälsvård otroligt viktigt. Även min korthårig får bli borstad ca 1 gång i veckan.
De senaste två dagarna har jag börjat känna av allergi på framför allt kvällarna, jag har inte alla symptom som jag brukar få dock. Knota (min katt) fäller för tillfället rätt rejält så jag antar att det har med det att göra. Brukar man känna av allergier mer vid fällning?
#6 jag känner defentivt mer av när de fäller iaf vad jag märkt på de huskattsavel jag träffat, och de jag har. Om det är normalt vet jag ej.
Vi har en Sibir, kastrerad hankatt och det fungerar jättebra med maken som reagerar starkt på huskatt, häst och hund.
Fått lära mig att allergenen är väldigt individbasread - en Sibir kan fungera med en person, men inte en annan samt att kattungar/fertila hanar är mer allergena - så vi var jätteglada när vi hittade en omplaceringskatt på 5 år!
#6 Iom att min allergi har kommit samtidigt som hennes fällning så känns det troligt att även jag gör det. Sen flyger det ju omkring en massa katthår i luften som kan irritera näsan på vem som helst antar jag.
#7 Min katt är snart 9 månader, räknas det som kattunge fortfarande då?
Jag har aldrig haft några problem med henne (anat än när hon rivs) innan fällning. Hon är även nykastrerad, vet inte om det kanske spelar roll också.
#8 Nej, vad jag hört så är det när kattungar diar som de får ett sorts mjölkprotein i pälsen som många människor reagerar på. Vartefter de går över på "vanlig" mat, så försvinner ju det ur pälsen och de blir då mindre allergena.
Kanske klippa klorna lite oftare? ;) Igors klor är väldigt trubbiga mellan varven, så även om han kan använda klorna vid bus (trots att han vet att man inte ska ;) ) så blir det aldrig några märken. Han busar dock väldigt försiktigt, och håller bara fast handen om det skulle vara så - så drar jag inte tillbaka *min* hand så händer inget…
#9 Tyvärr så har det en tendens att bli blodbad när jag klipper klor :s Dom klippte klorna när hon kastrerades dock så det va ju bra! Hursom så står jag gärna ut med mina allergier för min lilla prinsessa ^^