applaws diet foder?
Har applaws något foder för känsliga magar? Hittar inte och veterinär vill jag ska köpa royal canin vilket jag oroar mig för då jag personligen valt att ha gluten fritt till mina djur :/
Ok mer info nu efter prat med veterinär. Mina katter äter applaws och har ganska nyligen gått över till vuxen varianten chicken and salamon… Min katt har då vart helt förstoppad och ska nu på vet order äta royal canin blöt foder för känslig mage i tvåveckor. Jag tog upp att jag valt att utesluta gluten från mina djurs kost och vill ha då naturligt som möjligt. Då sa hon att jag helt klart ska byta fodret jag ger nu till något annat och att katter inte är gluten intoleranta bla bla. Hon sa också att eftersom han har känslig mage behöver han mer fibrer.. jag visade innehåll förteckning för fodret han får nu men hon fortsatte bara säga åt mig att byta (jag vet fortfarande inte vad men får gissa till royal canin….) så vad tipsar ni om som är bra för känsliga magar men är bra kvalité?
Så tråkigt att veterinärer är så inskränkta och prompt ska pracka på en de märken de får provision för att sälja. 😕 Men Mjaus och Bozitas blötmat är riktigt bra, även all annan blötmat är bättre än torrfoder. 🙂Vill du ändå ge torrfoder så kanske Porta 21 Feline Finest Adult Sensible skulle vara något, finns även flera andra spannmålsfria torrfoder du kan testa kom ihåg bara att alltid fasa in ett nytt foder lååångsamt så katternas magar klarar bytet utan besvär. 🙂
Applaws vet jag att flera katter av någon anledning spyr av. Mina gör det inte iaf. James welbellowed ger jag till hunden och jag tycker hennes mage blev bättre av de fodret iaf.
Åt dina katter applaws kitten förut? hur var magarna då? var de inte förstoppade då kanske de räcker med att byta till kittenfodret igen. Ger själv bara kitten till mina vuxna katter
Vi har precis köpt 2 jätte säckar av applaws :/ och klart förstår inte vad han skulle blivit förstoppad av i det fodret? Är ju ett fint foder?? Men ja… vi gjorde inte en sån bra övergång kanske tänkte jag och han har ju ätit mkt mediciner i början utav året så jag tänkte om han har fått lite obalanserad tarm så foder bytet vart ännu mer "hårt" på honom. Läste att man kan blöta torrfodret för att göra det mer lättsmält. Men jag vet ju inte vilket katt foder som har mkt fibrer och veterinären verkade ju inte direkt ha koll ärligt talat. Köpte hem 1 vecka av deras blöt foder (jag vart lätt gråtfärdig och vill ju bara min katts bästa…:/) Men vet inte hur jag ska gå vidare sen. Men bra förslag från er^^ ja han hade deras märke innan också så vill ju inte byta nu när vi trivs och den andra katten. Om det handlar om att jag gjorde ett alltför hårt foder byte känns det ju dumt att gå ut och leta nytt foder :/ men mjau brukar dem få lite
#4 Absolut inte blötlägga torrfoder, det bildas jättesnabbt bakterier i det vilket inte är bra. Ge blötfoder istället och torrisar som godis. Så länge katterna tycker om blötmat så finns egentligen ingen anledning att ge torrfoder. ^^
Hmm jaså.. ok ska kolla upp det kanske kan vi gå över till blötis helt istället. Hur många burkar mjau går åt på en vecka då om man har två stora katter?
Och hur får jag i honom fibrer? Vilket kvalitet foder har högt innehåll av det? Eller finns det i blötmat mjau
Fibrer var väl för att hålla igång tarmen och motverka förstoppning, tror knappast det behövs om han bara äter blötmat. Blötmat innehåller väldigt mycket vätska och är mest likt det katter äter naturligt så magen borde kunna fungera bra på den kosten. 🙂 Hur mycket det går åt vet jag inte riktigt, mina katter vägrar äta Mjau, tråkigt nog. 😕
Sannolikt har din katt fått förstoppning pga torrfodret den äter och den dricker inte tillräckligt med vatten för att kompensera bristen av vätska i torrfoder. Vilket nästan ingen katt faktiskt gör. En katt som äter torrfoder och enbart det bör dricka MINST 1/2 dl vatten per kilo vikt.
Katten har av naturen en bristande törstreflex och är gjorda för att få merparten av sin vätska genom födan dvs. bytesdjur som innehåller 65-75 % vatten jämfört då med torrfoder som max innehåller 10 %. En stor skillnad alltså.
Så blötmat är ju helt klart att rekommendera till alla katter om man inte vill ge Barf (Biologiskt Anpassad Rå Föda).
Och nej, man ska aldrig blöta upp torrfoder som innehåller vegetabilier då det kan innehålla mögelsporer som frodas väldigt fort när man blötlägger det.
Men varför just av detta torrfoder… :S ärligt talat känner mig inte klokare haha. Han har ju ätit torrfoder innan så varför vart detta just super förstoppande :/
#10 han kanske dricker mindre nu än då?
Kom ihåg att alla kattmagar klarar inte av blötmat oavsett hur bra de fodret enligt vissa är. Mjau blötmat och bozita vet jag många katter inte tål utan de får sprutdiarré.
Om jag inte är helt ute och cyklar kan man bli förstoppad av mycket protein. Är katten inte van är det kanske det som är orsaken. Mer vätska är nog det han behöver :)
Hmm ok.. jag är ju livrädd att pröva torrfoder igen egentligen. Men kan stämma att han slarvat med vattnet och vart allmänt bekväm senaste veckorna ärligt talat. Så tänker såhär nu. Två veckor blötmat som veterinär ordinerade men att jag vecka två börjar ha i lite mjau. Ställt ut vatten lite överallt i huset nu också och ska se till att han rör mer på sig. Sen nästa steg att ha mjau och blanda i lite av torrfodret när han ska äta för att få en lång invänjning på det. Sen se allteftersom.. Elr borde jag bara ge upp applaws drömmen haha. Här är det dem ätit nu https://animail.se/applaws-cat-adult-chicken-salmon-2-kg.html?gclid=CKma0sutu8cCFQH4cgodMs8DmQ ska sätta mig ner imorgon och jämföra kitten och adult fodret.. men hoppas det är något annat. Jag och min sambo ska diskutera imorgon också.
Överge gärna torrfoder helt för kattens skull. Och fungerar han på RC blötmaten så kan du successivt blanda ner Mjau i det. Du kan frysa blötmat så du inte behöver ha en öppnad burk för länge och behöva kasta det. Mjau tetra är ju bättre på det sättet, för det är mindre förpackningar.
2 katter äter ca 1 burk Mjau blötmat/dag eller 2 tetrapack. Att frysa mat innebär förlust av taurin. Om du vill att de ska äta torrfoder så kör på Applows kitten som du gjorde förut men ge blötmat uppblandat med vatten också. Katter dricker inte så mycket som de behöver själva. Den sämsta blötmaten är bättre än det bästa torrfodret.
#15 Det finns inga belägg för att taurin försvinner vid frysning.
Ok.. men vad är skillnaden på kitten och adult egentligen. Vi trodde att det var viktigt att gå över till vuxen fodret haha. Men vi funderar på att gå över till blötmat men inte helt bestämt ännu
Kitten innehåller lite mer fett och protein vilket egentligen är bättre så fortsätt gärna med kitten! Kattungemat är i regel bättre överhuvudtaget för alla katter just pga att det ofta innehåller mer fett och protein.
Men varför vill man då gå över till vuxen mat. Är det för att dem blir tjocka? Många frågor här nu
#19 vild gissning, men troligtvis för att tjäna pengar, som jag förstått det är kattungefoder dyrare att tillverka men brukar inte säljas för mer än vuxenmaten. Så företagen får in mer på att sälja vuxenmaten.
I naturen finns det ingen vuxemat eller kattungemat. Det är något vi har hittat på av någon anledning. Ibland är det skillnad i storleken på torrfoderkulorna. Mer fett i maten kan i vissa fall leda till övervikt, ja men den största boven är oftast kolhydrater och/eller för mycket mat och för lite motion. Fett är dock viktigt för katter då det är en stor energikälla. Fett gör också katten mättare och äter därmed mindre.
Ok ångrar så mkt att jag bytte överhuvudtaget om det är så… men men man lär sig av sina "misstag"^^