Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 996 ggr
CissiD
2015-08-15 12:25
0

Foder tips

Det är så att jag snart kommer att hämta hem min barndoms katt som tidigare bott hos mina föräldrar. 

Hon har hela sitt liv levt så att hon kan gå ut och in när hon vill. Jag har nu fått höra att hon börjat spy till och från. Hon är 17 år och kommer att flytta till mig där hon kommer få vara innekatt. Hon är avmaskad nyligen och har varit kastrerad i många år. 

Jag har inte jätte bra koll på detta med foder till katter. Men jag misstänker att det är så att hon börjat spy eftersom de bytt foder väldigt ofta senaste tiden då katterna inte gillat de som de köpt.  Finns det något bra foder för äldre katter? Funderar på om det finns någon bra mjukmat hon kan äta nu på äldre dar när tänderna inte är vad de va förr.

Kommer att ta henne till veterinären men jag vet av erfarenhet med min hund att foderkunskapen är otroligt låg på de flesta veterinärstationer. Så vill gärna höra av andra innan jag pratar om foder med veterinär.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Fridaaaa
2015-08-15 12:33
2

Mjau och bozita blötmat är toppen, kan ges till alla åldrar.

Annars har applaws torrfoder för seniorer, bra innehåll :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Scorpio97
2015-08-15 12:33
2

Bästa fodret för katter är BARF, men det är så klart inte alltid man har möjlighet/kunskap att ge det.

Annars är blötmat/mjukmat bäst för alla katter, speciellt dom utan socker och spannmål. Mjau och Bozita är två bra märken på blötmat, Mjau finns dessutom i dom flesta matbutiker. 
Allt torrfoder innehåller någon form av vegetabilier/kolhydrater, och på grund av avsaknaden av vätska ökar torrfoder även risken för problem med exempelvis urinvägsinfektion eller urinstenar. Foder med hög andel kolhydrater leder oftast till katter med övervikt eller diabetes.  

Nu verkar du medveten om det, men se till att fasa över långsamt, speciellt om katten redan har problem med magen och ska gå igenom en eventuellt stressig flytt. Finns även "kosttillskott" med goda bakterier man kan ge som lite extra hjälp för kattens mage, men jag kommer tyvärr inte ihåg vad det heter för tillfället.

//Jessie

RobinF
2015-08-15 12:35
0

Att katter spyr är relativt vanligt om dom hetsäter. Hör med dom som tidigare hade henne ifall hon är en hetsätare, sprid isåfall ut maten i flera skålar eller en bricka . Du kan även prova ett foder som är speciellt för känsliga magar, gärna hypoallergent .

That's a cat...Not a horse.

RobinF
2015-08-15 12:38
0

som #2 nämnde så finns ex. fortiflora eller Pro-kolin m.m för att återställa tarmfloran

That's a cat...Not a horse.

CissiD
2015-08-15 12:47
0

#1 Mjau åt hon när hon var liten. Det var den andra katten som blev dålig på det så mina föräldrar bytte till hills torrfoder för massor med år sedan. Men nu senaste tiden har de bytt torrfoder oftare än säckarna tar slut. Jag bodde hemma då och vet att min katt mådde bra på det då så kanske ska byta tillbaka till det. 

#2 Jag hade gärna fasat över henne innan flytten men mina föräldrar bor för långt bort och jag vet att de inte fasat mellan de förra fodren därav är jag rätt säker på att spyorna kommer på grund av foderbytena. Så tänker att hon får gå kvar på de dom har nu med strikt att de inte får byta foder förrän jag hämtar. Ja jag har hört om liknande kosttillskott till hund så ska definitivt kolla upp det så hon kan få lite hjälp med att få magen under kontroll igen. Nu är hon tack och lov i rätt bra hull varken tjock eller för smal. Men det kommer bli lättare för mig att hålla koll på det när hon bor hos mig. Vart får man tag på Bozita om mjau nu inte skulle fungera. 

Hon har älskat Mjua varje gång de fått det så förhoppningsvis kommer det att funka. Nu är hon van vid fri tillgång till mat som hon haft hela livet tillsammans med 2-3 andra katter. Jag har själv en hund som inte går att ha mat framme för då försvinner den(speciellt mjukmat). Men funderar på att skaffa ett stort klösträd så kanske man kan ha hennes matskål högre upp?

CissiD
2015-08-15 12:50
0

#3 Nej hon hetsäter inte. Det är snarare så att hon matvägrat nu under alla foderbyten. Men ska dubbelkolla med mina föräldrar så det inte har ändrats. 

#4 Tack! Ska kolla upp båda de namnen. :)

CissiD
2015-08-15 13:02
0

Kom på en fråga till när jag kollade på Animail om Maju. Visst kan man variera mellan smakerna eller bör man fasa över mellan smakerna också?

Scorpio97
2015-08-15 13:04
0

#5 Ja, det låter helt klart som att hon spyr pga dom alltför snabba foderbytena. 

Bozita brukar finnas på djuraffärer. Mjau finns i både tetra och burk, och det kan vara bra att prova båda då dom är lite olika. Vissa katter kan äta från tetra men inte burk exempelvis. Men har hon ätit Mjau förr så borde det ju gå bra. 

Vi har tre katter och en hund härhemma, och det som fungerar bäst för oss är att ge alla mat på vissa tider samtidigt, annars tar dom av varandra. Jag tror säkert att det går att vänja katten vid att inte ha mat på fri tillgång. Vi har en gammelkatt på sexton år ungefär och hon kan vara ganska stel ibland så man får hjälpa henne upp på soffor och liknande. Så att sätta matskålen högt upp är inte alltid optimalt, men det beror såklart på hur pigg katten är också. Är hon pigg och inte har några sånna problem, så går det säkert väldigt bra att sätta matskålen högre upp också.

//Jessie

burmamys
2015-08-15 13:05
1

Fortiflora är mildare, innehåller bara goda bakterier motsvarande Acidophilus m.m. för människor, och lite frystorkade köttpulver för smakens skull. Prokolin är starkare och innehåller även andra ämnen, mer för att stoppa diarré. Fortiflora är dessutom väldigt välsmakande för katter och kan hjälpa henne att vilja äta bra också! =) I övrigt håller jag med de andra, köp Mjau eller Bozita blötfoder (Bozita köper du i djuraffären) och fasa över långsamt, det bör ta tre - fyra veckor. Lycka till!!! =)

Scorpio97
2015-08-15 13:06
0

#7 Det går bra att blanda mellan smakerna. Basen i fodret är ändå samma, så den lilla variationen mellan smakerna brukar inte vara någon fara. Det är faktiskt bra att blanda då det minskar risken för foderallergi.

//Jessie

[Saga SilverTass]
2015-08-15 13:11
0

Jag har utfodrat med Mjau burkmat  under ett par års tid. 

För några månader sedan så blev de dåliga i magen så jag blandade i en påse Fortiflora med varje burk men det verkade inte hjälpa så jag böt över till Bozita i tetror och magarna har blivit bättre. 

Därför rekommenderar jag dej att fasa över till Bozita i tetror som enligt mej är det bästa du kan ge din katt.

Jag vet inte om de blivit känsliga mot själva burken men jag gissar på det.

CissiD
2015-08-15 13:13
1

#8 Ja vi hade burkmat i mjau förr och jag vet att mina föräldrar gett det eller icas burkmat någon gång i veckan. Den vilda blandningen av olika matsorter kommer inte att fortsätta när hon väl kommit hit. Då ska magen byggas upp igen. 

Första dagarna tills jag vet hur allt funkar kommer jag att ha katten och hunden i olika rum så jag får ett hum om hur hon faktiskt mår och vad hon klarar men att ta sig upp på fönsterbrädor hemma hos mina föräldrar gör hon flera gånger om dagen och jag har aldrig upplevt henne som stel. Det som oroar mig mest är att hon är livrädd för hundar så vill att hon ska kunna äta i lugn och ro utan att oroa sig för om hunden kan komma åt henne. Har aldrig haft katt som innekatt innan så har dålig koll på hur det kommer att bli. Men de problem som uppstår får jag ju lösa på bästa sätt när jag upptäcker dem.

CissiD
2015-08-15 13:18
1

#9 Tack för tipset. :) Jag tänker läsa på om de olika kosttillskotten innan jag ger henne något. Gamla damen ska ha det bästa :)

#10 Tack för svaret! Vad skönt det hjälper ju att kunna byta smak och variera lite. :)

#11 Okej är det samma med Bozita att man kan variera mellan smakerna? 

Skönt att det verkar vara två att välja mellan och inte mängder av olika sorter att sätta sig in i :)

burmamys
2015-08-15 13:22
0

Prokolin innehåller en lera, kaolin, som binder vätska, och säljs i form av pasta som ska sprutas in i kattens mun. Fortiflora är som sagt ett pulver som du bara strör över maten vilket gör det hela enklare.

CissiD
2015-08-15 13:24
1

#14 Ja de e nog inget jag vill utsätta henne för precis efter flytt. Hon kommer ha det jobbigt nog i omställningen till innekatt med hund som rumskamrat. Så då är det bättre med Fortiflora om man kan hälla de över maten istället.

Scorpio97
2015-08-15 13:26
1

#12 Om hon är så pigg så kan kompostgaller vara ett bra andra steg, efter att ha haft dörr emellan katten och hunden tills katten landat lite. Med kompostgaller kan djuren se varandra och katten kan vänja sig vid hundens närvaro på ett tryggt avstånd. Med kompostgaller kan dessutom katten hoppa över och välja att möta hunden om hon vill. Katträd och andra högre höjder är i så fall också bra, då kan katten sitta där och kolla på hunden utan att behöva oroa sig för att hunden kan nå henne. 

Har hon levt med hundar förr, eller är det främmande hundar hon varit rädda för? Våra katter är väldigt reserverade mot andras hundar och gömmer sig om vi har en hund på besök, men det tog bara någon vecka innan dom hade vant sig vid vår hund (som då var valp, vi hade alltså katterna först sen skaffade vi hund). 

Om du har balkong/altan eller liknande, kan det vara roligt för katten om du nätar in den så att katten kan sitta där och titta. Har man ingen balkong kan ett nätat fönster, en rastgård eller koppelpromenader fylla samma syfte.

//Jessie

[Saga SilverTass]
2015-08-15 13:42
0

#13 Ja det finns massor av smaker på Bozita och de har alla samma bas. Så det är bara att blanda och testa deras olika smaker. Här blir det kräkningar av fisk och skaldjurs smakerna så det väljer jag bort, det var samma när de hade Mjau.

CissiD
2015-08-15 15:16
1

#16 Ja jag har bestämt mig för att jag behöver ett bra klösträd som hunden ska få lära sig att man inte går nära. funderar på detta: http://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/klostrad_stora_katter/383632

Ja kompostgaller har vi flera stycken. Men måste fixa med lite krokar att hänga upp dem på när dörren öppnas isf. Hunden är nämligen inte de minsta rädd för dem och välter dem för att komma förbi. 🤪 Den dörren som separerar dem i början har glas i mitten så de kommer att kunna se varandra men inte nå varandra. Hon har aldrig levt med hundar förut. Men har inte varit direkt rädd för dem förrän nu de senaste åren när åldern tagit ut sin rätt. Det är ju en period där både hunden måste vänja sig vid katten och katten måste vänja sig vid hunden. Hur jag ska göra med hunden har jag koll på men underlättning för katten är svårare. 

Ja vi har en balkong och jag har tittat en del på nät men fattar verkligen inte hur man får upp dem. Min katt har hela livet varit expert på att rymma hela livet om man försökt stänga in henne så det måste vara helt tätt så att hon inte får för sig att ta sig ut. Vi bor på 2 våningen med asfalt under så hon får absolut inte kunna ta sig ut. 

#13 Okej vad bra. Ska kolla på dem båda två och se. Är mest inne på maju eftersom jag vet hon mått bra av det tidigare. Så känns som ett säkrare alternativ nu när hon redan har problem med magen. Men jag ska läsa runt lite nu när jag har namnen. :)

burmamys
2015-08-15 15:50
0

Finns olika sätt att näta in balkongen, och olika sorters nät. Har du kollat här? http://www.kattstatus.se/sida82.html

CissiD
2015-08-15 15:56
0

Nej den har jag inte sett. Har googlat på bilder och kollat på flera internetsidor om balkongnät. Men har inte hittat någon bra förklaring till hur man får upp nätet. Ska ta och läsa de olika historierna om hur de nätat in när jag har lite mer tid. Tack för länken! Alla tips mottages gladeligen!

burmamys
2015-08-15 16:23
0

Bara glad att kunna hjälpa till lite =) Det kanske finns någon fastighetstekniker firma som kan näta in balkongen åt dig för timpenning? Så gjorde jag, köpte transparent nät för katter som finns på Zooplus (billigast), supercat, swecat, kattkompaniet m fl, och ringde sen fastighetstekniker som fixade det på några timmar. Annars är det ganska enkelt bara du får borra i tak, väggar och golv. Skruvarna som behövs är små, så det borde gå bra. Men om du absolut inte får borra i väggar m.m. så behöver du lösa det med någon sorts ram av trä eller metall. Det finns metallstolpar att köpa för det ändamålet men de är lite rangliga så om du inte får borra så rekommenderar jag att bygga en träram. Varmt lycka till! Tycker det är toppen att du engagerar sig för att fixa allt så bra som möjligt för din lilla kattdam =)

CissiD
2015-08-15 16:43
0

#21 Ja får ta och kolla med hyresvärden hur det ser ut med innätning av balkong. Det får ju inte gå att klättra över eller ta sig ut på sidorna av nätet. katter kan bli så hemskt små när de vill. Ja hon är min ögonsten! Det var "min" katt när jag bodde hemma och har velat ha kvar henne i föräldrarnas hus med skogen bakom huset så länge det gått men nu går det inte längre så då får de lösa sig så gott det går. Hon har aldrig varit jätte intresserad av att vara ute. Balkongen hade varit trevlig för henne så hon kan sola lite. :)

Någon som har något bra tips på kattlåda? Hon har inte haft med huv innan men hon kommer bo i vardagsrummet så hade velat testa och se om en med huv kan funka. Men hon är rätt stor så vill ju ha en lite större variant gärna som håller inne doft rätt bra. Kommer ju rengöra den ofta men just vardagsrummet är lite tråkigt om de stinker kiss och bajs ;)

Belimas
2015-08-15 18:07
0

Jag köpte min nuvarande kattlåda med huv på granngården när de hade rea för några månader sedan, den är jämfört med min förra större och framför allt högre så den bör även passa en större katt :) Nu har jag dock inte luckan isatt då jag föredrar utan, med bra sand så döljs lukten ändå.

CissiD
2015-08-15 20:20
1

#23 Vilken sand har du? Tänkte att de kanske inte e så smart att byta sand precis när hon flyttat så hon vet vart hon ska gå. Men jag tänkte läsa på lite om sand med så jag kan byta över när hon vant sig. Tänkte även ha två kattlådor här hemma så min plan är att börja med den nya sanden i den ena för att se så hon förstår att de e som vanligt. 😃Vad bra ska kolla in dem nu har jag hund hemma med som inte vet hur kattluckor funkar så det är lite av säkerhetsskäl för honom med. Vill inte ha honom ätandes kattbajs blandat med Kattsand.

Belimas
2015-08-16 00:14
0

Jag kör med Everclean, dyr men prisvärd enligt min mening och nu har de gjort om formulan så den dammar i det närmaste obefintligt numera :) Har dock hört rykten om att den ska prishöjas, om det stämmer eller inte vet jag men om det är så så kommer jag nog testa Four Friends Kattsand som jag också har hört mycket gott om :)

Jo jag har också hundar varav ena är fenomenal på att äta kattbajs -.-' har löst det genom att ställa lådan på en bänk med öppningen vänd mot väggen och en lagom bit ifrån. Ska dock införskaffa något form av skåp/låda sedan som kattlådan ska få stå i och som jag kommer såga ut ett lagom stort hål i, det brukar hålla de mest klåfingriga hundarna borta ^^

CissiD
2015-08-16 11:08
0

#24 Ja som tur är fattar inte min hund hur man gör med kattluckor ännu så hoppas de ska funka. De gäller bara att katten ska förstå att kattlådan finns där inne. :)  låter ju bra att det inte dammar speciellt när det blir med huv och den kommer iaf till att börja med stå i vardagsrummet. Kommer katten och hunden bra överens senare kan det hända att jag kan flytta på den men det får bli om något halvår som tidigast.

jollycox
2015-08-16 18:03
0

#25 Four friends Kattsand dammar, speciellt när man häller upp den. Jag köpte den då jag också hade hört bra om den men den var sämre än sanden jag använder i vanliga fall, extreme classic.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Belimas
2015-08-16 18:05
0

Ajdå, bra att veta i alla fall för dammig sand vill jag gärna undvika.

[Saga SilverTass]
2015-08-16 18:12
0

Jag använder Odour Lock Oparfymerad ExtermeClassic. Efter mycket bytande fram och tillbaka så blev det denna. Dammar inte mycket, luktar inget och mycket hårda klumpar.