Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2407 ggr
[Ilja.live@hotmail.com]
2015-08-11 14:10
0

Söker katthane

Hej! Har snart letat ihjäl mig!! Söker en frisk o fin katthane som jag får låna till parning/ lämnar min hona till för parning… Ras spelar ingen roll, ungarna tänks inte säljas utan vi har tänkt att ha kvar dom. Vår hona är vaccinerad och avmaskas regelbundet. Bor i Kumla (Örebro län). Hör av er helst på sms: 0725146934

lollynonna
2015-08-11 14:14
16

Bara en fråga, vad för ras är din katt? Det är ju inte så bra att avla huskatter, och eftersom du skriver att ras inte spelar roll kommer förmodligen ungarna bli huskatter. Och här kan jag säga dig att du inte kommer få låna någon katt alls för huskattsavel🙂

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Ravynsfair
2015-08-11 14:21
11

Om ni prompt vill ha kattungar så varför inte bli ett jourhem till katthona med ungar och sedan adoptera dem?

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[Ilja.live@hotmail.com]
2015-08-11 14:22
3

Korsning mellan birma och skogis. Som jag skrev i inlägget så är inte tanken sälja ungar utan kastrera/sterilisera dom o ha kvar!! Samma med min hona hon skall bara få en kull sedan steriliseras hon. Är väl medveten om problemet med hemlösa katten… Att man ist skall adoptera katter och kastrera alla blandisar… Men nu är det för vår egen skull så att säga… Och väldigt synd om jag inte får någon napp endast för att det ör en blandis. Det skall inte spela någon roll om katten ör renrasig eller inte, det är fortfarande en katt som har rätt till att föröka sig. Speciellt om den har ett underbart hem med kärleksfulla människor runt omkring som ställer upp för katten!

viktoria91
2015-08-11 14:24
9

Gör som #2 sa! Ta emot en dräktig hona istället. Att hålla påed oseriös "avel" är inget som ska uppmuntras. Tvärtom!

axa
2015-08-11 14:24
3

#1 Förmodligen är TS katt en huskatt/katt utan stam. Du kan inte prata för andra på detta forum, för det finns säkert någon intresserad och eftersom avkommorna stannar ser jag inga problem av detta. 

TS, ett tips är att försöka hitta villabor med utekatter/hankatter som är okastrerade då deras katter ofta parar sig med andras honkatter. I Småland har detta hänt flera gånger med mina kusiners honkatt, när de av misstag glömt att ge piller.

MonicaLagerquist
2015-08-11 14:25
9

Vilka hälsotester är gjorda på er hona?
Vilken blodgrupp har hon?

Vad har hon för HCM status?

Stolt ägare till tre La permer

[Ilja.live@hotmail.com]
2015-08-11 14:26
1

#2 vi vill ta kattungar på VÅR katt o inte ta hand om andra katter, vår katt har någon så speciellt, intelligent, snart och extremt go… Det är inte liksom kattungarna vi är ute efter liksom 3mpnader lek o blablabla utan att få förhoppningsvisst sorida hennes temperament vidare!

viktoria91
2015-08-11 14:27
10

#3 Herregud, "rätt till att föröka sig". Det har mina tre Fd hemlösa huskatter också. Skulle aldrig komma på tanken hur gulliga och mysiga dem än är! Precis som med din katt tillför dem inte arten något positivt, ingen av dem är hälsotestas med alla tester, vet ingenting om dem bakåt i leden. Avel ska gynna arten och föra dem framåt inte avlade hej vilt för att man kan!

[Ilja.live@hotmail.com]
2015-08-11 14:31
6

#4 förlåt om jag låter otrevlig men säg fan inget om seriöst avel! Avla på "rasrena" katten, ge fan i sånt! Har avlat rasrena kaniner i flera år innom skafs regler och krav, utställningar. Enligt mig ren plågeri!! Ständiga koll på utseendet, få tassarna vita, ingen vatten innan utställning, dieter så den håller vikten bara endast för en idiot suttit en kväll o kommit på ras standarden…. OCH INGET MER OM DET TACK! Jag söker en katthane inte ständiga diskussioner om att jag gör fel… Tack

Belimas
2015-08-11 14:32
9

Och vad gör ni om honan stryker med under förlossningen ? Det är inte alls ovanligt med komplikationer under förlossningen och de kan ge dödlig utgång för både ungar och honan. Den anledningen ni nämner är inte skäl nog för att avla på sitt djur, oavsett om det är en renras eller huskatt. Om honan får 6 ungar, ska ni alltså spara alla ? Då gäller det även att ha i åtanke att det inte finns någon garanti att honan kommer acceptera alla ungarna när de blir stora.

Har honan gjort de hälsoundersökningar som rekommenderas inom resp. ras ? antagligen inte men det är något som bör göras om ni inte vill riskera att få sjuka ungar, samma med hanen den ska också vara hälsotestad efter konstens alla regler. Men i långa loppet skulle ni tjäna på att adoptera ett par katter ifrån ett katthem än att föda upp en egen kull med alla kostnader som det innebär samt att ni slipper utsätta honan för en risk. Katter måste inte få en kull ungar innan de kastreras och nej alla katter har inte rätt till att föröka sig däremot har alla ett livsvärde vilket är en stor skillnad.

Sedan heter det kastrera och inte sterilisera.

[Ilja.live@hotmail.com]
2015-08-11 14:34
7

#8 ge fan i min tråd snälla! Du bidrar inte till någon positivt. Och ta inte illa upp nu men tänk sådär… Innan du födde eller föddes har du eller din mamma gjort alla tester? Tänkt om eran stam inte tillför någon nytta i "arten" Ni kanske sprider på några genetiska sjukdomar? Har ni kollat upp det? Om ni gör det var vänliga o kastrera/sterilisera er… Hur låter det här?!? Inte bra alls va! Så tänkt efter och sluta kommentera

lollynonna
2015-08-11 14:40
14

Men wow lugna dig. Söker du en katthane och tänker avla huskatt får du väl ändå räkna med folks åsikter?

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Amoz
2015-08-11 14:44
10

Ni har tänkt ha kvar alla ungar? Även om det blir 5-6 stycken? Hur gör ni om honan inte vill ha kvar dom? Det är inte så ovanligt att honan tröttnar på dom tillslut

[Ilja.live@hotmail.com]
2015-08-11 14:45
1

#12 ja erkänner att hag var otrevlig, men mot dessa människor som lägger sig i fel saker. Ber om ursäkt! Men jag söker en katthane till huskatt avel som du säger och VILL INTE ha massa åsikter hiti dit. Har ni inget att erbjuda så lägg ner. Tack

[Ilja.live@hotmail.com]
2015-08-11 14:47
1

#13 om npgot sådant händer har vi utväg, vår mormor, farmor och även min farbror visat intresse för kattungarna om något sådant hönder

Therese
2015-08-11 15:00
10

#15 Är det verkligen värt hennes liv om hon är så speciell? Risken finns ju att hon inte överlever, eller att någon/några kattungar inte överlever. Vill bara kolla så ni tänkt igenom det ordentligt. För övrigt håller jag med de andra, men jag antar att vi inte kan ändra din åsikt.

[Ilja.live@hotmail.com]
2015-08-11 15:05
0

#16 vi har gjort det! Vi har tänkt om det nu snart i 7mån, veterinären har kontaktats, den ligger fem minuter ifrån oss så ifall att finns der hjälp!

annzoo
2015-08-11 16:03
8

Det är ingen som kan hindra dig ta kull på din hona. Men om du vill ha en kull efter din hona så vill du väl ha friska kattungar med bra temperament? Ställ höga krav på hanen samt gör hälsotester som blodgruppering och HCM scanning. Komihåg att hanens temperament också ärvs så hitta rätt hane.

Har din hona fel blodgrupp kan hela kullen dö så fort de börjar dia honan därför är det viktigt att kolla sånt då bla birma har b-blod.

majvi
2015-08-11 17:29
3

Är du säker på att din hona är helt frisk så hon inte  smittar ner en ev hane?Har alla hälsotester som behövts gjorts för att förhindra detta?

Vad händer om katterna börjar slåss och skador uppstår? Om din hona råkar bita hanen och det blir ett sår som blir infekterat står du för veterinärkostnader för hankatten då även om hankatten är oförsäkrad?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Belimas
2015-08-11 18:28
20

Du kan inte jämföra hälsotester på katt med hälsotester för människa så kom inte med något sådant skitsnack! En människa kan tala om vad som är fel och har helt andra resurser för att kunna leva ett långt och bra liv ändå med mediciner/ev. operation. En katt med exempelvis en hjärtsjukdom kan inte berätta hur dåligt den mår, det är inte alltid medicin hjälper vilket då gör att livet kan bli rejält förkortat. Sådant dravel du drog upp visar bara på hur okunnig du är och i stället för att bete dig som en ouppfostrad tonåring så kan du ta till dig det och åtminstone läsa på om testerna och även göra dom på honan innan så inte kattungarna blir lidande p.g.a. din okunskap! Om du tror att avel på raskatt går till så som du beskrev avel på raskanin så är du helt ute och cyklar så försök inte dra några paralleller med något du inte vet något om.

Ja jag anser att det är urbota korkat att avla på sin huskatt med dom premisser ni har, framför allt när vi har så många hemlösa som vi har idag, och samtidigt riskera livet på en katt för ingen anledning alls (och ja även om man har veterinär i närheten så kan de inte göra under!). Skriver man även om det på ett offentligt forum så får man räkna med mothugg för mig veterligen så är merparten på alla kattforum jag känner till emot just huskattsavel.

[[pimey]]
2015-08-11 18:55
9

TS du ska inte avla med tanke på hur mycket okunskap som du vräker ur dig! Värna om de hemlösa och kastrera din katt

Monsva
2015-08-11 18:57
14

De flesta kattägare tycker nog att just deras katt är speciell på alla möjliga sätt! (Mina 2 egna är särskilt speciella, intelligenta o superkeliga.) Tur nog är väldigt många av oss så upplysta om hemlösa katters situation att vi INTE AVLAR på våra älsklingar!!!

Majasandgren
2015-08-11 19:14
5

Jag tycker att det är onödigt att avla på din katthona, om hon är så unik så bör du lägga ner avelsplanen för att inte riskera att något snedsteg tar livet av henne. Eller att hon vantrivs bland alla ungarna. Tänk på hennes bästa. Kattens natur är inte som våran, vi står våra avkommor nära medan kattdjur föser bort dem när de är redo. Chansa inte! Och om hon får en kull på 5-6 ungar kommer dom bo på varandra… Dominansbeteende har jag för mig kan uppstå lättare när man har många katter i samma hem? Kanske misstar mig, men. Om du är ute efter att behålla ungarna kan du lika gärna köpa kattungar, det finns alltid någon som man kommer fastna lika mycket för. Förstår på sätt och vis hur du tänker, du vill ha fler som är som henne? Och tycker hon har rätten som vi människor att få ungar? Men tyvärr håller inte den resoneringen då det kan vara så riskfyllt.. Tänk dig för!

Denna kommentar har tagits bort.
Ravynsfair
2015-08-11 21:19
11

Är denna sida töntig och oseriös enbart för att vi inte håller med dig i dina åsikter? 
Ja, må då så vara men en sak är säker, alla här värnar om katters bästa vilket du uppenbarligen har problem med förstå och lyssna till. 

EDIT: 
Tycker dessutom att det är bra om admin låter denna tråd vara kvar så att alla som går i liknande tankar som TS  kan läsa alla bra och vettiga råd som finns i tråden.

[LoveUnite]1
2015-08-11 22:16
5

Jag förstår inte varför TS får så många attacker.
Är din katt frisk och har bra temperament och kattungarna kan få ett kärleksfullt hem och allt är planerat i förtid så hitta en lika fin hane att para med din katt.

Förstår inte varför så många är anti blandraser inom djur, alla domesticerade djur är blandraser.

Jag är blandras, ska inte jag få skaffa barn då bara för det =(

Så länge man gör det ansvarsfullt.
Lättast tror jag dock du kan hitta en hane om du annonserar i din lokala tidning eller någonstans i ditt lokala område.

Ravynsfair
2015-08-11 22:21
11

Anledningen för att folk rasar är för att dels TS tråkiga och ignoranta attityd, bristande kunskap samt att vi vill minska antalet oseriösa "uppfödare". 
Vi har tillräckligt med katter i Sverige .

[LoveUnite]1
2015-08-11 22:33
3

Jag tycker detsamma som dig ang det du skrev #27 men detsamma gäller hundar, finns så många hundar som behöver hem, samma sak med barn som behöver hem.

Tyvärr kommer det alltid finnas oseriösa uppfödare.

Men varför är TS oseriös, TS verkar redan ha hem för ev kattungar och vill endast ha en kull, och då går jag självklart på att det TS skriver är sant.

Jag kan tyvärr också bli ledsen och arg vilket ibland kan göra att jag vräker ur mig dåliga kommentarer som inte visar min bästa sida när jag blir påhoppad.

Men om TS vill ha en kull och hon är seriös och har hem till kattungarna innan de kommer så varför inte. Men, man måste tänka, om inte alla får hem så vad ska hon göra då.

Min katt kan jag säga är en katt jag räddade från ett oseriöst hem på landet hos gamla människor som lät deras katter para sig hur som, hade kattungar varannan månad kändes det som. Jag han fixa hem åt den jag tog och hans kusin innan resten fick skott i nacken.

På ett annat ställe lite längre bort fick en annan katt ungar och alla fick hem även mamman för en arbetskamrat fixade det till dem ❤️

Så jag är helt för att vi ska ta hand om de som redan finns!

Ilja_g
2015-08-11 23:25
4

#26 tack o lov! Äntligen en normal,lugn och trevlig människa här! Tack! Jag har uppfattat vad ni vill förmedla!!! Men jag skall fortfarande ta kattungar på min hona! Punkt slut! Visar det sig att min hona på ett eller annat sätt inte duger för att få ungar ska inte jag ta risken. Och helst inget mer om det :) Jag låter otrevlig, JA! Men när man får 1000 kommentarer om att man har brist på kunskap, är oseriös, otrevlig osv så blir man ju lätt arg!! Och #27 bara för att du drar dina katter på utställningar, är stammis hos veterinären och avlar på renrasiga djur skall inte du kallas för en seriös uppfödare ;) Så lägg ner med det. För 2h sedan var jag upprörd över alla er nu skrattar jag högt! Ni är seriöst löjliga! Vem gav er titeln seriöst uppfödare och vem gav er rätten till att minska antal "oseriösa" uppfödare. Jag vill inte ha svar på den frågan utan vill att ni tänker efter och håller käften :) Ber ursäkt för starka och otrevliga ord men det så jag känner, så varför inte skriva det jag känner! Haha :) Men säger tack till er som bara ville hjälpa/råda utan att vara otrevliga :) Med vänlig hälsning, Ilja

[[pimey]]
2015-08-11 23:42
12

Har inte ni förstått att det är just denna sortens tankegång som gör en stor andel av huskattens låga status samt öknad för hemlöshet? Största delen är övergivna eller utslängda katter andra delen är denna form av onödig avel. Varför är den onödig? Jo 1. det finns ingen plan bakom parningen att säga att katten är frisk (utan att ens ha testat den) och att säga att den är söt och trevlig är ingen vettig anledning att ta kattungar på sin hona. Det ska finnas en långsiktig och välplanerad plan bakom varje parning! 2. på vilket sätt gynnar just denna parning huskatten? Den har både låg status & marknaden är mättad att sätta fler till världen höjer inte statusen och minskar inte hemlösheten. 3. katten har inte genomgått viktiga tester innan parning dvs hcm, hjärta/njurar, pkd, blodgrupp, fiv/Felv eller DNA HCM. Det är alltså som att leka med döden då fel blodgrupp gör att ungarna dör en plågsam död när de diar från mamman eller det visar sig att katten bär på en genetisk sjukdom vilket kan drabba ungarna när de blir större och med döden som värsta utgång det är varken rättvist mot ungarna eller de nya ägarna. Att ta katten till en veterinär och få ett friskhetsintyg eller vaccination är alltså inte att konstatera att katten är frisk eller bär på friska gener. Man kan inte bara kasta ihop 2 katter och tro att det kommer bli bra återigen noga planering och en bra plan behövs! 4. Att blanda ihop människors och djurs förökningssätt är det mest dumma man kan göra då det inte finns det minsta likheter mellan en katt och människas tänk att föröka sig. Så lägg ner det tramset.

[[pimey]]
2015-08-11 23:45
7

Detta bör alla läsa. Skillnaden mellan seriös avel och oseriös avel. http://siames.ifokus.se/articles/55ae27d1ce12c413b1001934-backyard-breeding?discussions-1

Ilja_g
2015-08-11 23:46
1

#30 något du inte gillar är det vara att fara … du själv vet vart :)

Ravynsfair
2015-08-12 00:23
11

Var har jag nämnt att jag är uppfödare? 
Jag har en stendöv kastrerad omplaceringskatt som skulle varit död om jag inte tagit mig an henne. 
Ägarna ville avliva henne för att de skulle få kattungar, de tyckte att det skulle vara onödigt med ytterligare en vuxen katt hemma just då.  

Nu kanske du förstår varför jag blir arg när oseriösa avlar bara för att de anser sin katt extra supersöt? 

Hon var dessutom dräktig när hon kom till mig men eftersom jag (och resten av folket i tråden samt många andra) anser att Sverige är mättat på oönskade katter så valde jag att kastrera henne medan hon var dräktig och därmed bli av med de oönskade ungarna i hennes mage. 

Intressant att du finner den enda som någorlunda håller med dig som trevlig när vi alla faktiskt varit trevliga och sakliga mot dig. 
Hoppas att eventuell blivande katthaneägare ser denna tråd och backar pga din attityd och egoism.

viktoria91
2015-08-12 05:01
6

#11 Tyvärr görs inga tester på människor vilket jag verkligen tycker det borde göras. Hade der gjorts hade jag inte funnits och därmed hade jag sluppit en väldigt svår, kronisk sjukdom. Fysiska/mental och ekonomiska tester för människoaveln borde införas. Därav tycker jag att alla djur som planeras att gå i avel ska vara testade, ha bra stam och föra arten vidare! Ju att pga att min sjukdom är nerärftlig till 50 procent kommer jag inte skaffa barn, så ta det lugnt. Jag lever som jag lär.

Ilja_g
2015-08-12 10:09
2

#33 nu går du över gränsen… Om du kollar igenom tråden så ser du att du varit trevlig mot mig en enda gång, och jag har även besvarat din kommentar, även jag var trevlig tillbaka. Sedan börja du med påhopp och kränkande kommentarer, ignoranta attityd, bristande på kunskap osv… Så snälla skäm inte ut dig själv och läs genom allt först! Du är ju pinsam!! Jag är rörd av din historia, tycker verkligen det bra gjort! Men har ingen med min historia att göra :) Jag vill ta kattungar på vår katt och så är det bara. Och tänker inte tänka på hemlösa katter, förlåt men varför ska jag göra det när jag inte har något med det o göra? Och inte kattungarna tänks säljas? Och om jag inte vill adoptera några katter. Det är inget fel på min attityd, utan lackar bara ur när någon tönt som är säkerligen arbetslös/eller bara har extremt tråkigt om dagarna skriver och lägger sig i i allt! Du har ingen hankatt att erbjuda och det var folk i början av tråden som har förklarat riskerna och problemen. Så back off! Du har ingen nytta här i min tråd utan du vill bara bråka :)

Ravynsfair
2015-08-12 10:24
15

Men gud, vad tog det åt dig? 
Jag har varit trevlig och saklig hela tiden, har inte svurit åt dig, kallat dig fula saker osv. 
"tråkiga och ignoranta attityd, bristande kunskap" är vad du hela tiden uppvisar, gång på gång så fort någon säger bu eller bä som du inte håller med om. 

Jag är inte ett dugg pinsam, tar hårt vid mig när folk är egoistiska gällande djuren. 
"Och tänker inte tänka på hemlösa katter, förlåt men varför ska jag göra det när jag inte har något med det o göra?"

Du har visst med det att göra, tänk utanför lådan, du bidrar till mångfalden genom att skaffa ungar på en katt som uppenbarligen inte behöver få ungar. 
Du ignorerar att hjälpa hemlösa och oönskade katter och istället bidrar med fler. 

Får du fem kattungar och lyckas omplacera dem alla så är det jättebra men tänker du steget längre så kan du istället ta dig an 5 oönskade kattungar och omplacera dem. 
Då har du räddat 5 katter och gjort en god gärning men istället spelar du ut ditt egoismkort och tänker prompt skaffa egna ungar. 
Snälla, tänk dig för istället. 

"lackar bara ur när någon tönt som är säkerligen arbetslös/eller bara har extremt tråkigt om dagarna skriver och lägger sig i i allt! " 

Vem är det egentligen som kommer med personliga påhopp? 
Jag må vara arbetslös men det har du inte med saken att göra, du skrev på ett forum där folk brinner för katters välfärd. 
Du får skylla dig själv när du får mothugg, det får man ha i beräkning när man skriver något på internet. 
Alla kommer inte alltid hålla med dig.

[[eskils_]]
2015-08-12 10:43
10

Ilja_g, du har fått en massa kloka råd och informationer i tråden. Hoppas du läser och lär!

Du får nog förstå att katter inte är en leksak som man kan avla på bara för att man själv tycker att det är kul. Det är inget som katten själv mår bra av eller önskar. Så låt bli om du vill vara snäll mot din katt!

Du bryter mot forumets regler när du skriver t ex så här:
förlåt om jag låter otrevlig men säg fan inget om seriöst avel! Avla på "rasrena" katten, ge fan i sånt!

ge fan i min tråd snälla!

ärligt talat dra åt helvete!!

Det var den mest töntigaste och oseriösa sidan jag har varit med på!

För 2h sedan var jag upprörd över alla er nu skrattar jag högt! Ni är seriöst löjliga! Vem gav er titeln seriöst uppfödare och vem gav er rätten till att minska antal "oseriösa" uppfödare. Jag vill inte ha svar på den frågan utan vill att ni tänker efter och håller käften :)

något du inte gillar är det vara att fara … du själv vet vart :)

Så snälla skäm inte ut dig själv och läs genom allt först! Du är ju pinsam!!

Det är inget fel på min attityd, utan lackar bara ur när någon tönt som är säkerligen arbetslös/eller bara har extremt tråkigt om dagarna skriver och lägger sig i i allt!

Forumets regler finns under fliken Om sajten. Ett utdrag:

"Enligt skrivreglerna är det inte tillåtet att:

•Ägna sig åt personangrepp.
•Använda svordomar eller annat ovårdat språk.

Trivselreglerna
•Katter iFokus ska vara en sajt där alla känner sig välkomna. Det betyder att alla som skriver och behöver råd eller hjälp ska få det av andra medlemmar på ett artig och hövligt sätt".
•Vi vill att stämningen i forumet ska vara positiv, lärande och hjälpande och det är du som medlem som kan bidra till att denna stämning hålls kvar!"

Ilja_g
2015-08-12 10:55
2

Ja fast hur vet ni vad som bäst för katten? Åka på utställningar, stressa hela sitt liv och sedan bli kastrerad. , bli nersövd, verkningar osv Eller på ett helt vanligt och naturligt sätt få ungar? När den ör frisk o glad katt börjar löpa av någon anledning ellerhur! Är ju naturen gång. Det var ingen bra stämning hör och jag HAR bidragit till det, det kan jag erkänna. Men så du menar att det bara var jag som bröt mot reglerna? Ha ha ha Och nu såklart kommer ni mot argumentera allt jag säger! Så jag ber admin YTTLIGARE EN GÅNG ATT TA BORT TRÅDEN!

viktoria91
2015-08-12 11:01
4

#38 Utställningskatter är vana och en stressad katt på utställning visar sig inte bra och får därmed inga bra poäng. Har aldrig sett en stressad katt på utställning! Verkningar? Trodde bara det var hov och klöver man verkade! Hur vet du att din katt inte kommer behöva förlösas med kejsarsnitt? En kastrering är nog mindre ansträngande än en dramatisk förlossning.

Therese
2015-08-12 11:17
5

Jag har huskatt och raskatter. Har testat att ställa ut min hane och han gillade det inte, så trots att han fick mycket bra kritik tänker jag inte ta dit honom igen. Har du varit på en utställning? De allra flesta katterna tycker om att vara där, den du! Vi älskar våra katter, och gör allt för dem :)

[[pimey]]
2015-08-12 11:41
3

Jag kan visa dig en video på mina katter på utställningar, de rullar sig på bordet och gosar med domarna samt är lekfulla! Ingen vettig människa ställer ut en katt som blir stressad i en sån miljö. Så innan du drar fram din pekpinne ta reda på fakta! Du kan inte allt och vet inte allt för i själva verket vet du ingenting och har samma tankar om katter som folk hade på 60 talet! Rekommenderar dig att läsa pawpeds kurs för katthållning det kan du verkligen behöva!

[[eskils_]]
2015-08-12 11:49
12

Medveten avel på huskatter kan väl verkligen kallas onödigt lidande, med tanke på det enorma överflöd av huskatter som redan finns.

Från Jordbruksverket:

"Enligt bestämmelserna i djurskyddslagen ska djur behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom."

Och inte behöver man ställa ut sina kastrerade katter på utställningar om man inte vill. Mina katter är också jättesöta och trevliga men har aldrig varit på utställning.

TerriZue
2015-08-12 12:04
9

#38 Nu kan jag ju tolka fel men det verkar som att du tror att de enda två alternativen när man äger en katt är att antingen låta den vara fertil och avla fram ungar eller kastrera den och fara runt på utställningar i tid och otid. Så är det inte, man kan ha en kastrerad, välmående katt och helt enkelt strunta i att åka på utställningar. 

Jag har (väldigt noga) läst igenom varenda inlägg i hela tråden och den enda som kommer med påhopp här är du TS. Visst, många som har svarat håller inte med dig och argumenterar emot det du vill göra men det mesta har varit sakligt och informativt.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

indra-bus
2015-08-12 12:28
3

Varför skulle en katt tycka de 'är kul med utställning? Åka i en trång låda många mil för att sättas i en annan bur hela dan. En katt som är stressad är "lugn" när den är stressad o iinte kan fly, en överlevnads instinkt. Sen skall en domare bedöma om den har rätt färg på rätt plats. Helt i mot kattens natur. Den vill vara på sitt revir.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Therese
2015-08-12 12:34
5

#44 Det är inte så. De flesta tycker faktiskt om det, mina gör det inte och därför slipper de :) Jag har varit på tre utställningar och är fascinerad av alla katter som älskar det ::)

[[pimey]]
2015-08-12 13:37
5

44# jag har sett stressade katter på utställning de är INTE lugna och innan du häver ur dig mer om hur elakt det är så tycker jag att du ska besöka en utställning. Sedan ställer de flesta av oss (iaf jag) ut för att få en bedömning utav mina avelsdjur för att få veta styrkor respektive svagheter så jag kan para ihop med rätt sorts katt för att kunna föra rasen framåt! att få pris är bara en bonus

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-08-12 14:23
8

Låser tråden då denna site ej stödjer huskattsavel.

Påminner samtidigt vikten av att hålla en god ton och trevlig attityd när vi skriver här, för allas trevnad.

Inlägget är låst för nya kommentarer