Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3161 ggr
[HejHej!]
1

Snart slängs han ut...

HejHej!

Nu har mina föräldrar fått nog med katten, och är ett sandkort från att slänga ut han. Problemet är nämligen att han kissar ÖVERALLT! Sedan han karterats har han kissat överallt det har blivit så illa att han kissar dagligen på saker. Vi har fått köpa 2 nya madrasser och slängt flera lakan för att lukten inte går bort. Vi har besökt läkaren och inget är fel med honom, vi har försökt med get off sprayer och inget har funkat. Nu behöver jag hjälp med att få honom att sluta kissa innan han slängs ut…

[LoveUnite]1
12

Ni kan ju inte kasta ut en katt för han kissar inne… är som att kasta ut ett barn för barnet kissar utanför pottan eller nåt.

Vissa katter kanske kan få lite problem efter kastreringen. Kanske ni har kattlådan på ett "dåligt" ställe enligt katten, bor ni bra kan ni testa att ha honom som ute katt.

Jag skulle först kolla upp kattlådan, kan vara läget, sanden eller något.

[Agilitypuffen]
3

Kastrerade tikar kan få inkontinens, alltså att de inte kan hålla sig. Kan det vara något liknande eller markerar han bara?

OberonsMatte
11

Hur ser den befintliga lådsituationen ut, dvs:

Hur många lådor?

Vilken typ av lådor? (med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?

Vilken typ av sand är det i lådorna (märke och sort)?

Hur ofta rensas sanden från kissklumpar och avföring?

Sajtvärd Katter iFokus

[HejHej!]
0

1# Men du måste förstå att de är inte så konstigt att de har fått nog, varje dag kissar han på ett nytt ställe och det kostar oss och det blir ett elände, mina föräldrar håller på och ge upp. Vi kan ha bytt ett lakan och så 10 min senare har han kissat ner det.  Eller så vaknar man upp och märker att han har kissat på ens lakan…

Vi i en lägenhet så utekatt är inte ett alternativ. Kattlådan ligger i mitt rum. 

2# Vi gick till veterinären och han sa att det är inget fel med hans blåsa och att han var frisk, så han markerar antagligen

3#Han har en stor kattlåda med Cattia Kattsand, han har en med dörr och vi rensar den dagligen

[LoveUnite]1
7

Orkar ni inte så försök hitta ett bra hem till honom, kanske med utevistelse och tala om besvären ni har med honom.

Bra att de nya ägarna vet vad de får så inte de också sedan väljer att inte ha kvar honom bara för han kissar så han måste få ett nytt hem eller blir utsparkad.
jobbigt för stackars katten.

Man vet aldrig vad man får med djur och det är något man ska inse innan man skaffar husdjur oavsett djur.

[Daisy-Moa-Elsa]
5

Ni har en kattlåda med Cattia sand, har ni provat med fler lådor, kanske med annan sand?

Prova tvätta era lakan/ tvätt med lite ättika för att ta bort lukten för kisse,….inte för er.

annzoo
1

det finns flera anledningar då en katt kissar fel?
är katten kastrerad? okastrerade katter kan märka revir utanför lådan
Har ni fler än en katt?
För få lådor och fel sandmaterial? Minst 2 lådor varav en är utan huv och dörr och med ett sanddjup på minst 10cm med klumpbildande sand.
Uteslutit uvi och kristaller i urinen med urinprov hos veterinären

[HejHej!]
1

5# Självklart vet jag det, dock är det alltid tråkigt när man försöker lösa problemet men inget hjälper. Vi har liksom inte gett upp efter 1v  utan detta har hållit på sedan månader tillbaka. Jobbigt för katten? Ägarna då?  Man ger honom ett hem och allt en katt ska ha för att den ska må bra och så dyker ett såna här problem upp.

Då försöker man lösa det men ingenting fungerar, så kom inte med massa "Man vet aldrig vad man får med djur och det är något man ska inse innan man skaffar husdjur oavsett djur."  Vi har gått till veterinären men ingenting är fel där, vi har köpt massa produkter men ingenting hjälper, vi har puttat bort honom när han håller på och kissar men ingenting hjälper. Så istället för att komma med ett förslag som mina föräldrar skulle älska så kan du först försöka lösa problemet med mig och ge honom en sista chans innan mina föräldrar spricker.

[HejHej!]
2

6# Visste inte att han fortfarande kunde känna lukten efter att man tvättade den. Vart köper man ättika?  Jag kan gå till affären imon och köpa en till låda, ska bara vänta tills affären öppnar

7# Som sagt är han kastrerad, vi har inga andra djur förutom han, han är helt frisk enligt veterinären och vi har en kattlåda med ca 15cm djupt klumpbildande kattsand

[LoveUnite]1
1

Har sagt som alla andra, kattlådor, kattsanden.

Min farmor hade 2 katter, båda kastrerades vid 5 års ålder för de blev inne katter, honan började kissa överallt och fortsatte med det tills hon blev 24 år och dog av naturliga orsaker… så vissa tar det man får.

Vet inte om hon hade inkontinens eller om det var för hon inte trivdes med kattlådorna, men de hade 2 kattlådor, och båda lådorna använde båda katterna men hon kissade ändå överallt.  Mest på mattor och golv.

[HejHej!]
0

10# Då jag inte har någon direkt makt över katten så kan jag bara försöka hjälpa han. Om inte 2 kattlådor hjälper så är han rätt så illa ute…

[Daisy-Moa-Elsa]
10

# 9 vanligt fel av oss tvåbeningar 😃  När vi inte känner lukten tror vi att katten inte heller gör det. Ättika kan du köpa i alla matbutiker. Istället för mjukmedelel när du tvättar har du i en skvätt ättika

Behöver du torka upp  å  få"bort" någon lukt så finns t.ex DAX ytdesinfektion att köpa på apoteket

Personligen har jag en kisse som i den öppna lådan utan huv bajsar medans hon alltid kissar i lådan med huv, de är lite lustiga på så vis. Så prova dig fram med låda. Min låda utan huv är ingen specifik kattlåda utan en låda från Lidl för typ 35 kr.

Belimas
5

Slänga ut som i slänga ut på gatan ? Om nu inget av tipsen här hjälper och de inte är villiga/lyckas hitta ett nytt seriöst hem så se till att dom avlivar honom i stället i så fall så att han slipper gå ett grymt öde till mötes som hemlös.

Men katter har ett fenomenalt luktsinne och även om man tvättar med tvättmedel och så vidare så finns ändå en viss lukt kvar som de kan uppfatta så tvätta allt han har kissat på med ättika och se vad som händer. Samma om han har kissat på några golv, skrubba där med ättika med.

Testa även olika strö, finkornig, grovkornig, pellets osv. och till en början kanske det behövs fler lådor placerade i olika rum tills han får in vanan igen av att gå på lådan.

[[eskils_]]
8

Här i artikeln När katten inte är rumsren från Hittekatter finns många bra tips.

Om katten accepterade att gå på lådan före kastreringen tycker jag att du ska fortsätta med den sand som han hade då och som han tyckte var ok. Finkornig sand brukar de flesta katter föredra, för den är mjuk för tassarna.

Skaffa fler lådor är en bra idé, helst utan huv, och ställ på lugna platser i hemmet. Torka ur dem med Klorin, den doften lockar till sig katten. Klorin finns i vanliga livsmedelsaffärer.

Feliway i vägguttagen har ni väl redan? Det gör katterna mer harmoniska. Finns på apotek och i zoo-affärer.

[HejHej!]
7

12# Haha jo jag har alltid trott att han inte kände lukten :) Ska ta och köpa båda produkterna idag och använda de! Tänkte även gå till lantmännen och köpa en kattlåda utan huv och se om det funkar :)

13# Avliva skulle jag aldrig göra om katten är fullt frisk, utan sälja bort honom blir det antagligen. Jag tänkte gå och köpa ett annat sorts Kattsand idag och försöka med det så vi får hoppas att han gillar det! :)

14# Han har samma Kattsand som är finkornigt men Feliway  har jag inte. Får se till att köpa hem de idag! Nu blev man plötsligt taggad för att affärens ska öppna! Och tack för artikeln ska läsa igenom den omedelbart!

Belimas
7

Det jag menade var att om ni inte hittar något hem till honom med de problem han har så är det mer humant att avliva i så fall än att slänga ut honom på gatan och låta honom klara sig själv. En död katt lider trots allt inte men en hemlös gör det.

Hoppas att några tips hjälper så att ni lyckas bryta beteendet, håll oss gärna uppdaterade! :)

micki78
1

Har du lämnat urinprov från katten hos veterinären?

Wony
5

Som andra redan sagt, en skvätt ättika istället för sköljmedel funkar bra. Och att skura lådorna med klorin eftersom det drar till sig katten att kissa. (Värt att poängtera att man alltså aldrig bör använda klorin där katten INTE ska kissa, då blir det snabbt motsatt effekt). Till soffor, madrasser osv som är svåra att göra rent och där man kanske inte vill ha en massa ättika är ytdesinfektion riktigt bra. Bara att riktigt dränka in med och låta torka.

Hur pass genomgående är katten undersökt? Urinprov? 

Enligt lag ska det vara minst en låda per två katter, så en låda till en katt är helt okej på så sätt, men oftast rekommenderar man en låda per katt + en extra, samt att det är olika sorter om katten t ex vill ha huv där den kissar och utan där den bajsar eller så. Katter kan ha en del skumma vanor för sig nämligen! 

Har något annat förändrats i samband med kastreringen eller var det det enda som förändrats i kattens tillvaro?

micki78
2

Som #18 skriver så kan förändringar göra att en katt kissar. Om katten skulle vara missnöjd med någonting exempelvis, så kan katten markera det med att kissa. Nu behöver det ju inte vara så i ditt fall, men det kan vara värt att nämna.

[HejHej!]
2

15# Ska verkligen hålla er uppdaterade! :)

17# och 19# Ja, han är frisk och ingenting har ändrat sig se vi fick honom :)

18# Jag ska snart sätta Kattsand i den nya kattlådan och jag tror vi har problemet…jag visste inte att katter lockas av klorin, så jag frågade vad mamma använder när hon städar huset(golv mm) Och hon använder sig utav klorin :/

Wony
7

#20 Då kan nog klorinet vara en jättestor del av det! Katter älskar att kissa där det luktar klorin, nämligen!

catcult
5

#20 Oj, det är som tidigare skrivits jättedumt att städa med klorin när man har katt, be din mamma att sluta med det. När man städar med klorin uppmanar man katten att kissa där.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Wony
3

#20 Det enda klorin är riktigt bra till när man har katt är att städa kattlådorna med det. Då dras nämligen katterna just till lådan! Så där är det bra, men inte någon annanstans!

[HejHej!]
0

21# Jo, men han kissar ju på kläder och sängar? Det finn ju inget klorin där. Utan hon använder det när han tvättar golvet och möbler, eller spelar det ingen roll för att lukten av klorin är redan där?

22# Jo sa till henne att sluta med det och använda andra medel

Wony
1

#24 Om hela huset luktar klorin för katten, för jag utgår från att om det används på golv och möbler så sprids lukten, så tror jag att det absolut påverkar. Särskilt om katten är irriterad över något annat samtidigt. Men behöver absolut inte vara den enskilda orsaken.

[helga21]
3

Ta katten till en veterinär för att ta ett urinprov. Om den kissar på sådana ställen som du beskriver så har denne problem med kissandet. Det kan vara en urinvägsinfektion vilket kräver ett urinprov och att det odlas och resistensbestäms eller så kan det vara en feline idopatisk cystit dvs en inflammation i urinblåsan men man kan inte säga vad som är orsaken. Oavsett vilket så ska katten ha Metacam som smärtstillande och antiinflammatoriskt. Ge katten ett litet utrymma att vara på så länge som utredningen pågår så att denne inte kan kissa överallt och sluta upp med att skura med klorin förutom kattoaletterna. Klorin doftar nämligen kattkiss i nosen på katter. Ättika och doft av citrus däremot skulle jag rekommendera på allt utom på toalådorna.

[HejHej!]
0

25# Jo, misstänkte det också :/ Vi får se om förändringarna hjälper nu :)

26# Som sagt har han redan vart hos veterinären och är fullt frisk

[[pimey]]
1

Ni vet väl att klorin gör att katten kissar MER??? Klorin gör katter lite små tokiga och de fpr dem att vilja kissa där det finns klorin!!

[[pimey]]
0

Använd klorin i lådan istället!

[HejHej!]
8

28# ingen anledning är nödvändig för dig att blir arg och berätta för mig vad jag nyss fick reda på. Nej jag visste inte det men nu gör jag det

[helga21]
4

Men har de tagit något urinprov och satt på odling? Katten har någon form av cystit.

[HejHej!]
0

31# Det vet jag inte, jag fick bara ett samtal om att allt ligger bra till och han är frisk, så jag tror inte det är någonting fysisk

imsuchadiva
0

Intressant de där om klorin! Det hade jag inte en aning om. Som tur är använder jag inte klorin när jag städar för jag vill inte att det ska lukta badhus i mitt hus. TS Jag hoppas verkligen att det löser sig med kissen!

Wony
2

#33 Det är många som inte vet om det med klorinet, själv föredrar jag vanlig allrent eller såpa för allmän rengöring, klorinet åker bara fram när jag skurar toaletter och kattlådor.

[HejHej!]
9

Uppdatering!

Framsteg som bara den! Ok, han har bara försökt kissa 1 gång under 3 dagar och han har använt den andra toan mer än vad han använder den i mitt rum!  :D

Wony
1

Härligt! Bara hoppas att det fortsätter så. 👍

[HejHej!]
6

36# Jag hoppas det men! Är så lycklig så det inte är sant! :)

[[eskils_]]
3

Stort grattis till dig och kissen! 🙂🎈🌺 Gläder mig verkligen!

[HejHej!]
4

38# Tackar!! Nu kan man äntligen andas ut! 😃🥳

[HejHej!]
0

Nu kissade han på yttligare ett plagg…

[Silverräv69]
1

Kolla på Jackson Galaxy's "My cat from hell", han gav många förklaringar till olika sorters beteenden och hans råd är guld värda. 

Vi har lyckats hjälpa vår katt att göra framsteg, men jag har även fått jättebra tips från medlemmar härifrån som fungerat!

Min gissning skulle vara att han känner sig stressad och malplacerad i ert hem, att han inte har tillräckligt många platser som är hans (katträd, katthyllor på väggarna) och att han är uttråkad och inte tillräckligt aktiverad med lek, kluringar, matgömmor mm. Om han är relativt självsäker kan ni gå ut med honom i sele och snusa runt i området där ni bor.

Om han känner att ert hem är stökigt med hög volym, mycket spring mm behöver han ett lugnt ställe där han känner sig trygg och kan komma undan. Om ert hem upplevs om för lugnt, tyst och ensamt så behöver han lekas med och aktiveras. En mysig kelstund med borstning är också att rekommendera, det både lugnar katten och bildar ett starkare band till er i familjen. Klickerträning är också uppskattat om katten är intresserad (vår katt är för lat).

En katt kräver jättemycket engagemang från alla i familjen, det är inte bara att släppa lös katten därhemma och tro att han/hon kommer hitta sin plats och va en del av möblemanget. Vi uppfostrar vår katt hela tiden, vi har tydlig och stabil hierarki med regler, skyldigheter och rättigheter. Vår katt vet exakt var hans plats är, i lgh'en och i hierarkin och vad som krävs av han och vad han kan kräva av oss. Det är rätt coolt faktiskt. =) Han är heller inte vår "bebis" och tilltalas heller inte så.

Mina spontana tips. =) Lycka till!