Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1927 ggr
Eliinn
0

Veterinärfoder, kan båda katterna äta de?

Min ena katt opererades för stenar i urinledaren rätt nyligen och äter numera Royal canin urinary care moderate calorie  (våtfoder), ett foder för att förhindra bildandet av stenar.  Veterinären sa då att det gick bra att ge den andra katten samma foder (frågat 2-3 andra veterinär också som godkänt de) men nu läste jag på en veterinärfoderbutik att man inte bör ge urinfoder till en katt som inte har problem med urinstenar (enligt hemsidan en erfaren veterinär) och blev lite osäker?

Vad tror ni/vad är era erfarenheter ?

Jag förstår ju att det blir onödigt dyrt att ge den friska katten urinfoder när den egentligen inte behöver de men att sära på dem under måltider är inte det lättaste då dem gärna vill äta i varandras närhet och gärna lämnar maten för att sen äta klart senare under några tillfällen. Så det är en kostnad jag är beredd att acceptera.
Men om det inte är bra för den andra katten så får jag ju såklart lösa det på något vis (kikat lite på en foderautomat med avläsning)

Den andra katten var dessutom överviktig innan och har faktiskt stadigt gått ner i vikt så det har ju vart bra, ingen tendens till att hon skulle må dåligt utav de vad jag märker av.
Dock är det en liten besvikelse att jag måste ge dem detta foder då jag gav dem spannmålsfritt foder tidigare…

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Fridaaaa
2

Går det inte lika bra med vanlig blötmat?  Inte ovanligt att veterinärer rekommenderar sina egna foder nämligen och så går detlika bra med annat, bara en tanke

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ravynsfair
2

Byt till Mjaus eller Bozitas blötmat iställe,t viktigast är att få i dem vätska så att urinen inte blir alltför koncentrerad vilket sker när katter äter torrfoder, oavsett om det är spannmålsfritt eller ej :)

Som Frida ovan säger så är det inte ovanligt att Veterinärer ofta lurar på djurägaren dyra foder så att de själva går med vinst. 
Strunt i vet och kör på vanlig blötmat och se till att båda dricker tillräckligt :)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

burmamys
1

Instämmer med #1 och #2! Mjau, Bozita och t ex Ziwi Peaks blötfoder är bättre foder än RC s blötfoder. TS du verkar ju redan ha koll på att spannmålsfritt foder är bättre än de som innehåller spannmål (och ofta en hel del andra tillsatser som smakförstärkare, färgämnen, konserveringsmedel m.m.) som ju belastar kattens immunsystem och tarmflora. Specialfoder mot urinvägsproblem brukar innehålla surgörande medel men det finns surgörande kosttillskott för katt som i alla fall jag skulle föredra. Men, det var ju positivt att de rekommenderade blötfoder och inte torrfoder! Som tidigare påpekat får veterinärerna provision på bl a RC och Hills. Så jag tycker du kan skippa RC, till båda katterna! =)

Eliinn
0

Joo jag har ju vart lite inne på samma sak, att så länge han får i sig tillräckligt med vätska.  Jag har väl stirrat mig lite blind på veterinären och  lyssna precis på vad de  tyckt och sagt eftersom läget har vart så instabilt att jag ett tag inte skulle få behålla min älskling, så då lyssnade man ju på alla råd….

Det känns skönt att höra åsikter från er också och inte bara tro att veterinärer har rätt bara för att det är veterinärer! :)

#3 Surgörande kosttillskott har jag inte tänkt på direkt faktiskt. Har bara sett att det finns för katter med urininfektionsproblem (ideopatiskt cystit)  eller njursvikt.

Veterinären visade mig ju samma foder i torrfoder och sa att det var bra om jag kunde ge lite våtfoder också  för att komplettera torrfodret. Det var ju jag själv som tydligt fick fråga om det bästa faktiskt var att BARA ge våtfodret och skippa torrfodret, kosta vad det kosta. Veterinären höll ju med mig!  
Förmodligen är dem så vana att djurägare tycker att det blir tok för dyrt och lyxigt att bara ge våtfodret eftersom det är dyrare än torrfodret, som redan är dyrare i och med att det är veterinärfoder. Och att dem därför inte är helt ärliga vad som är det bästa.
Jag tycker iallafall att jag ibland fått vart tydlig med att säga att jag är villig att göra det bästa för min katt, kosta vad det kosta så länge han inte lider utav de.

/Elin

Silvestris
0

Är det ett surgörande foder är det direkt olämpligt att ge till en frisk katt eftersom för sur urin bidrar till kalciumoxalatbildning (en typ av urinsten).

Eliinn
0

#5 Jag tror inte att det här fodret egentligen är helt surgörande (kan ha fel). Veterinär konstaterade  att stenarna han hade förmodligen var både struvit- och kalciumoxalatkristaller och de ville därför inte ge mig ett foder som endast var för struvitkristaller (som inte trivs när det är för surt som jag förstått de) 

Det här ger jag:
http://vetzoo.se/veterinary-diets-cat-urinary-moderate-calorie-wet

/Elin

Silvestris
0

Det är ett surgörande foder, möjligen inte lika kraftigt surgörande som de som enbart behandlar struvitstenar. Skulle inte ge det till en frisk katt. Små rubbningar i urin-pH kan orsaka stora problem.

burmamys
0

#6 verkar dessutom vara ett lågkalorifoder? Gissar att fodret har låg proteinhalt, tillsatt fosfatbindare och extra kalium. Nej, det där skulle jag inte ge mina katter. Se till att katterna får tillräckligt med kalcium (det binder fosfat) och ge dem kvalitativt blötfoder istället. Extra kalcium kan de få av en rå kycklingvinge per vecka, då får de gnaga ben vilket är bra för tand- och munhälsan! =) Kalium finns i ganska mycket, men små mängder. T ex i färskt kött. Förstod jag dig rätt att katten bara har njurstenar av blandad sort, den har väl inte begynnande njursvikt också? Jag litar på veterinärers diagnos och behandling, det är bara foderrekommendationerna jag är tveksam till.

Eliinn
0

Katten har bara njurstenar. nån enstaka kvar i njuren och en i urinledaren (som tyvärr "ramlade" ner precis efter operationen där man tog bort stenarna som blockerade urinledaren) men denna blockerar inte och utgör ingen fara i nuläget.Så nej, ingen njursvikt. Njurvärdena ligger precis något över gränsen.Enligt vet trodde de att det var kalciumoxalatkristaller efter ett urinprov. Men jag har för mig att det även nämnde att det kunde va både och också.

Han hade även förhöjda kalciumvärden (tror att det var kalciumvärdet, rätt säker),  Veterinär har inte gjort nån större granskning på varför han har förhöjda kalciumvärden utan prio var operationen och se var värdena hamnar på efter denna. men inget nytt kalciumvärde har gjorts än efter operation. Ska på återbesök i oktober och ska då be om att de tar ett urinprov för att se kalciumvärdena!

Detta borde ju innebära att ett surgörande foder egentligen är helt idiotiskt om han har förhöjda kalciumvärden??

Jag är väl medveten om att veterinärer självklart rekommenderar veterinärfoder men som jag tidigare nämnt så har jag väl vart så väldigt orolig att förlora min älskling att jag gjort precis som veterinären rekommenderat…Jag blir nästan arg att inte bara en utan flera veterinärer påstått att det är helt okej att min andra katt också äter fodret när det nu låter som det kan göra min andra katt mer skada istället! 

Jag avvaktar med att byta foder till återbesöket i oktober känner jag men det lutar ju åt att jag utesluter veterinärfodret! Kycklingvingar m.m är helt uteslutet då min herre är den mest kräsna katten jag ägt… Han äter inte ens skinka, ost, räkor eller annat som katter brukar älska!  
Det enda han kan smaka på är kaviar konstigt nog… nu efter operationen har han dock tagit små små små bitar av skinka.. ;)

Tack för era åsikter! :)

/Elin

burmamys
0

Aha, men om katten har förhöjt kalciumvärde i blodet och urinprov visat på kalciumoxalatkristaller så vore det väl intressant att kolla upp vad det förhöjda kalciumvärdet beror på, om det kan ha orsakat stenarna? Låter ju logiskt att förhöjt kalciumvärde i blodet fälls ut som kristaller och stenar av kalciumoxalat. Och då behövs definitivt inte det där veterinärfodret… Hoppas det löser sig för din katt! Kramar =)