avel, antal kullar?
Hej! Jag har en fråga hur många kullar får man ta på en honkatt? Och får man ta en kull per år? Jag har ingen katt och funderar verkligen inte på att avla på detta vis, jag såg en annons där det stod "hona dom får kattungar varje år" och reagerade på det.
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
En kull per år är inget anmärkningsvärt. Att någon skriver det i en annons är däremot anmärkningsvärt…
Hm okej! Tyckte det lät mycket, katten har fått 5 kullar på 5 år..
men jag är ju mer insatt i hundar och där är det absolut för mycket och för tätt inpå
Katter har en helt annan typ av reproduktionscykel än hundar. Honkatter löper oftast varje månad (jämför kvinnans menscykel). Hon får ingen spontan ägglossning utan den sätts igång när hon paras. Varje tomt löp ökar risken för cystor i livmoderns slemihinna och risken livmoderinflammation. Ger man p-piller ökar risken för både livmoderinflammation och juvertumörer. Krasst sett kan man säga att honkatter är gjorda för att få kull, ofta. En gång om året är egentligen ganska lagom. Många uppfödare kan av praktiska skäl inte ta kull så ofta även om det skulle vara mest hälsosamt för honkatten.
#3 tack! Då vet jag mer :) Intressant med det där, ska nog läsa lite mer om det och få lite kött på benen gällande kattavel :)
Både Sverak och snrf har tre kullar under 23 (eller 24, minns ej riktigt) månader som max. Gränser finns inte hos jbv, däremot måste man ha tillstånd för mer än tre kullar per år.