Kattunge skyddar sin leksak
Jag har en kattunge på 15 veckor och hans jaktbeteende är i full gas! Han har en favoritleksak , en vanlig pinne med fjädrar och snören i ena änden. Om vi leker med den med honom , och han lyckas fånga den blir hans ögon helt svarta och han morrar och väser så fort vi bara tittar på honom. Han är stolt över att han fångat sitt "byte" såklart, men finns det något sätt som man kan träna bort det beteendet? Jag försökte ta bort pinnen från honom (helt fel av mig ….) och då högg han mig i fingret och morrade och låste käkarna! Jag fick bända upp munnen på honom för att han skulle släppa mig.
Sen när leksaken är borta är han den goaste purrande och pratande kissen i hela världen! , Har ni några tips eller idéer? har inte haft en katt med så starka reaktioner innan.
Medis på Socialt stöd iFokus . ☀️
Att han morrar beror bara på att han lever sig in i leken. Det är inte farligt och inget du behöver oroa dig för eller försöka förhindra. Låt honom vakta sitt byte. När katter blir äldre brukar de lugna ner sig med inlevelseförmågan.
Du bör dock se upp så att bytet han går iväg med inte riskerar att utgöra en fara för honom. Fjädrar och framför allt snören kan orsaka stor skada i tarmen om katten äter upp dem.
Sajtvärd Katter iFokus
Håller med #1.
Men har ni provat att byta mot mat/godis? Min hona kan bli ganska sur när man tar "bytet" ifrån henne vid lek, men om hon får en godis i utbyte så är det helt okej och vi kan fortsätta leka.
//Jessie