Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 621 ggr
inu
2015-08-01 16:21
1

Hudproblem

Hej! Varnar för wall of text men jag behöver hjälp.

Jag har två cornishdamer här hemma. Mamma och dotter till och med.

Sen jag fick hem mamman så har hon haft torra krustor på halsen som jag alltid trott är pga hormoner sedan hon haft sin kull då hon också tappat all sin päls (nåt som är vanligt hos rexraser när de har en kull). Krustorna verkade inte vara irriterade och katten kliade sig inte och brydde sig inte om dem. Detta var i höstas.

Nu har det blivit värre. Det kliar för henne och det har blivit större och mer som sår. Hon har även utslag på låren. Jag var till veterinären för två veckor sedan och hon tog hudavskrap för att se om det handlade om parasiter - men hon kunde inte se något. Vi skickades ändå hem med Advocate-droppar som är mot parasiter (då de små jäklarna inte alltid är så lätta att hitta) samt ett schampoo som är antibakteriellt (innehåller bl.a klorhexidinsprit men är ej irriterande, har testat själv på ett sår jag haft).

Varför jag skriver är att behandlingen inte verkar hjälpa, hon har snarare börjat klia upp de här utslagen på halsen mer än vad hon gjort förut. Tycker kanske att de torkade upp lite när vi duschade henne varje dag ( fick ordinerat varje dag i 7 dagar sedan varannan dag och sen en gång i veckan) så nu ska vi bada henne varje dag. Vi fick även hem provfoder, Royal Canine Hypoallregenic veterinärfoder.

Katterna får mjau här hemma och det har varit jättebra för mamman var lite överviktig när hon kom och bara åt torrfoder (Acana helt utan spannmål) och gick ned till normalvikt med mjau. Har också fått höra att Mjau är det mest naturliga en katt kan äta om man bortser från BARF. Jag börjar misstänka att såren är nån allergi och jag har spenderat så många timmar på att ta reda på vad katter oftast är allergiska mot och har upptäckt att det är så himla mkt som det kan bero på.

Jag vädjar nu efter hjälp av alla er här på forumet som också har katter med hudproblem. Vad har funkat för er? Vad tycker ni jag ska göra? Jag måste försöka med att byta foder men vet ej till vad. Ska också ringa tillbaka till veterinären när sista dosen Advocate getts.

Snälla, HJÄLP. Alla tips och råd är välkomna. //Orolig och hjälplös matte

http://sirinulot.wordpress.com/

VildaVittra
2015-08-01 16:25
0

Hur förvarar du fodret (om de ges torrfoder)? För det är inte ovanligt med allergi mot foderkvalster.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

inu
2015-08-01 16:40
0

Ger som sagt bara Mjau blötmat : ) I höstas åt de torrfoder men slutade med detta pga mammakisses övervikt.

annzoo
2015-08-01 17:03
0

svamp?

eller foderallergi mot maten du ger. Vilka smaker ger du? De flesta katter med foderallergi brukar oftast reagera mot fisk. Har du testat allergifodret du fick av veterinären? Kom ihåg att det är strikt kost i 8 veckor och ingen annan mat som blötmat under den tiden för att veta om det är foderallergi mot nuvarande fodret

inu
2015-08-01 19:13
0

Aldrig givit något med fisk just för att det inte är bra för katter. Jag ger oftast kyckling, kött/oxkött eller kalkon av Mjaukonserverna.

Svamp är det inte enligt vet.

Jag ska testa allergifodret, är bara rädd att hon ska bli fet igen (Hon ÄLSKAR torrfoder..) och vet ej hur jag ska göra för att utfodra henne och den andra katten separat då jag vill fortsätta ge kattungen mjau och inte hypoallergent foder.

inu
2015-08-01 19:31
0

Tycker det är trist att det inte verkar finnas hypoallergen blötmat…?

Lol V Stein
2015-08-01 22:03
0

Det finns hypoallergen blötmat. Jag köpte några burkar när när min katt åt specialfoder under allergiutredningen. Problemet var att min katt inte åt den, och jag förstår henne för den luktade äckligt och hade en slemmig gelékonsistens. Hon är rätt kräsen också. Om jag minns rätt var det Hill´s Science Plan jag köpte, men tror att Royal Canin också har en allergiblötmat.

[HundochKatt]
2015-08-02 10:04
0

Om man misstänker foderallergi så bör man ge något djurslag som katten aldrig ätit förut. Kanske svårt att genomföra om man bara ger blötmat, men kanske att det finns något som du aldrig givit. Annars så föreslår jag rå mat. (Barf).

inu
2015-08-02 12:28
0

Jo att ge ett djurslag hon aldig ätit är svårt i och med att jag ger Mjau blötmat och de har i princip bara nötkött och kyckling och vad jag förstått använder de samma grundrecept i alla burkar men tillsätter de andra smakerna just för smakens skull.

Jag hade tänkt testa BARF förut men tycker det verkar så svårt - och då måste jag ju också försöka att få tag på bara ett köttslag som hon inte fått förut. Dessutom är hon så SJUKT kräsen. Skinka och nötfärs går bort medan hennes dotter älskar detta, däremot kyckling är smaskens.

Imorse fick de båda smaka det foder jag fick av veterinären från Royal Canine (Hypoallergenic). Båda verkade gilla det, så det är ju inget problem iallafall. Kanske ska köpa en påse sån och prova i 8 veckor. Det tråkiga är att den yngre kissen också får äta det då det är jättesvårt att ge dem olika mat (den stora blir misstänksam och går och äter från den andras skål).

Är det någon som har erfarenhet av de torrfodren som är hypoallergena men inte så kallat veterinärfoder, tex James Wellbeloved Adult Housecat Duck?