Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1387 ggr
johannad806
0

Ny kattunge

Idag fick vi hem vår älskade kattunge… vi har sen tidigare 2 schäfrar och de gick som väntat ganska bra.. ena hunden är lite rädd och blir ängslig när katten gör plötsliga rörelser osv men de lägger sig om någon dag gissar vi. Katten är oxå rädd och fräser.. nu till problemet.. hon har inte gått på lådan sen vi hämtade henne och detta var på fm och nu är de kväll.. har försökt ha lådan lite gömd så hon kommer undan från barn och hund. Har visat henne flera ggr vart den är men ändå utan resultat. Har ni något tips på hur jag ska göra?

Idakarrlsson
2

Varje gång jag hämtat en ny katt eller liknande har jag haft den instängd på toaletten eller ett enskilt lite mindre rum som kontor eller liknande.  Har ställt in allt den behöver som foder, vatten, någon puff eller filt samt lådan. Där har katten fått vara första timmarna samt under dem första nätterna. Kan ju vara svårt för en liten kisse med liten blåsa att samtidigt utforska, vara smått rädd eller försiktigt och hitta till mat, vatten och lådan.

Det blir nästan alltid lite fräs från katten och osäkerhet från hunden  när dem först möts, men det försvinner när dem vant sig vid varandra.

Lycka till och om du har fler frågor finns det gott om folk på denna sajt som är villiga att hjälpa dig 🙂

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

[LoveUnite]1
0

När jag fick hem min kattunge gick jag nästan efter med kattlådan, haha, nä, men jag bor i en etta så det var litet redan som det är. Kattlådan hade jag synligt i köket och mat, allting var där, efter han gått omkring lite så satte jag ner honom i lådan, han krafsade lite o gick sedan, någon halvtimme senare gick han o kissade i lådan :)

Jag har också hund, det var jobbigt de första dagarna, mest med hunden för hon ville so gärna in o nosa på ett hysteriskt sätt, jag satte upp grindar i köket bara så jag kunde få lite sömn, efter 2 nätter började han bli tuff och komma ut ur köket på nätterna, spionerade runt i lägenehten, klättrede upp i min säng o nosade på mig när han trodde jag sov. Hunden gjorde inte så mkt.

Det kommer gå bra! =)

Allt är alltid rolig när det är nytt för hundar.

Tjeja
2

Som #1 skriver tror jag är en bra början i alla fall första dygnet/natten för lilla kissen. Bättre att utöka den nya läskiga världen lite i taget.

Vad gäller toan har jag ett tipps som fungerade för mig när jag hade ny kattunge sist. Jag tog lite sand och jord utifrån gården där jag vet att andra katter går.

Jag strödde det lite ovanpå det rena ströet i kattlådan och när ungen kom dit och fick lukta igen var det som om ett litet ljus tändes i ögonen på han och han började gräva.

Om det nu inte är så att lilla kissen fortfarande är alldeles för vetskrämd och du kanske har gömt undan lådan på ett ställe där kisse är rädd för att bli inträngd?

Då är det bättre med lugn och ro inne på en toalett eller annat lite mindre rum ett tag så den får utforska och känna sig trygg där först och kan gå i fred.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.