skaffa en Kattkompis?
Jag har funderat lite från och till på om jag ska skaffa en kattkompis till min ragdoll. Han fyllde 1 år i april. Mår mycket bra och verkar nöjd med livet. Dock märker jag att han blir lite ledsen ibland när jag går. Jag studerar och är därför borta flera timmar om dagen. Försöker att aktivera honom så mycket som det går när jag är hemma men ju mer vi umgås ju ledsnare blir han ju när jag måste iväg igen. Jag tänkte att han skulle få en kattkompis både som en trygghet ifall han måste sova på katthem, som en lekkamrat och som sällskap då jag är borta. Min rädsla är dock att min lugna trygga katt plötsligt känner att det blir ett hot i hans revir. (tror dock inte det då han verkar älska alla djur han hittills mött) eller att han känner sig obekväm med en kille till i min lilla lägenhet. Har haft hundar sovandes hos oss och det har aldrig varit några problem men har läst på många kattsidor att katter trivs bättre själva än med andra. Vissa säger dock att det bara är en myt. Någon som har några tips? Hur skulle ni ha gjort i min sits? Om jag ska skaffa en till, vad bör jag tänka på då? Två uppsättningar av allt? Vilket kön och vilken ras? Funderar på brittiskt korthår.
Jag tycker absolut att du bör skaffa en kompis till din katt. Han är fortfarande så pass ung att det troligen skulle fungera alldeles utmärkt att introducera en nykomling, och ännu lättare om nykomlingen dessutom är en kattunge.
Naturligtvis får man räkna med att det inte kommer att vara kärlek vid första ögonkastet, det är väldigt ovanligt när det gäller kattintroduktioner, men efter att de haft tid att vänja sig vid varandra under en vecka eller två, skulle jag bli förvånad om de inte var kompisar.