skaffa en Kattkompis?
Jag har funderat lite från och till på om jag ska skaffa en kattkompis till min ragdoll. Han fyllde 1 år i april. Mår mycket bra och verkar nöjd med livet. Dock märker jag att han blir lite ledsen ibland när jag går. Jag studerar och är därför borta flera timmar om dagen. Försöker att aktivera honom så mycket som det går när jag är hemma men ju mer vi umgås ju ledsnare blir han ju när jag måste iväg igen. Jag tänkte att han skulle få en kattkompis både som en trygghet ifall han måste sova på katthem, som en lekkamrat och som sällskap då jag är borta. Min rädsla är dock att min lugna trygga katt plötsligt känner att det blir ett hot i hans revir. (tror dock inte det då han verkar älska alla djur han hittills mött) eller att han känner sig obekväm med en kille till i min lilla lägenhet. Har haft hundar sovandes hos oss och det har aldrig varit några problem men har läst på många kattsidor att katter trivs bättre själva än med andra. Vissa säger dock att det bara är en myt. Någon som har några tips? Hur skulle ni ha gjort i min sits? Om jag ska skaffa en till, vad bör jag tänka på då? Två uppsättningar av allt? Vilket kön och vilken ras? Funderar på brittiskt korthår.
Jag tycker absolut att du bör skaffa en kompis till din katt. Han är fortfarande så pass ung att det troligen skulle fungera alldeles utmärkt att introducera en nykomling, och ännu lättare om nykomlingen dessutom är en kattunge.
Naturligtvis får man räkna med att det inte kommer att vara kärlek vid första ögonkastet, det är väldigt ovanligt när det gäller kattintroduktioner, men efter att de haft tid att vänja sig vid varandra under en vecka eller två, skulle jag bli förvånad om de inte var kompisar.
Min Ragdoll har 3 kompisar och jag är övertygad om att han inte skulle vilja vara utan dem. Han är ganska osjälvständig och blir helt olycklig om han lämnas helt ensam någonstans, så deras närvaro är definitivt en stor trygghet för honom. De innebär också en stor stimulans eftersom jag varken kan leka och samspela med honom på samma sätt som katter gör med varandra.
Eftersom en Ragdoll oftast är ganska långsam och lugn av sig tror jag att de passar bäst med raser som också är s.k. lagomkatter. Min Ragdolls kompisar är Norska skogkatter och Helig Birma. Brittiskt korthår tror jag också hör till kompatibla raser för en Ragdoll.
Sajtvärd Katter iFokus
Om han brukar älska alla djur han träffar så låter det inte som att han skulle må dåligt av en kompis :) Jag ska själv väldigt snart skaffa en kompis till min katt, det är pirrigt! Kanske går det att köpa en katt med testkontrakt där du har 1-2 veckor att testa om de verkar komma överens, och går det inte får du lämna tillbaka med pengarna tillbaka? Kanske skulle du kunna skaffa Feliway för att vara på den säkraste sidan?
Ja tänk på att det blir dubbel kostnad av mat, sand och försäkring. Jag gissar att #1 har rätt vad gäller kattraser. En annan sk lagomkatt är den ras jag själv har, Maine Coon :) Tänk på att alla katter inte är rastypiska och är individer, så lita inte blint på en beskrivning av rasen utan lär känna hur just den katten är :)