Mask
Hittade en mask i baken på katten häromdan :( Efter gogling är har jag nog dragit slutsatsen att det är dvärgbandmask.
Nu har hon fått avmaskningsmedel och toalådan är både rengjord och fylld med helt ny sand (var hur som på tiden :P )
Men hur "smittar" masken. Är det risk att det fins ägg på fler ställen i lägenheten så hon "smittar sig sjäv" om å om igen? Det är en innekatt, som har tillgång till innätad balkong.

Här finns bra info
Stolt ägare till tre La permer
Tack.
Men just den informationen finns inte där, eller nån annan stans där jag läst i min gogling. Eftersom det inte står nån stans, kanske man kan anta att det inte är så stor risk att katten "smittar sig själv" igen.
Hur smittas hundar respektive katter?
De smittas genom att äta infekterade sorkar eller andra infekterade gnagare. De kan inte smittas av att äta, nosa eller slicka på andra hundars eller rävars eller katters avföring eller urin.
Statens veterinärmedicinska anstalt, Jordbruksverket
2015-04-15 10:45
Kolla hos Jordbruksverket: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/sjukdomarochsmittskydd/smittsammadjursjukdomar/dvargbandmask/fragorochsvaromdvargbandmask.4.4bdd0ace12e454f491d80001931.html
Om din katt är innekatt har hon väl inte ätit några sorkar/gnagare?
Urgh, är så äckligt när de får mask, min har fått det 2 ggr, en från när han var kattunge och en annan gång nu i somras… han får oftast de där långa som ser ut som trådsmala spagettis. BLÄÄÄ! Jag spyr nästan jag bara tänker på det :(